باغ‌موزه دفاع مقدس آبادان افتتاح شد

به مناسبت هفته دفاع مقدس مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس آبادان همزمان با هشت استان دیگر کشور با حضور رئیس مجلس شورای از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، به مناسبت هفته دفاع مقدس، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس آبادان امروز (چهارشنبه ۲ مهر) همزمان با هشت استان دیگر کشور از طریق ویدئوکنفرانس با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

 

باغ موزه دفاع مقدس آبادان طبیعی‌ترین باغ‌موزه کشور است که از نظر وسعت، تنوع موضوعات، مکان و ادوات نظامی با دیگر باغ‌موزه‌های کشور متفاوت است و تمام مختصات آن، منطقه جنگی و در تیررس دشمن بوده است.

 

مکان اینت باغ‌موزه سال ۱۳۹۰ توسط پالایشگاه آبادان به این موضوع اختصاص داده شد و تاکنون با جمع‌آوری یادگارهای دفاع مقدس و ادوات جنگی در محلی که اصل دفاع اولیه نیروهای ایرانی بوده، آماده بازدید عموم شده است.

 

از سال ۹۱ کار تجهیز و تکمیل باغ‌موزه طبیعی دفاع مقدس آبادان آغاز شد و فاز اول آن امروز پس از یکسال و نیم با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال و با همکاری دستگاه‌های مختلف به بهره‌برداری رسید. مساحت کنونی این مرکز ۲۷ هکتار است.

 

این باغ‌موزه در نقطه صفر مرزی واقع شده و از ویژگی‌های طبیعی چون منازل و ابنیه‌های تاریخی تخریب شده در دوران دفاع مقدس، کانال آبی که محل تردد کشتی‌ها بوده و انگلیسی‌ها با پیاده کردن نیروهای نظامی خود در سال ۱۹۴۷ توانستند پالایشگاه را به تصرف در آوردند تشکیل شده و همچنین در آن محل ۵۳۶ قبر در قبرستان انگلیسی‌ها وجود دارد.

 

دژ مرزی و مزار هشت شهید گمنام، سوله ترکش خورده با اصابت بیش از ۳۲ هزار ترکش حاصل از انفجار خمپاره، ادوات نظامی که به غنیمت گرفته شده از بخش‌های این موزه طبیعی است.

 

همچنین در این آیین از کتاب تاریخ شفاهی نوشته رزمنده دفاع مقدس اصغر احمدی رونمایی شد.

 

«حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور » در این آئین اظهار کرد: موزه‌های دفاع مقدس می‌تواند مانعی باشد در برابر تحریف‌هایی که این جهاد را در طول سالیان تهدید می‌کند.

 

امام جمعه آبادان تصریح کرد: این یک رسالت زینبی است؛ در این فضاها می‌توان انرژی مثبت معنوی را کسب کرد و صحنه‌های ملموس و واقعی ایثارگری را دید؛ کار بزرگی است و برای انتقال گفتمان انقلابی به آن نیاز داریم.

 

کد خبر 975160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha