سعادت و عاقبت به خیری در گرو داشتن یک جامعه سالم است

حجت الاسلام مدبر گفت: اگر بخواهیم خانواده پاک و سالمی داشته باشیم باید همه دست به دست هم بدهیم و اجتماع را سالم نگه داریم و گرنه سعادت و عاقبت به خیری در یک جامعه آلوده تقریبا محال است.

حجت الاسلام «محمدحسین مدبر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: اگر بخواهیم خانواده پاک و سالمی داشته باشیم باید همه دست به دست هم بدهیم و اجتماع را سالم نگه داریم و گرنه سعادت و عاقبت به خیری در یک جامعه آلوده تقریبا محال است.

 

امام جمعه جهرم افزود: با توجه به فرمایش قرآن کریم یکی از عوامل پاک نگه داشتن جامعه، نهادینه شدن حکم قصاص است که اگر با دیده عقل به آن بنگرید بر شاخسارش میوه حیات و تقوی می‌روید.

 

وی با اشاره به اینکه یهودیان بدون عفو و گذشت قصاص را  اجرا می‌کنند اما مسیحیان چیزی به این عنوان ندارند، بیان کرد: دین مبین اسلام افراط و تفریط را کنار گذاشته و حق را به اولیای دم در اجرای قصاص، پرداخت دیه یا گذشت داده است.

 

به گفته حجت الاسلام مدبر اگر حکم قصاص قاطعانه اجرا شود همیشه این ترس در خلافکاران وجود دارد که اگربکشند کشته خواهند شد و دست برمی‌دارند.

 

وی اظهار کرد: در کتاب وسایل الشیعه باب القصاص از امام سجاد (ع) آمده که پس از قرائت آیه قصاص فرمودند: مخاطب این آیه، همه امت اسلامی هستند که قصاص اولاً حیات و رحمت برای قاتل است که مرتکب نشود ثانیاً حیات برای مقتول است که کشته نشود و در نهایت حیات و امنیت را برای جامعه به ارمغان می آورد.

 

امام جمعه جهرم ادامه داد: علمای بزرگی چون سید قطب، صاحب تفسیرالمنار و صاحب تفسیرالمیزان به نکته ظریفی اشاره دارند که خداوند در قرآن نفرموده با اجرای حکم قصاص حیات جامعه تضمین می‌شود بلکه حیات «فی‌القصاص» یعنی در خود اصل قصاص است؛ بدین معنا که همگان بدانند اگر کسی ضربه زد همان ضربه را خواهد خورد.

 

به اذعان حجت الاسلام مدبر در قضیه قصاص افراط و تفریط‌ها هم باید کنار گذاشته شود؛ مانند این که بگویند قاتل سرشناس یا ورزشکار و یا با سواد است و عده‌ای از همه طرف راه بیفتند و درخواست عفو داشته باشند که اگر حاکمان و قضات هم تحت تاثیر این احساسات قرار بگیرند اولاً حکم خدارا زیر پا گذاشته‌اند ثانیاً برخلاف عدالت رفتار کرده و به جای حیات برای جامعه آن را دچار مردگی می‌کنند هرچند قصاص فقط کشتن نیست و اگر قاتل صلاحیت داشته باشد دیه و بخشش هم می‌تواند جایگزین شود و امام سجاد (ع) در ادامه همان حدیث فرمود: حق اولیای دم از مصادیق بارز حق‌الناس است و آنها هر درخواستی داشته باشند بر دیگران واجب می‌شود که انجام دهند.  

 

وی گفت: از طرفی در جاهلیت اگر کسی قتلی انجام می‌داد از قبیله او انتقام می‌گرفتند و عده‌ای کشته می‌شدند و اسلام این وضع را تغییر داد و فرمود: «فَلَا يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ» و امیرالمومنین (ع) نیز پس از ضربت خوردن فرمودند من یک نفرم و حق ندارید به جز قاتل کس دیگری را قصاص کنید؛ به هرحال قصاص از شاخه‌های اساسی عدالت است و هرگز نباید در جامعه کمرنگ شود.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه اکنون برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی در مقابل اجرای یک حکم چه موضع های سخیفی که نگرفتند در حالی که در مقابل جنایات دنیا مانند کشور مظلوم یمن سکوت کرده‌اند، تاکید کرد: در یمن مادری به هر جا سر می‌زند غذا و دارویی برای فرزند خردسالش پیدا نمی‌کند و مجبور می‌شود خون خود را در دهان بچه‌اش بگذارد تا چند صباحی دیگر زنده بماند.  

کد خبر 973306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha