مسجدی که با حوزه علمیه و کتابخانه قفسه باز برقرار شده است

مسجد حضرت اباعبدالله (ع) توانسته محوریت خود در سطح محله زاهد گیلانی منطقه پیروزی تهران به همت مضاعف و تلاش پیوسته اهالی‌اش و با راه‌اندازی مدرسه علمیه، کتابخانه قفسه باز و برگزاری برنامه‌های متنوع، هر روز بیش از گذشته تقویت کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: برخی از مساجد توانسته اند به همت کارگزاران خود مرکز دانش اندوزی و پژوهش باشند به طوری که ضمن انجام برنامه های رایج در مساجد و تلاش برای تحقق کارکردهای این خانه های خدا، در تربیت علمی افراد نیز موثر باشند.

 

یکی از مساجدی که این کار را بی سر و صدا اما منظم و دقیق انجام می دهد مسجد حضرت اباعبدالله (ع) (واقع در تهران، خیابان پیروزی، خیابان پرواز) است که به همت حجت الاسلام والمسلمین محمود مهاجری و چند روحانی و طلبه حوزه علمیه تهران، مدرسه علمیه ای را در شرق تهران راه اندازی کرده است.

 

وقتی وارد مسجد حضرت اباعبدالله (ع) که از نظر مساحت جزو مساجد نسبتا وسیع است، می شوید بیش از همه شاهد جنب و جوش گروهی هستید که برای دانش اندوزی می کوشند. اهالی این مسجد نیمه جنوبی و طبقه دوم این خانه خدا را به کلاس های مدرسه علمیه اختصاص داده اند.

 

کلاس های این حوزه که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار محدودتر از سال های گذشته برگزار می شود، در سال تحصیلی 1399 – 1400 یک روز در هفته به صورت حضوری و دو روز در هفته نیز به صورت مجازی برگزار می شود.

 

 

 

 

پذیرش طلبه بدون هیچ محدودیت سنی صورت میگیرد

 

مسجد حضرت اباعبدالله (ع) از سال 1393 تاکنون در فصل تابستان فراخوان پذیرش طلبه در مدرسه علمیه نیمه وقت را اعلام می کند و از میان داوطلبان و بدون هیچ محدودیت سنی طلبه می پذیرد. درست است که به گفته مهاجری، دانش پژوهان در این مدرسه، همچون طلاب سایر مدارس علمیه نخواهند بود به این معنا که مدرک رسمی از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه به آنان تعلیق نمی گیرد و امکان تلبس به خاطر تحصیل در این مدرسه را پیدا نمی کنند باوجود این، تربیت آنان بی شباهت به طلاب نیست و مسئول و استادان این مدرسه می کوشند تا حد امکان، طلابی مهذب، متقی و عالم تربیت کنند.

 

وضعیت تحصیل علاقمندان در مدرسه علمیه مسجد حضرت اباعبدالله (ع) به این صورت است که بعدازظهرها در کلاس های این مدرسه شرکت می کنند و کلاس های درس در محدوده زمانی مرتبط با زمان امتحانات مدارس و دانشگاه ها تعطیل است تا دانش آموزان و دانش جویان با فراغ بال در امتحانات شرکت کنند. هم اکنون 25 نفر در این مدرسه به صورت حضوری و مجازی تحصیل می کنند.

 

درست است که مسجد حضرت اباعبدالله (ع) شهرتی را که در منطقه پیروزی تهران دست و پا کرده به واسطه فعالیت مدرسه علمیه نیمه وقت اش است باوجود این، این همه ماجرای این مسجد و اهالی پرتلاش و خلاق و مبتکر آن نیست.

 

غذای سالم ایرانی محصول کترینگ گندم است

 

وقتی وارد مسجد حضرت اباعبدالله (ع) می شوید متوجه تابلو و بنر مربوط به فعالیت یک واحد تجاری «تهیه غذای گندم» می شوید که به گفته مهاجری، با رعایت کامل نکات بهداشتی غذای ایرانی را طبخ و در اختیار مردم قرار می دهد. درآمد این واحد کاملا متعلق به کارکنان آن است و مسجد تنها از اجاره بهای خود استفاده می کند. نکته مهم این است که هیئت امنای مسجد حضرت اباعبدالله (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا در دریافت اجارهبهای تهیه غذای گندم مهلت خوبی به کارکنان آن داده است تا دستگیر آنان در دوره کسادی کرونایی باشد.

 

حیاط نسبتا بزرگ مسجد حضرت اباعبدالله (ع) برخلاف برخی از مساجد، دارای حوض یا درخت یا درختچه یا گلی نیست بلکه اهالی این خانه خدا کوشیده اند از تمام فضای این حیاط برای اجرای برنامه های مختلف استفاده کنند.

 

دفتر امام جماعت مسجد حضرت اباعبدالله (ع) در ضلع شمالی این خانه خدا واقع شده که ضمن محل دیدار مردم با این مدیر، محل برگزاری جلسات شورای فرهنگی این خانه خدا و برنامه ریزی برای کلاس های مدرسه علمیه این مسجد نیز است. از نکات جالب درباره این دفتر، واقع شدن تعدادی زیاد کتاب در آن است که به گفته مهاجری، دو محل استفاده دارد: از سویی، برای استفاده استادان و دانش پژوهان این مدرسه و از سوی دیگر، کتابخانه فضای باز این خانه خدا.

 

خب از همین نکته استفاده می کنیم و به شرح شبستان مسجد حضرت اباعبدالله (ع) می پردازیم. نکته اول این است که شبستان زنانه و مردانه یان خانه خدا با یک پرده از هم جدا شده است که با شیوع ویروس کرونا حیاط این مسجد نیز به شبستان آن نیز اضافه شده است تا نماز جماعت و برنامه در مناسبت های مذهبی و ملی با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در مسجد حضرت اباعبدالله (ع) برگزار شود.

 

تلاش کانون عطر سیب در مدیریت پویایی کتابخانه مسجدی

 

 

 

اهالی این مسجد به خوبی از فضای این خانه خدا برای رونق کتاب خوانی میان نمازگزاران استفاده کرده اند به طوری که کتابخانه فضای باز با نظم و ابتکار جالب در شبستان این خانه برپا است و کتاب ها به صورت دسته بندی شده و دارای برچسب مخصوص در قفسه های این کتابخانه جایابی شده اند. کانون فرهنگی هنری این مسجد که نام زیبای «عطر سیب» دارد با همکاری هیئت امنا و بسیجیان این خانه خدا مدیریت این کتابخانه قفسه باز را برعهده دارد. نکته مهم این است که امانت بردن کتاب ها بسیار راحت و ارزان است: ذکر صلوات. در واقع اهالی این مسجد باور دارند که اعتماد باید داشت و مطمئن هستند که کسانی که کتاب ها را برای مطالعه می برند آنها را برمی گردانند.

 

اهالی مسجد حضرت اباعبدالله (ع) با شیوع ویروس کرونا در خدمت بیماران مبتلا به این ویروس و کارکنان و کادر درمانی بیمارستان های بوعلی، بعثت، فجر، امام حسین (ع) و رازی بوده اند که شامل تهیه آب میوه طبیعی و توزیع ماسک، دستکش، شیلد و گان بوده است. به گفته مهاجری، به همت کانون فرهنگی هنری، پایگاه مقاومت بسیج، هیئت امنا و تعدادی خیر، تاکنون بیش از چهار هزار عدد از لوازم بهداشتی در اختیار این دو گروه و همچنین تعدادی از خانواده های نیازمند قرار گرفته است. همچنین، اهالی مسجد حضرت اباعبدالله (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا بیش از 150 بسته ارزاق میان نیازمندان قرار داده اند.

 

سخن آخر اینکه مسجد حضرت اباعبدالله (ع) توانسته محوریت خود در سطح محله زاهد گیلانی منطقه پیروزی تهران را به همت مضاعف و تلاش پیوسته اهالی اش و با راه اندازی مدرسه علمیه، کتابخانه قفسه باز و برگزاری برنامه های متنوع، هر روز بیش از گذشته تقویت کند.

کد خبر 973095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha