نقش کلیدی مساجد در ۸ سال دفاع مقدس

حجت الاسلام اجرایی، به نقش مساجد در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:مساجد محل گردهمایی ها ، آموزش های نظامی و مکانی برای اعزام و جمع آوری کمک های مردمی برای جبهه بود .

حجت الاسلام محمدحسین اجرایی امام جمعه شهرستان هرسین ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به نقش کلیدی مساجد در دوران جبهه و جنگ در گفتگو با خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: یکی از مهم ترین تحولات جنگ در پشت جبهه ها بود که مسجد در این میان نقش اساسی داشت؛ جوانان برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مسجد گردهم می آمدند ومدیریت هماهنگی نیرو ها برای اعزام به مناطق جنگی در مساجد انجام می شد.

 

وی ضمن بیان کارکرد های مختلف مساجد در آن زمان افزود: در آن زمان مساجد کارکرد فرهنگی ، تربیتی ،آموزشی و نظامی و تشکیلاتی داشت ، اتحاد جوانان و نوجوانان ، امام جماعت مسجد، ریش سفیدان و هیات امنا موجب تشکیلات منسجم برای رفع نیاز خلاء های جنگ شد. 

 

حجت الاسلام اجرایی با اشاره به کمک های مردمی در زمان جنگ خاطر نشان کرد: مردم کمترین سرمایه های خود را تقدیم جنگ می کردند؛از پیر زن روستایی گرفته که سرمایه  اندک خودش را به مسجد تقدیم می کرد تا پیرمردی که به دلیل کهولت سن نمی توانست در جبهه ها حضور پیدا کند ولی انگشتر یادگاری پدرش را به عنوان یک متاع ارزشمند تقدیم جبهه می کرد تا مساعدتی برای رزمندگان داشته باشد و از این طریق کمک ها جمع آوری میشد و به رزمندگان عزیز ما می رسید .

 

امام جمعه شهرستان هرسین تصریح کرد: مساجد کانون ارتباط بود و حرکت های ایثارگرانه ای که در زمان جنگ اتفاق می افتاد باعث دلگرمی فرماندهان و رزمندگان ما شده بود، شهدا در باره  مسجد سفارش های زیادی داشتند که راه ما را با حضور در مساجد شما ادامه دهید و وقتی از جبهه برمی گشتند شهدای ما دوباره در مسجد حضور پیدا می کردند . دوستانشان را درآن مکان می دیدند و به سمت جبهه ها می رفتند. 

 

وی نقش زنان را در زمان جنگ حائز اهمیت دانست و ضمن اشاره به سخنان امام که در آن زمان فرمودند از دامن زن مرد به معراج میرود ، اظهار کرد: زنان در دفاع مقدس حضور پر رنگی داشتند آنها در مساجد دور هم جمع می شدن و فعالیت های گوناگونی توسط  زن ها انجام می شد و نه تنها مانع همسر و فرزندانشان نمی شدند بلکه آنها را برای حضور پررنگ تر در جبهه ها تشویق می کردند .

 

حجت الاسلام اجرایی در پایان گفت: امروزه مردم باید جایگاه مساجد را بفهمند وآن را احیا کنند .مسئولان باید کارکرد مسجد را به مردم معرفی کنند  و به عنوان مرکز فعالیت های فرهنگی ،مطالبات محلات  را انجام دهند و محل پیوند شریعت با سیاست شود بنابراین مساجد باید همچون گذشته مورد توجه قرار گرفته و محل گردهمایی ها ، آموزش ها و مکانی برای جذب جوانان شود تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت مساجد در جهت بیانیه ی گام دوم انقلاب که مورد تاکید مقام معظم رهبری میباشد گام برداریم .

کد خبر 974492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha