متوسط تولید گیاه باریجه شیروان در هکتار، ۶.۵ کیلوگرم است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: متوسط تولید گیاه باریجه این شهرستان در هکتار، ۶.۵ کیلوگرم است.

«مصطفی سیامکی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: میزان محصول تولیدی باریجه به ازای هر بوته باریجه، ۱۵ گرم برآورد شده است که متوسط تولید این گیاه در شهرستان در هکتار، ۶.۵ کیلوگرم است.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان بیان کرد: امسال بهره‌برداری از ۲ طرح گیاه دارویی باریجه در روستای کلاته میهن و قلعه زو این شهرستان انجام شده است که پیش بینی می شود حدود یک تُن شیره از این گونه گیاه برداشت شود.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان بیان کرد: برداشت باریجه در قلعه زو از سطح ۳۶ هکتار و کلاته میهن ۴۰ هکتار آغاز شده که هم اکنون ادامه دارد.

 

سیامکی عنوان کرد: در مجموع حدود ۱۷۰ میلیون ریال بهره مالکانه برای این اداره  از برداشت این میزان گستره گیاه دارویی باریچه واریز شده است.

 

 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان خاطرنشان کرد: پروژه کشت باریجه با مشارکت مردم با کیفیت خوب و هزینه کم اجرا  و در این زمینه بذر رایگان از سوی این اداره تامین می شود.

 

سیامکی تصریح کرد: پروژه کاشت باریجه با هدف کمک به توسعه منابع طبیعی امسال در سطح ۳۰۰ هکتار از مراتع شهرستان به اجرا در می آید که به صورت کپه کاری در قالب مشارکت مردمی و دولتی است.

 

وی ادامه داد: این پروژه در نیمه دوم مهرماه سال جاری در حوزه آبخیز نامانلو - رشوانلو و در حوزه های قوشخانه اجرا می شود که یکی از اهداف اصلی و مهم اجرای آن تحقق منویات رهبری به منظور جهش تولید، ایجاد اشتغال، لزوم مشارکت مردمی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی است.

 

سیامکی افزود: از شرایط اکولوژیک مناسب برای این گیاه ارتفاع بالای یک هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا است و دامنه های شمالی و مناطقی که خاک سبک دارد مناسب کشت و توسعه این گونه گیاهی است.

 

وی اظهار داشت: خاستگاه باریجه در مناطق کوهستانی با ارتفاع بیش از ۲ هزار متر از دریا است و علاوه بر خواص دارویی ،صمغ این گیاه در صنایع جواهر سازی و عطر سازی کاربرد زیادی دارد.

 

وی تصریح کرد: باریجه یکی از مهمترین و ارزشمندترین گیاه دارویی و صنعتی کشور است که حفظ؛ احیا و برداشت اصولی آن باید مورد توجه بهره برداران قرار گیرد.

 

به گفته وی شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرهاست.

 

 

 

کد خبر 973462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha