آثار شهید آوینی درباره دفاع مقدس هنوز هم بهترین الگوی مستندسازی است

مستندساز و منتقد سینما و تلویزیون گفت: حقیقتاً هنوز هم آثار شهید آوینی درباره دفاع مقدس به خصوص مجموعه روایت فتح، بهترین الگوی مستندسازی در کشور ماست.

«امین بابازاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که همچنان دفاع مقدس منبع بسیار غنی و بزرگ برای الهام گیری در زمینه خلق رمان و داستان و به خصوص ساخت فیلم و سریال و مستند است، اظهار داشت: همان طور که در زمینه فیلم های دفاع مقدسی معتقدم که هنوز فیلم های ساخته شده در دوران جنگ ابراهیم حاتمی کیا یعنی "دیده بان" و "مهاجر" بهترین آثار است، فیلم های مستند شهید آوینی نیز در حوزه دفاع مقدس بهترین الگوی مستندسازی است.

 

مستندساز و منتقد سینما و تلویزیون افزود: حاتمی کیا در دو فیلم یادشده به شدت تحت تأثیر نگاه و رویکرد الهی و عارفانه و حکمت آمیز شهید آوینی و آموزش های فکری ایشان است و این را به خصوص با نگاه شاعرانه خود در پرداختن به یکی از لایه های دفاع مقدس در هم آمیخت و این دو اثر به شدت قوی و تأثیرگذار را ساخت.

 

این مستندساز همچنین گفت: بنده به شخصه تاکنون مستندهای بسیاری از کشورهای مختلف در حوزه جنگ دیده ام اما واقعیت آن است که شهید آوینی در مجموعه مستندهای روایت فتح، زاویه و نگاه جدیدی به موضوع جنگ دارد و این نوع نگاه که آمیخته با نگاه دینی و معنوی است، تمایز کار او با دیگران را نشان می دهد.

 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال سید شهیدان اهل قلم در فیلم های مستندش، انسان مستضعفی از فلان روستاهای دور خراسان یا کرمان را نشان می دهد که به جنگ می رود و پس از آموزش غواص می شود و وقتی بار دیگر او را در گوشه اروند رود به تصویر می شکد، تأکید می کند که همین انسان مستضعفی که در گوشه یک روستای دوراُفتاده کسی او را نمی دید، به برکت نگاه الهی و معنوی در جنگ و تحول عمیق نهضت امام(ره)، به یک انسان بسیار مؤثر در امر مقابله با دشمن تبدیل می شود و این ها همه نشان از تحول درونی او در مسیر بندگی خداست.

 

بابازاده افزود: البته مستندسازان دیگری هم بودند که کارهای شاخصی درباره دفاع مقدس تولید کردند اما شهید آوینی آن چیزی را می دید و به تصویر می کشید که عموماً دیگران یا آن را نمی دیدند یا توان انعکاس آن را به این خوبی نداشتند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در سال های اخیر نیز در سینما، فیلم های خوبی همچون "ایستاده در غبار " در ژانر داستانی مستند تولید و اکران شده است، گفت: باید این قبیل فیلم های تأثیرگذار و قوی ، بیش از این ها در سینما و تلویزیون ما ساخته شود.

 

کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون همچنین افزود: از سویی ما باید ببینیم که در پرداختن به موضوع دفاع مقدس ، چه زاویه نگاهی داشته باشیم که به درد امروز جامعه ما نیز بخورد و از حیث محتوایی بتواند به نقطه عطفی تبدیل شود.

 

وی بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که باید به جنگ تحمیلی از ابعاد و زوایای مختلف توجه کرد نه این که صرفاً به یک یا چند بُعد آن پرداخت و از دیگر مسایل چشم پوشی نمود. به عنوان مثال ما در زمان جنگ مسایل سیاسی هم داشتیم که کمتر به آن ها پرداخته شده و حال آن که پرداختن به این مسایل نیز می تواند بسیار جذاب و راهگشا برای امروز ما باشد.

کد خبر 973065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha