کتاب های دفاع مقدسی کودکان و نوجوانان سطحی است

خرامان با بیان اینکه نویسندگان حرفه ای برخلاف کارگزاران ادبیات جنگ، جنگ را بد می دانند، گفت: ما درتولید اثر در حوزه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان موفق نبودیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مصطفی خرامان، ظهر امروز( چهارشنبه دوم مهر) در نشست «تاملی بر ادبیات داستانی کودک و نوجوان دفاع مقدس» که در باغ موزه دفاع مقدس به همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: سوالات بسیاری در مورد ادبیات داستانی کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس مطرح است، از جمله اینکه چرا تعداد کتاب ها کم است و چرا کتاب های نوشته ضعیف هستند. این طور نیست که نویسندگان ما اهمیتی به این حوزه ندهند اما نوشتن در زمینه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان سختی های زیادی دارد. ما در مورد تولید اثر در حوزه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان موفق نبودیم.

 

این نویسنده اظهار داشت: نویسنده ای که می خواهد برای کودکان و نوجوانان داستان یا رمان بنویسد، ضمن اینکه باید به اصول داستان نویسی تسلط داشته باشد، باید به زبان کودکان توجه کند و مسایل پیچیده را به زبان ساده تبیین کند. امروزه برخی معتقدند که باید فلسفه هم برای کودکان نوشت. فلسفه یک موضوع چالش برانگیز است و نویسنده باید مسایل پیچیده را به زبان ساده بیان کند.

 

وی در مورد نوشتن در مورد دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد: فردی که می خواهد در مورد جنگ برای کودک و نوجوان بنویسد باید نویسنده باشد، زبان بچه ها بلد باشد، جذاب بنویسد و اطلاعات لازم در مورد جنگ را داشته باشد؛ بدین ترتیب کار بسیار سخت می شود و نویسندگان کودک و نوجوان خیلی وارد این حوزه نمی شوند. از طرفی کارگزاران ادبیات جنگ سراغ نویسندگان کمتر شناخته شده می روند.

 

خرامان با بیان اینکه کارهای ما در حوزه دفاع مقدس برای کودک و نوجوان سطحی است و به عمق نرسیده است، افزود: اولین کسانی که در هر جنگی آسیب می بینند، بچه ها هستند. نویسندگان حرفه ای معتقدند که جنگ بد است اما کارگزاران ادبیات جنگ چنین اعتقادی ندارند، هرچند که جنگ ما دفاع بوده است. نمی توان به بچه ها گفت که جنگ خوب است. به خاطر این تضاد، کارگزاران ادبیات جنگ حوزه ادبیات کودک و نوجوان را رها کردند.

 

این منتقد ادبی با اشاره به اینکه نوشتن در مورد جنگ برای کودکان و نوجوانان بسیار سخت است، بیان کرد: وقتی بخواهیم از جنگ برای کودکان بگوییم اولین سوال آنها این است که چرا جنگ شد، چرا دشمن به ما حمله کرد؟ آنها سلسله وار سوال می کنند. بسیاری از نکات و مسایل جنگ را نمی شود برای کودکان توضیح داد. شاید به همین دلیل است که نویسندگان از نوشتن در این حوزه صرف نظر می کنند. نوجوانان را می شود تا حدودی با جنگ آشنا کرد اما باز هم بسیاری از اتفاقات جنگ را نمی توان برای آنها بازگو کرد. اگر بخواهیم رمان و داستان دفاع مقدسی برای نوجوان بنویسیم، بهترین حالت این است که در مورد شخصیت های برجسته جبهه و جنگ برای آنها بنویسیم.

کد خبر 975294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha