وقتی در این حرفه پای مرگ و زندگی در میان است/ از آماده باش شبانه روزی تا التیام درد و رنج ها

شیرینی کار عوامل اورژانس در نجات جان هم نوعان و نشاندن لبخند بر لبان انسان ها است که موجی از عاطفه واحساس را در وجودشان لبریز می کند و همین کار انگیزه ای می شود برای برداشتن گام های محکم در ادامه مسیر زندگی و حرفه ای که در آن مشغول به فعالیت هستند.

خبرگزاری شبستانجهرم:

کارشان سخت و طاقت فرسا است و روز و شب نمی شناسد؛ بیشتر با حادثه، درد و خون سر و کار دارند و به نوعی همیشه باید در آماده باش کامل باشند.

 

هر زمان که حادثه ای رخ دهد آنها باید زودتر از بقیه در صحنه حاضر شوند چرا که پای مرگ و زندگی در میان است و نمی شود از جان انسان ها غافل ماند.

 

شیرینی کار آنها در نجات جان هم نوعان شان است و نشاندن لبخند بر لبان انسان ها موجی از عاطفه و احساس را در وجودشان لبریز می کند و همین کار انگیزه ای می شود برای برداشتن گام های محکم در ادامه مسیر زندگی و حرفه ای که در آن مشغول به فعالیت هستند.

 

مخاطب سخن ما «تکنسین های اورژانس» هستند؛ افرادی که شبانه روز برای نجات جان انسان ها در تلاشند تا خانواده ای داغدار از دست دادن عزیزشان نشود.

 

در حال گذر از خیابان هستم و شلوغی و ترافیک که قرار نیست حتی در دوران کرونایی دست از سرمان بردارد کلافه ام کرده و از سوی دیگر ویراژ دادن و انجام حرکات نمایشی موتور سواری وسط آن آشفته بازار خیابان، توجهش را به من جلب کرده است.

 

پس از عبور از ترافیک کمی جلوتر که می روم دوباره شاهد شلوغی خیابان هستم اما این بار این شلوغی با ازدحام جمعیت همراه است که به نظر می رسد تصادفی رخ داده و البته با دیدن خودرو آمبولانس در همان حوالی این گمان به یقین تبدیل می شود.

 

ظاهرا مصدوم همان موتورسواری است که همین چند دقیقه پیش در حال ویراژ دادن و لایی کشیدن وسط خودروها بود و خوشبختانه به لطف پروردگار و حاضر شدن به موقع پرسنل اورژانس بر بالین مصدوم، وی جان سالم به در برده است.

 

با دیدن این صحنه بی درنگ به یاد صحبت های رئیس اورژانس جهرم افتادم که همین یک ماه پیش در نشست خبری، بیشترین نوع تصادف در سطح شهر جهرم را برخورد موتور با خودور عنوان کرد که 50 درصد حوادث شهری را به خود اختصاص داده است.

 

این آمار قابل توجه و نگران کننده، لزوم تدابیر مسئولان برای برنامه ریزی و تلاش برای کاهش این میزان تصادفات که منجر به مصدومیت و مرگ موتورسواران می شود را بیش از پیش 2 چندان می کند.

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی جهرم با اشاره به نقش موتورسیکلت ها در بیش از 80 درصد حوادث شهری در شهرستان جهرم، گفته بود: همچنین در 50 درصد حوادث جاده ای نیز نقش موتورسیکلت ها محسوس است.

 

«محمدرضا خشرو» واژگونی خودروها را از دیگر حوادث پرتکرار در جهرم می داند و عنوان می کند: پرحادثه ترین محور در حوزه استحفاظی شهرستان جهرم، محور جهرم به شیراز است که نزدیک به 60 درصد مصدومان و 50 درصد فوتی ها مربوط به این محور بوده است.

 

وی علت عمده تلفات ناشی از حوادث ترافیکی شهری و جاده ای در شهرستان جهرم را ضربه مغزی می داند که این مهم در موتورسوارانی که از کلاه ایمنی برخوردار نبوده اند، بیشتر است.

 

به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی جهرم در سه ماهه نخست امسال 15 هزار تماس دریافتی به مرکز اورژانس جهرم انجام شده که از این تعداد 2 هزار و 347 ماموریت شهری و هزار و 359 ماموریت جاده ای توسط پرسنل اورژانس انجام شده است.

 

وی تعداد کل بیماران اعزامی به مراکز درمانی را هزار و 864 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین تعداد هزار و 968 مورد نیز به صورت سرپایی درمان شده اند.

 

خشرو آمار کل موارد غیر تصادفی را 2 هزار و 20 مورد در شهر و هزار و 121مورد در جاده و آمار کل موارد تصادفی را 327 مورد در شهر و 238 مورد در جاده می داند و خاطرنشان می کند: میانگین زمان رسیدن به حادثه در جاده 13 دقیقه  و 27 ثانیه و در شهر نیز هشت دقیقه و 27 ثانیه است.

 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی جهرم دارای 16 پایگاه فعال است، افزود: سه پایگاه شهری و  12 پایگاه جاده ای در سطح شهرستان جهرم فعال است.

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی جهرم با اشاره به اینکه پایگاه اورژانس هوایی نیز که در سال های اخیر احداث شده از نقاط عطف این مرکز محسوب می شود، بیان کرد: 110 پرسنل در این مراکز و پایگاه ها شبانه روزی مشغول خدمات رسانی هستند.

 

خشرو با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد هفت هزار و 82 ماموریت توسط مرکز اورژانس 115 جهرم به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در این میان هفت هزار  532 مورد بیمار، یک هزار و 98 مورد تصادف و یک هزار و 499 مورد مصدوم ثبت شده است.

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی جهرم همچنین با اشاره به اینکه تمامی تماس های ورودی اورژانس جهت پایش خدمات ارائه شده، روزانه کنترل و پایش می شود، می گوید: این امر برای ارزیابی عملکرد و مداخلات به‌هنگام، ضروری بوده و روزانه تماس های مردم و عملیات ها کنترل می شود.

 

به جز سختی کار ناشی از مواجه شدن با مصدومان و بیماران که جزو حرفه و شغل تکنسین های اورژانس به حساب می آید مشکلات دیگری نیز در این حوزه به چشم می خورد که بیشتر جنبه مردمی دارد و رعایت آن از سوی شهروندان سبب حضور به موقع اورژانس در محل حادثه و همچنین کمک بیشتر و بهتر به بهبودی مصدومان و افراد سانحه دیده می شود.

 

یکی از پرسنل اورژانس جهرم با اشاره به برخی از این مشکلات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، می گوید: از جمله مشکلات هنگام تماس با اورژانس، عدم توصیف علائم بیمار است و به نظر می رسد افراد دوست ندارند به سئوالاتی که از آنها پرسیده می شود پاسخ دهند و می خواهند هر چه سریع تر اورژانس برای آنها اعزام شود.

 

«محمد رحمانیان» می افزاید: وضعیت هوشیاری بیمار، وضعیت تنفس، سن، جنسیت، علائم بیماری و سابقه بیماری از جمله مواردی است که به پرسنل اورژانس کمک می کند تا در نجات جان مصدومان عکس العمل بهتری داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه از مشکلاتی که پرسنل اورژانس با آن رو به رو هستند، چالش آدرس گیری است، عنوان می کند: افرادی که حتی سال ها در یک منزل سکونت دارند هنگام تماس با اورژانس قادر به دادن آدرس صحیح نیستند.

 

رحمانیان از شهروندان خواست آدرس کامل محل زندگی خود، همراه با کروکی را بر روی کاغذی نوشته و در کنار تلفن ثابت منزل نصب کرده تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 972719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha