بازار نقد جلوی تحریف دفاع مقدس را می گیرد/ در حوزه فرهنگ باید مردم را جدی بگیریم

سوقندی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ مردم را باید جدی بگیریم، گفت: بازار نقد می تواند مانع تحریف دفاع مقدس باشد اثری نقد می شود که حرفی برای گفتن دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدرضا سوقندی در نشست خبری با اصحاب رسانه در نمایشگاه دفاع مقدس با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و ایام سوگواری امام حسین ع گفت: ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اردیبهشت ماه امسال بر اساس دستورالعمل ستاد کل تشکیل شد و دبیرخانه ای نیز به این منظور با عنوان فرهنگ ایثار شکل گرفت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برای بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکرد ایثار و شهادت، تولید، انجمن ها در سطح استانی و ملی  برنامه ریزی شد و در نهایت ۲۵۰ برنامه محوری طراحی در سطح ملی و استانی با بهره گیری از رسانه و دیجیتال  تصویب شد.

رییس ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان برنامه های مطرح شده در بخش عمومی، مردمی و ویژه پیش بینی شده است تصریح کرد:  برنامه های دهه کرامت، هفته کتاب و کتاب خوانی، دهه فجر، هفته بسیج از جمله برنامه های تعریف شده در بخش عمومی هستند.


سوقندی افزود: حوزه ادبیات و نشر، حوزه شعر و ادبیات، حوزه های معاونت های سینمایی و مطبوعاتی و بخش ها و سازمان های مختلف متولی ایجاد دیگر برنامه های تخصصی بودند که یک رویکرد جریان سازی فرهنگی را بر عهده داشتند.

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  به دلیل محدودیت ها در شیوع بیماری کرونا نمی توانستیم بعضی از فعالیت ها را اجرایی کنیم، به همین دلیل از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در این زمینه استفاده می کنیم.


سوقندی با اشاره به فعالیت محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب یادآور شد: اگر قرار بود کتاب های دفاع مقدس را به نمایش بگذاریم، تمام فضای نمایشگاه دفاع مقدس به این بخش اختصاص پیدا می کرد، در این نمایشگاه تنها ‌گوشه ای از فعالیت ها در سطح ملی و استانی در نمایشگاه دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده و بیشتر جشنواره های امسال نیز  در همه حوزه ها نیز به سمت دفاع مقدس گرایش پیدا کرده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویکرد محوری نمایشگاه دفاع مقدس امسال رسانه و فضای مجازی است که در این بخش نقش زنان در دفاع مقدس ، مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به نقش تبلیغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع مقدس کمتر پرداخته شده است اظهار کرد: برای ثبت خاطرات رزمندگان در دوران دفاع مقدس به سمت فرهنگ شفاهی و ثبت این خاطرات حرکت می کنیم و  فقط به کارهای تبلیغی بسنده نمی کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برخی برنامه های این وزارتخانه در حوزه دفاع مقدس گفت: سه شنبه های تکریم  به همت ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با حضور وزیر در سطح استانها برگزار می‌شود از جمله برنامه‌هایی است برای تکریم خانواده شهدا طراحی و اجرا می شود. جشنواره روح مقاومت ویژه سردار سلیمانی نیز از دیگر برنامه‌های ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد حوزه دفاع مقدس است.

سوقندی ادامه داد:  دبیرخانه دائمی  در حوزه دفاع مقدس برای تبیین نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۹۷ آغاز به کار کرده و تبببن نقش وزارت فرهنگ در دفاع مقدس  در برنامه ششم توسعه نیز دیده شد است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این وزارتخانه ۴۸ کارمند شهید را به ثبت رسیده و در فرهنگ شفاهی نیز در این دبیرخانه بخشی به جامعه کارمندی اختصاص دارد.

سوقندی با بیان اینکه ظرفیت ما در تولید کتاب، فرهنگی سالانه هزاران عنوان کتاب است گفت: ‌چرا در حوزه دفاع مقدس فقط چند ۱۰۰ جلد کتاب چاپ شود.
این در حالی است که ثبت خاطرات خانواده های شهدا و خود جانبازان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

وی با تاکید بر احیای جشنواره های موثر در دفاع مقدس خاطر نشان کرد: جایزه ایثار کتاب مقدس و جشنواره تاتر که تعطیل شده است، بررسی و احیا ء می شود.

سوقندی در مورد برنامه های این وزارتخانه برای جلوگیری از تحریف افزود: جلوگیری از تحریف با کسانی است که دفاع مقدس را تعریف می کنند، اگر درست تعریف نشود، تحریف می شود همچنین آنهایی که در درجه نخست وجه تولید و باز تولید را برعهده دارند باید این امر را مورد توجه قرار دهند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد فواید نقد در آثار هنری و کتب اظهار کرد: تحریف را تعریف کنیم و مرزهای آن را مشخص کنیم آنهایی هم‌ که متولی هستند کار خود را شروع کردند و ما نیز در جلساتی که با هنرمندان داریم، باید دستور عمل ها را توضیح دهیم، به جای خاطره سازی، خاطره گویی شود جای نقد آثار را باز بگذاریم  نقد به معنای نفی نیست. اثری نقد می شود که حرفی برای گفتن دارد. به عبارتی آثاری به نقد می رسد که حرفی برای گفتن دارد.

وی خاطر نشان کرد: بازار نقد می تواند جلوی تحریف دفاع مقدس را بگیرد هر جا جلوی نقد را ببندیم راه تحریف باز می شود.

سوقندی گفت: در حوزه فرهنگ باید مردم را جدی بگیریم، مردم خالق دفاع مقدس هستند و باید ان حفظ کنند، اگر مخاطب خاص را در نظر نگیریم عده ای با واقعه عوام زده برخورد می کنند و به تبلیغات پرداخته و روایت غیرواقع انتقال می دهند و‌گسست نسلها را رواج می دهند.

 

کد خبر 975323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha