تاکید آمریکا بر فعال کردن مکانیسم ماشه دستاوردی برای این کشور نخواهد داشت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید ترامپ بر فعال کردن مکانیسم ماشه صرفا یک اقدام تبلیغاتی در آستانه انتخابات آمریکا برای دولت این کشور است، گفت: این اقدام هیچ دستاوردی برای آمریکا نخواهد داشت.

عباس گلرو در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به تهدید آمریکا مبنی بر اجرای مکانیسم ماشه گفت: طبق برجام و قطعنامه 2231 آمریکایی ها به لحاظ حقوقی و فنی حق اعمال و فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارند یعنی نه برجام این حق را به آمریکایی های می دهد و نه قطعنامه 2231 که تفسیر آمریکایی ها از ماده 37 است این حق را به آنها می دهد.

 

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مسئله چیزی است که فقط ما نمی گوییم، کشورهای عضو شورای امنیت، سازمان ملل متحد که شامل 13 کشور از جمله متحدان آمریکایی است نیز بر این مسئله ت اکید دارند و حتی روز گذشته سه کشور اروپایی نامه دادند و رسما اعلام کردند که کاری که آمریکایی ها کردند، غیر قانونی است و عملا این مسئله به لحاظ عملی اجرایی نمی شود.

 

وی تصریح کرد: ایجاد و فعال کردن مکانیسم ماشه نیاز به فرآیندهایی دارد از جمله اینکه باید قطعنامه های تحریمی فعال شود و فعال کردن قطعنامه های تحریمی نیاز به تشکیل پنل کارشناسی در شورای امنیت دارد که باید در این پنل ها این مسئله بررسی شود. در شرایط فعلی نه آقای گوترش دبیر کل سازمان ملل با این مسئله موافق است و حتی در این زمینه بیانیه داد و آن را رد کرد و نه کشورهای عضو شورای امنیت در این سئله با آمریکا همکاری می کنند.

 

وی با بیان اینکه این مسئله شکستی برای آمریکا خواهد بود، گفت: اینکه آمریکا در این شرایط چرا بر این مسئله تاکید دارد به این دلیل است که ترامپ با وضعیت بسیار سخت داخلی در انتخابات آینده مواجه است و احتمال پیروزی اش در یکی دو سال گذشته پایین آمده است، به همین دلیل دو سه کار عمده را در صحنه بین المللی انجام می دهد که افکار عمومی را به نفع خودش برای انتخابات برگرداند یکی از انها معاهده سازشی بود که بین امارات و بحرین و رژیم صهیونیستی در کاخ سفید انجام شد و طبیعتا خوش خدمتی این دو کشور به آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

 

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث دیگر این است که ترامپ می خواست با این اقدام افکار عمومی داخل آمریکا را با خودش همراه کند و این فقط یک اقدام تبلیغی برای دولت ترامپ است و هیچ دستاورد دیگری برای آنها ندارد. /

کد خبر 974041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha