پروژه میدان جمهوری کرج فرصت تفاخر اغنیاء و کم توجهی به جاماندگان اجتماعی است

کاتب با اشاره به اهمیت پیوست های فرهنگی و عناصر زیبایی شناسی در پروژه شهری « طرح میدان جمهوری کرج» گفت: این طرح به اغنیاء اجازه تفاخر بیشتر و به جاماندگان اجتماعی کم توجهی خواهد شد چرا که با روح اجتماعی و عدالت تطابق ندارد.

خبرگزاری شبستان - البرز: التزام هایی که برای ساختار مدیریت شهری در جریان بهسازی و بازسازی شهر وجود دارد یکی از جمله مسائل مهم و ضروری است که همواره به آن توجه می شود. حال آنکه باغ شهر کرج که آن را شهر امیران و لشکریان ۱۰ سیدالشهداء نیز می نامند یکی از کلانشهرهای مهم در جریان اجرای طرح های شهری است. 

این روزها ساخت و سازهای بتونی یکی از مهمترین عملکردهای مدیریت شهری کرج است؛ ساختارهای مهندسی که نگاه شهروندان با شاکله باغ شهر کرج بسیار فاصله دارد و هویت آن را دچار تغییرات جدی کرده است. 

تغییر کاربری میدان جمهوری کرج از جمله این ساخت و سازها است که در قالب حقوق شهروندی و مطالبه مردمی، این رسانه از نگاه کارشناسان و اهل فن به ویژه گزارش های میدانی مردمی به آن پرداخته است. 

پروژه ای که تغییر کاربری آن بدون مشورت با متولیان فرهنگی و بدون پیوست فرهنگی است، همچنین به عنوان شاخص ترین محل تجمع مردم کرج در راهپیمایی ها و مراسم ها با تغییر کاربری روبه رو است. 

 

 

« هوشنگ کاتب احدی» یکی از مهندسان و از اعضاء سازمان نظام مهندسی استان البرز در این رابطه پای میز گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز نشست و در رابطه با چند و چون جریان های اجرای طرح های شهری اعم از ساخت پل زیر گذر میدان جمهوری و تغییر کاربری این میدان سخن گفت. متن مصاحبه به شرح زیر است: 

 

ضرورت مشورت و نظرخواهی مدیریت شهری کرج با سازمان نظام مهندسی استان البرز در جریان اجرای طرح ها و پروژه ها را چطور ارزیابی می کنید؟

نظام مهندسی در کشور، یکی از شاخص ترین و آکادمی ترین تجمع های ارزشی است، که در تمامی کشور ارتشی قریب به ۵۰۰ هزار نفری را شامل می شود. به برکت انقلاب ما شاهد رشد ۲۵ درصدی این جریان هستیم. پتانسیل موجود در نظام مهندسی نه با اغراق که با قاطعیت در هیچ یک از مراکز و وزارتخانه ها دیده نمی شود. لذا با کمال تأسف آنجا که به « شهر» مرتبط می شود به ویژه در استان البرز، مقوله شهرسازی آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمی شود. شهر را اگر یک موجود زنده و پویا تلقی کنیم، که اغراق هم نیست؛ دارای ۲ بعد روح و جسم است. متأسفانه در مقولات شهری به بعد جسمی بسنده شده و روح شهر به کنار گذاشته شده است. 

لازم به توضیح است که رشته تخصصی شهرسازی یک رشته اقتصاد شهری، جامعه شناسی، تاریخ و ... با اصول و مبانی شهرسازی است به همین دلیل ضروری است که نسبت به آن توجه ویژه ای شود. اگر هم تا کنون توجه لازم صورت نگرفته ایجاب می کند که برای تسلی شهروندان و پاسداری از مولفه های یک جامعه مدرن مدنی از حضور مهندسان دانش آموخته شهرسازی که قریب ۳۰۰ نفر در استان البرز متمرکز و شناخته شده اند بهره گیری لازم انجام شود و در کنار مقولات بهسازی، بازسازی بافت های فرسوده ضرورت دارد که شهر را خوب و کامل بسازیم تا دچار بافت فرسوده نشویم. 

همچنین از افراد متخصص و صاحب نظر در استان البرز باید راهنمایی و نظرخواهی شود، چرا که بومیان دانش آموخته مهندسی شهری واقف به روح و مشکلات بوده و با آگاهی بیشتر می توانند به این مهم بپردازند. نظام مهندسی استان البرز آمادگی کامل به منظور بهره گیری از متخصصان در سایر رشته ها چون معماری و ترافیک و ... است. این دانش آموختگان سرمایه اجتماعی هستند که باید به کار گرفته شوند و با کم توجهی به نوعی کفران نعمت نشود.

 

 

بفرمایید عنصر زیبایی شناسی شهر همچنین پیوست فرهنگی در جریان ایجاد پروژه های شهری تا چه اندازه اهمیت دارد؟

فطرت انسان ها به صورت ذاتی پذیرای زیبایی ها است، که عنصر زیبایی در قالب بُعد فرهنگ تجلی پیدا می کند. این مهم پیش از آنکه لمسی باشد از جنس حسّی است. از همین منظر اگر جسم شهر را توسط متخصصین با ماتریال زمخت سنگ و آهن شکل می دهیم باید برای روح شهر از متخصصان زیربط استفاده کنیم.

ما پروژه های شهری را با هزینه های میلیاردها بنا می کنیم و حداکثرهنر ما رنگ آمیزی میله ها و نصب چراغ و ... است. در حالی که به نظر بنده باید هم طراحی و هم در جانمایی نیز از سایر تخصص ها مانند نقاشان، خطاطان، مجسمه سازان و شاعران نیز بهره گرفته شود.

چرا که گردشگران نه برای دیدن پایه های زمخت پل که برای لذت بردن از زیبایی های یک شهر جذب و جلب می شوند. تصور می کنم که اگر همتی باشد و از حضور هنرمندان استفاده شود ما از شهری انسان محور و ارزشی برخوردار خواهیم بود که مستقیم و غیرمستقیم از تقاطع های خشن و اجسام بی روح که بنا شده فاصله می گیرد و فضایی برای شنیدن آبشارها و ترنم ها و گپ و گفت شهروندان را می توانیم داشته باشیم. همچنین شاهد این خواهیم بود که درصد شهروندان گشاده رو و خنده رو در آن رشد پیدا می کند. به واقع زیبایی و فرهنگ به تمدن منتهی می شود.

 

در رابطه با طرح میدان جمهوری کرج چه اطلاعاتی دارید؟ به نظر شما طرح تا چه اندازه کارایی لازم را دارد؟

به عنوان دانش آموخته رشته مهندسی شهرسازی از کشور آلمان که پشتوانه تحصیل در رشته معماری و عمران را داشته ام و نزدیک به ربع قرن با حضور در محافل گوناگون تخصصی به جمع بندی های علمی رسیده ام از جمله حضور در هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان که برای چهارمین بار به عنوان نماینده رشته شهرسازی افتخار حضور دارم، امکان شرکت در بعضی جلسات برحسب مأموریت سازمانی داشته ام.

از جمله جلسات کارگروه فنی که در اداره کل راه و شهرسازی استان البرز که برخی از پروژه ها جهت طرح و بررسی چندجانبه مطرح و به شور گذاشته می شود حضور دارم. به ویژه این طرح زیرگذر میدان جمهوری که از طرف شهرداری کرج چندین بار مطرح و هر بار از مناظر مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

میدان جمهوری همانطور که همگان مستحضر هستند یکی از تقاطع های شمالی جنوبی و شرق و غربی شهر است و قطعا تعیین کننده در طراحی سرمایه و سیاست گذاری و نحوه بهره برداری به متولیان مربوطه محول شده است و بنده به عنوان یک شهروند بر آن هستم که پروژه اگر برای روان سازی و آرامش بخشی میدان جمهوری هزینه می شد چشم اندازها و ارتباط با طبیعت و ... بهره برداری کیفی آن به مراتب بالاتر برای شهروندان و شهر بود. نه اینکه از قِبل برج های بزرگ و غول پیکر تجاری سود و درآمد اندیشیده شود.

 

ایراداتی به طرح میدان جمهوری وارد شده است که یک سردرگمی و دلنگرانی برای شهروندان کرج با توجه به حقوق شهروندانی آنان برای دانستن و آگاهی از روند پروژه ایجاد کرده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

هر طرحی که طراحی می شود به واقع زایشی از خواست ها و نیازها و اهداف کلان یا خرد متولیان امر است که در کنار آن به طور کلی هر طرحی مکمل طرح های موجود اجرا شده است. به زبان دیگر برای بررسی نمی توان یک قسمت را جراحی کرد و منفردانه به آن پرداخت. بایستی جامع نگرانه و متخصصانه به طرح نگاه کرد.

در واقع « شهر» حاصل تغییر مدیریت ها و تغییر سیاست ها، اهداف و سلایق است و در هر برهه از زمان شاخص های مدیریتی و اجرایی و اقتصادی اثرگذار بوده اند. شهر از یک هارمونی به طور کل برخوردار نبوده است و متأسفانه طرح و طراحی های فعلی به صورت جبری به تبعیت از وضع موجود محکوم شده اند.

شهر کرج که در دامنه جنوبی سلسله البرز جای گرفته است گاها از پدیده طبیعی مناظر و چشم انداز زیبایی ها غفلت شده و با ساخت و سازهای اینگونه و ایزوله کردن عناصر بکر طبیعی خود را در محاصره بتون و آهن می بینند.

نمونه آن محصور شدن دید شهروندان از جمله با احداث پُل شهدای روحانی و شهدای پلیس یکی به صورت شمالی جنوبی و دیگر غربی وشرقی، شهروندان به جای ارتباط با طبیعت با پایه های پل بتنی و نرده های آهنی روبه رو هستند.

 

آینده اجرایی طرح میدان جمهوری را چطور ارزیابی می کنید؟ 

تا آنجا که در جریان اجرای طرح میدان جمهوری بوده ام، باید گفت این میدان تبدیل به تقاطع هایی خواهد شد که ارتباط فیزیکی شمال و غرب و شرق را برای ساختمان ها و برج های عمدتا تجاری و اداری فراهم خواهد کرد و اینجاست که متولیان امر از بلندی های این ساختمان ها چگونه به وجود آلونک های تپه مرادآب و بیغوله های حسین آباد نگاه خواهند کرد؟!!!

آیا ثروت شهر و طبیعت موجود نباید در خدمت همه شهر و شهروندان باشد؟ آیا هزینه کردن میلیاردی در فاصله یک کیلومتری میدان سپاه تا میدان جمهوری ما را به سوی تهرانی نمودن کرج سوق نمی دهد؟ می بینیم که تهران غرق در سنگ، بتن و آهن خفه شده است و قطعا از نظر یک شهروند این بناهای پرتجمل رفته رفته در ایجاد فاصله طبقاتی موثر است.

این جریان را مصلحت ندانسته و بر آن ام که هارلم سازی نمودن کرج و تجربه نامیمون تهران را دوباره سازی کرده و مستقیم و غیرمستقیم به اغنیاء اجازه تفاخر بیشتر و به جاماندگان اجتماعی کم توجهی خواهد شد و این موضوع با روح اجتماعی و عدالت اسلامی نمی تواند مطابقت داشته باشد.

 

* ( هارلم سازی) منطقه ای در آمریکا که به سمبل خشونت و ناهنجاری های احتماعی معروف است

* مصاحبه از مهدیه دانایی

 

 

کد خبر 972682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha