رنج سفر برای اهدای خون / لزوم استقرار پايگاه انتقال خون ثابت و سياردر شهرستان های  ایلام

بدون شک نام پایگاه انتقال خون برای همه ما نامی آشنا است، نامی که ممکن است خیلی از افراد خانواده یا فامیل و... برای اهدا خون، یا برای تهیه خون مورد نیاز افراد نیازمند و بیمار گذرشان به آنجا خورده باشد.

خبرگزاری شبستان- ایلام: استان ایلام یکی از استان های کشور است که تنها در مرکز استان پایگاه ثابت انتقال خون وجود دارد و همین امر باعث شده بسیاری از مردم این استان نتوانند به خاطر بعد مسافت تا مرکز استان و عدم دسترسی به پایگاه خون اهدا کنند، ایجاد پایگاه خون ثابت یا سیار از موضوعات بسیار مهمی است که باید در دستور کار مسئولان انتقال خون استان قرار گیرد.

 

سال 89 بود که پایگاه انتقال خون در شهرستان دهلران  با حضور مسئولان محلی افتتاح شد، پایگاهی که قرار بود برای خون گیری افراد داوطلب تنها یک روز در هفته فعال باشد، پایگاهی که با استقبال فراوان شهروندان دهلرانی روبرو شد، ولی بعد از مدتی این پایگاه جمع آوری گردید و همین امر باعث شد که اکثر شهروندان برای اهدای خود به شهرهای همجوار بروند و یا اصلاً قید اهدا خون را بدهند.

 

بدون شک اهد خون یعنی  اهدا زندگی به کسانی که نیازمند خون هستند، برای بررسی آخرین وضعیت پایگاه انتقال خون گفت و گویی با مسئولان انتقال خون استان، فرماندار و رئیس شبکه بهداشت شهرستان دهلران داشته ایم که توجه خوانندگان به آن جلب می شود.

 

استقرار يك پايگاه انتقال خون ثابت و سيار از خواسته هاي مردم شهرستان است

فرماندار دهلران گفت: حضور يك تيم انتقال خون براي ارائه خدمات به مردم يكي از نيازهاي ضروري اين شهرستان است.

 

«مجید عسگری» در گفت و گو با  خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، اظهار کرد: نبود پايگاه انتقال خون ثابت و يا سيار در شهرستان دهلران، سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان این شهرستان شده است.

فرماندار دهلران گفت: مردم شهرستان براي انتقال خون بايد به استان های همجوار یا مرکز استان  مراجعه كنند و استقرار يك پايگاه انتقال خون ثابت و یا سيار هر سه ماه يكبار در هلران  از خواسته هاي مردم شهرستان است تا بتوانند با اهدا خون در اين اقدام انساني مشاركت كنند.

 

وي تصریح کرد: فرمانداري دهلران براي استقرار ثابت تيم انتقال خون در شهرستان آماده هر نوع همكاري با سازمان انتقال خون است.

 

عسگری گفت: فرمانداری دهلران به صورت جدی موضوع استقرار پایگاه انتقال خون را در شهرستان دهلران دنبال خواهد کرد.

 

آماده  همکاری با سازمان انتقال خون هستیم

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: شبکه بهداشت و درمان آمادگی کامل برای همکاری با سازمان انتقال خون در بحث تامین مکان در مراکز بهداشتی وحتی بیمارستان این شهرستان  را دارد.

 

«غلام رضا منصوری» تصریح کرد: در گذشته پایگاه انتقال خون در شهرستان فعال بود و این شبکه ضمن تامین مکان، نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز پایگاه  همکاری خوبی با پایگاه انتقال خون ایلام داشته است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این پایگاه در هفته ای یک بار در شهرستان خون گیری داشت، مردم به خوبی استقبال کردند ولی متاسفانه به دلیل عدم همکاری سازمان انتقال خون استان، این پایگاه در شهرستان تعطیل و بعد از مدتی تمام تجهیزاتی که خود این سازمان تهیه کرده بود را جمع آوری و به مرکز استان انتقال دادند.

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: باتوجه به اینکه شبکه بهداشت و درمان دهلران با کمبود پزشک مواجه است، ولی آمادگی در خصوص تامین نیروی مورد نیاز  این پایگاه را دارد که می‌طلبد مسئولان پایگاه انتقال خون در استان روند خون گیری را در این شهرستان همانند گذشته  ادامه دهند چرا که مردم  به خوبی استقبال می‌کنند.

 

ایجاد مراکز ثابت وسیار خون گیری در شهرستانهای استان

مدیرکل انتقال خون استان ایلام گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته مراکز ثابت و سیار خون گیری در شهرستان های استان ایجاد خواهد شد.

 

«مهدی اکبری‌دهبالایی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران اظهار کرد: در حال حاضر تنها در مرکز استان امکان خون گیری وجود دارد و اکثر شهروندان و اهدا کنندگان به این مرکز مراجعه می کنند.

 وی تصریح کرد: با رایزنی های صورت گرفته با مسئولان اجرایی و بهداشتی دو شهرستان چرداول و ایوان قرار است در بیمارستان های این شهرستان ها زمینه لازم برای اهدا خون شهروندان فراهم شود.

 

مدیرکل انتقال خون  استان  ایلام گفت: قطعا اگر مراکز درمانی و بیمارستانی در شهرهای استان همکاری لازم را داشته باشند زمینه ایجاد پایگاه انتقال خون ثابت در آن شهرستان ها فراهم خواهد شد.

 

 اکبری‌دهبالایی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت ذخایر انتقال خون در استان نرمال است و ماهیانه بین 2تا 4هزار فروارده خونی در استان استفاده می شود.

 

رنج سفر برای اهدا خون

«ایرج رضایی» یکی از شهروندان دهلرانی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: چندین سال متوالی به صورت مستمر خون اهدا می‌کنم.

 

وی تصریح کرد: مدتی پایگاه انتقال خون در شهرستان دهلران فعال بود که خوشبختانه  چندین بار موفق به اهدای خون در این پایگاه شدم ولی متاسفانه بعد از مدتی بنا به دلایل نا معلومی  این پایگاه تعطیل شد.

 

این شهروند دهلرانی گفت: باتوجه به اینکه هر سه ماه یک بار خون اهدا می کردم، این روند برایم عادی شده و به ناچار مجبورم برای اهدا خون به استان خوزستان بروم چون بعد مسافت دهلران تا مرکز استان بسیار زیاد است.

 

وی یادآور شد: امیدوارم مسئولین شهرستان و استان برای راه اندازی این پایگاه تلاش کنند تا مردم به راحتی بتوانند خون اهدا کنند.

 

یکی دیگر از شهروندان دهلرانی نیز در این ارتباط گفت: امیدوارم مسئولین راه اندازی پایگاه انتقال خون دهلران  را به طور جدی دنبال کنند.

 

«حسین کاور» ابراز کرد:  چندین بار در پایگاه انتقال خون دهلران خون  اهدا کردم و از لحاظ جسمانی خیلی راحت بودم ولی بعد از جمع آوری مرکز انتقال خون شهرستان موفق به اهدای خون نشدم و احساس  خوبی ندارم و اگر شرایط برای اهدا خون فراهم شود بلافاصله  خون اهدا  می‌کنم.

 

وی خاطرنشان کرد: بدون شک اهدا خون علاوه بر سلامتی افراد باعث کمک به افراد نیازمند است که می تواند جان و زندگی دوباره بخشید.

 

کد خبر 972538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha