قدرت کاذب سبب طغیان و سرکشی انسان می‌شود

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: قدرت کاذب سبب طغیان و سرکشی انسان می‌شود و اما قدرت حقیقی سبب تواضع انسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» امروز در کلاس درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: در اکثر موارد قدرت سبب طغیان، سرکشی، استکبار و خودبرتربینی انسان‌ها می‌شود.

وی افزود: قدرت در دو نوع ظاهری و باطنی و واقعی و کاذب است، اگر قدرت حقیقی باشد شخص آنچنان نفس سلیم، متین و موقری پیدا می‌کند که مغرور و فریفته نشده و طغیان نمی‌کند؛ اگر قدرت حقیقی و واقعی باشد او را به فروتنی تواضع وامی‌دارد.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه قدرت ظاهری و کاذب انسان را به اعجاب و طغیان می‌کشاند، عنوان کرد: قدرت ظاهری سبب  رفتار نابهنجار، سرکشی و گردنکشی انسان می‌شود این خاصیت قدرت کاذب و ظاهری است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه هر کس قدرت واقعی داشته باشد به کاری که حاکی از ضعف نفس و حقارت باطن است دست نمی‌زند، اظهار کرد: زورگویی و گردنکشی نشانه حقارت باطنی است، اگر قدرت حقیقی و باطنی باشد بزرگوار می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند متعال قادر مطلق است اما به کسی ستم نمی‌کند، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی(ع) مقتدر و قدرتمند بودند اما متواضع‌تر از او در عالم سراغ نداریم.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: امروز ما شاهدیم که آمریکا به عنوان قدرت ظاهری ظهور کرده که قوس سقوط و نزول خود را طی می‌کند، این امپراطوری بی‌محتوا و بی‌مایه در این سرزمین بی‌تاریخ از قدرت ظاهری برخوردارند و بر همین اساس گردنکشی می‌کنند.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: برخی مسئولان هم پس از رسیدن به قدرت بر خلاف شخصیت گذشته خود رفتار می‌کنند که نشان از رسیدن به قدرت کاذب آنها است.

کد خبر 974585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha