ضرورت تدوین برنامه برای جریان‌سازی کانون‌های مساجد در عرصه فرهنگی/ سرمایه‌های فرهنگی به جامعه معرفی شود

شفیعی، گفت: کانون های مساجد زمانی می‌توانند جریان سازی کنند که با برنامه پیش بروند و در این زمینه لازم است نیازهای فرهنگی جامعه رصد و شناسایی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، توجه به مقوله فرهنگ همواره یکی از موارد مهم در هر جامعه ای محسوب می شود چرا که فرهنگ هر جامعه نشان دهنده هویت، رشد و تعالی جامعه در هر زمینه ایی است و از این رو دشمنان همواره سعی دارند تا با نشانه گرفتن فرهنگ در هر جامعه ای آن را از پیشرفت در جهات مختلف باز دارند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد هموراه نقش مهمی در جریان سازی های فرهنگی و مبارزه با تهاجم نرم دشمنان دارند. با توجه به اهمیت این موضوع و نقش کانون های فرهنگی مساجد خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با نصرالله شفیعی کارشناس مسائل فرهنگی مصاحبه ای با محوریت فرهنگ و نقش کانون های فرهنگی مساجد ترتیب داده است که شرح آن را در ادامه می خوانیم.

 

توجه به مقوله فرهنگ چگونه می تواند موجب توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی شود؟

در کلام بزرگان و به عنوان یک اصل داریم که زیر بنای جامعه فرهنگ است و تا زمانی که فرهنگ یک ملت و جامعه اصلاح نشود در سایر مقوله ها نیز این جامعه پیشرفته لازم را نخواهد داشت. فرهنگ قوه و موتور محرکه برای پیشرفت هر جامعه‌ای محسوب می شود. برای اینکه فرهنگ تأثیرگذار باشد اول باید به درستی معرفی شود و سرمایه‌های فرهنگی معرفی و آسیب‌های فرهنگی در جامعه شناسایی شود و برنامه‌ریزی برای تقویت سرمایه‌های فرهنگی صورت پذیرد و از یک طرف برنامه‌های وسیعی برای شناخت آسیب های فرهنگی و مبارزه با محور آنها صورت گیرد.

مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ مانند اکسیژن در جامعه است و اگر اکسیژن نباشد، جامعه نمی تواند نفس بکشد. اگر فرهنگ آلوده باشد جامعه نمی‌تواند به پیشرفت واقعی در همه ابعاد برسد. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و برای ایجاد تحولات فرهنگی شکل گرفت، بنابراین باید به مقوله فرهنگ تاکید شود. اگر یک ملتی از نظر فرهنگی رشد کرد انگیزه برای پیشرفت و تعالی بیشتر می‌شود. در کشورهای توسعه نیافته و از نظر صنعت و تکنولوژی عقب مانده از نظر فرهنگی هم روشن کردند به همین دلیل دشمنان تلاش می‌کنند از نظر فرهنگی عقب‌مانده باشند تا در سایر حوزه‌ها نیز دچار عقب ماندگی می‌شوند در تقویت فرهنگ و شناخت آن از ابعاد مختلف فرهنگی می تواند در توسعه پیشرفت جامعه کمک کند.

 

با توجه به تهاجم نرم دشمن چه اقدامات اثرگذار فرهنگی می توان انجام داد؟

مقام معظم رهبری درباره مبارزه با تهاجم فرهنگی با تعابیر مختلفی از جمله ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی خطر بزرگ دشمن را در این مقوله بیان فرمودند. بنابراین می‌طلبد که ما با برنامه‌های مختلف بتوانیم در برابر تهاجم فرهنگی دشمن بدنه جامعه را استحکام ببخشیم. اقدامات در این زمینه فراوان است و در این رابطه اولاً دستگاه‌های فرهنگی رسمی باید از حالت انفعال رسمی و بی برنامگی خارج شوند. باید مأموریت اصلی خود را بشناسند و با تمام قوا وارد شوند و با تقویت روحیه ایمان و اعتقاد در جوانان فعالیت‌های ضد فرهنگی دشمنان را خنثی کنند بنابراین هر چه تلاش کنیم روحیه اعتقادی، اخلاقی و معنوی جوانان را تقویت کنیم و به عبارتی اگر از درون جوانان محکم شوند در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان می‌توانند تاب مقاومت داشته باشند.

با برنامه‌های مختلف فرهنگی در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های مقاومت بسیج و هر جا که امکان حضور جوانان وجود دارد باید در مقابل تهاجم نرم دشمن مقاومت و آن را خنثی کرد. باید توجه داشت برای مبارزه با تهاجم فرهنگی بیگانه راهی جز این نیست که از مقوله فرهنگ وارد شویم .

 امروز فضای مجازی یک مقوله بسیار مهم برای تاخت و تاز در عرصه فرهنگ از سوی دشمنان است، بنابراین می‌طلبد که در این زمینه فعال شویم. ایجاد بصیرت سیاسی بسیار مهم است یعنی جوانان ما قدرت تحلیل و تجزیه شان را بالا ببرند، موقعیت خودشان و کشورشان را بشناسند، تقویت روح فرهنگی در جوانان، ایجاد انگیزه ، مطالعه و گسترش اطلاعات آنها در زمینه‌های مختلف و عبارت واقعی شناخت واقعی دشمن در مبارزه با تهاجم فرهنگی بسیار مهم است.

همیشه دشمنان مظهر باطل هستند و در لباس حق ظاهر می‌شود و اگر جوانان ما به درستی ماهیت دشمن را بشناسند فریب شعارهای آنها را نخواهند خورد. آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های متولی نقش مهمی در این زمینه دارند.

 

نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در تهاجم فرهنگی دشمنان چیست؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد زمانی تاسیس آن در دستور کار قرار گرفت که مقام معظم رهبری از خطر تهاجم فرهنگی دشمن سخن گفتند و مسئولان وقت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای لبیک گفتن به ندای مقام معظم رهبری به فکر تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد افتادند.

دستورالعمل آیین‌نامه‌ها و اساسنامه ای که خود کانون های فرهنگی هنری مساجد دارند بهترین راهکار برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان است و به عقیده من فعال سازی کانون‌ها و توجه به جوانان و استفاده از ظرفیت فوق‌العاده این قشر می‌تواند نقش مهمی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان داشته باشد.

جوانانی که می‌توانند در کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت کنند در قالب‌های مختلف به مقابله با این مهم کمک کند که از جمله آن می‌توان به برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری کتابخوانی و امثال آن اشاره کرد. بنابراین اعتقاد من این است که مهمترین مسئله فعال سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد است. تا آنجا که اطلاع داریم متاسفانه بنا به مشکلات اعتبارات فعالیت کانون ها مقداری ضعیف شده و این مهم زمینه را برای تهاجم فرهنگی دشمن آماده می‌کند و سخن آخر در این باب این است که تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد که بتوانند بر اساس برنامه ها و ماموریت‌های تعریف شده شان کار کنند، بهترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

 

کانون های مساجد چگونه می توانند موجب جذب جوانان به مساجد شوند؟

طبیعتاً یکی از فلسفه‌های اصلی تاسیس کانون ها جذب جوانان به مسجد است. جوانان به عنوان مهمترین سرمایه‌های کشور هستند که اگر در قالب یک تشکیلات صحیح فعالیت کنند می‌توانند بزرگترین سرمایه برای کشور تبدیل شوند و از توان آنها در جهت پیشرفت کشور به خوبی استفاده کرد.

برنامه‌های متنوعی که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دارند از جمله برنامه‌های هنری و در کنار آنها هم یکسری برنامه‌های تفریحی، ورزشی، اردویی و غیره می‌تواند به جذب جوانان کمک کند. توجه داشته باشیم که یکی از مسائل و نکات مهم در جذب جوانان برخورد صمیمانه و دوستانه با آنهاست. گاهی برخوردهای دفعی و سلیقه‌ای که با اخلاق اسلامی هم تطابقی ندارند موجب دفع جوانان از مسجد می‌شود و این یک امر خطرناک است. باید توجه داشت که روحیه جوانان روحیه خاصی است و نیازمند محبت، گذشت، صمیمیت و در برخی موارد نادیده گرفتن خطاهای آنها که امکان دارد، انجام شود. توجه به کرامت و بزرگی آنها نیز مهم است. اگر به جوانان بها داده شود و به ظرفیت و استعداد آنها توجه شود قطعاً جذب مساجد خواهند شد.

 

کانون های فرهنگی چگونه می توانند در زمینه فرهنگی جریان ساز و اثر گذار باشند؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد از مأموریت‌های مهمی که دارند تاثیرگذاری شان در جریان ها و جریان سازی فرهنگی است. فعالیت هایی که نامنظم و بدون برنامه باشد نمی تواند جریان سازی به همراه داشته باشد. به نظر من کانون های مساجد زمانی می‌توانند جریان سازی باشند که با برنامه پیش بروند و در این زمینه لازم است اولاً نیازهای فرهنگی جامعه را رصد و شناسایی کنند و منطبق با نیازهای جامعه حرکت کنند.

دغدغه جوانان و نسل امروز را بشناسند و شعارها و برنامه‌های دشمنان را شناسایی و با آنها مبارزه کنند. کسانی که در کانون‌های مساجد مسئولیت دارند و رهبری می‌کنند بدون شناخت جامعه و روحیات جوانان نمی‌توانند به نتیجه مطلوبی برسند. اولین مسئله این است که دست اندرکاران کانون های فرهنگی هنری مساجد با شناخت صحیح از جامعه زمان و جوانان از یک طرف و از سوی دیگر با شناخت برنامه های دشمن برنامه‌های خود را تعریف کنند.

همیشه در جبهه نبرد سخت هم به همین شکل بوده اگر فرماندهان جنگ نظامی نتوانند به درستی دشمنان را شناسایی کنند و موقعیت و وضعیت تحرکات دشمنان را نشناسند، نمی‌توانند برنامه خوبی داشته باشند به همین خاطر می‌بینیم یکی از برنامه‌های فرماندهان در جنگ‌های نظامی اطلاعات و عملیات و در واقع دشمن شناسی و شناخت تحرکات و برنامه‌های دشمنان است تا در برابر برنامه‌های دشمن موضع مناسب و قدرت لازم را ایجاد کنند.

در جنگ نرم هم همین‌گونه است و دشمن‌شناسی و شناخت دشمن و برنامه و تحرکاتی که دارد بسیار مهم است . باید با یک برنامه‌ریزی درست و واقع بینانه و دارای شناخت درست و کافی، کانون های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند جریان سازی کنند.

کد خبر 972697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha