وبینار «ادبیات پایداری و مقاومت در ایران و جهان» در دهلی‌نو

​وبینار «ادبیات پایداری و مقاومت در ایران و جهان» به همت رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو برگزار و از ادبیات دفاع مقدس و مقاومت ایران به عنوان ادبیات شهدا و عاشورا یاد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این وبینار که با پخش کلیپی در خصوص دفاع مقدس در محیط «یوتیوپ» آغاز شد، ادیبان و استادانی از ایران و هندوستان حضور داشتند.

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو در سخنانی، با اشاره به پیشینه و جایگاه ادبیات پایداری در میان ملل، اظهار کرد: ادبیات پایداری ریشه‌ای کهن در تاریخ جهان دارد و نشانه‌‎هایی از ادبیات مقاومت تقریبا در اکثر جوامع به اشکال و قالب‌های مختلف و متفاوت وجود دارد.

وی افزود: ادبیات پایداری همچون سندی حکایت گذشته ملتی است که مقاومت و پایداری در برابر ظلم را پیشه خود کرده است.

وی همچنین با اشاره به تاریخ ادبیات مقاومت در شعر فارسی که در دوره‌های تاریخی گذشته توسط شاعران بزرگ ایران و با هدف دفاع از ازرش‌های هویتی، دینی و فرهنگی در برابر مهاجمان، ستمگران و متجاوزان در قالب اشعار حماسی همانند شاهنامه، عرفانی، آئینی و انتقادی سروده شد، دوران دفاع مقدس را فصل  شکوفایی ادبیات مقاومت و پایداری در ادبیات فارسی برشمرد که از حیث مضامین، پیام و محتوا و تعداد آثار تولیدی توانسته است فصل جدیدی از ادبیات مقاومت در ایران را رقم بزند.

ربانی در بخش دیگر از سخنانش به فعالیت‌های این نمایندگی در ترجمه و نشر برخی آثار دفاع مقدس همانند گلستان یازدهم اشاره کرد.

 

گنجینه عظیم خاطرات جنگ به نسل جوان منتقل شود

خانم فرزانه اعظم لطفی، استاد دانشگاه تهران در سخنرانی خود، مطرح کرد: ایثارگری زبان همه جوامع بشری است و ایثارگری و فرهنگ جنگ ما هرگز کمرنگ نمی‌شود و از بین هم نخواهد رفت چون فرهنگ شهدای گمنام و فرهنگ مفقودالاثرها را داریم که از همه چیز خود گذشتند و با این فرهنگ و این داشته‌ها ما باید با وجدان و با تقوا کار کنیم و در دفاع مقدس ما باید قبل از شعار به عمل روی بیاوریم و با همان اخلاصی که رزمندگان ما داشتند در همین کار علمی نیز مجاهدت داشته باشیم.

کلیم اصغر، از دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه هندوستان در باره دو کتابی که از ادبیات مقاومت ایران به زبان اردو ترجمه کرده بود، سخن گفت و به نقش مادر به عنوان یکی از ستون‌های اصلی خانواده در جنگ ایران اشاره کرد. دو کتابی که وی به زبان اردو در هند ترجمه و منتشر کرده بود «اشک فولاد» و «مفقود سوم» نوشته مجتبی رحماندوست بود.

در ادامه، مجتبی رحماندوست، استاد دانشگاه تهران نیز در خصوص ادبیات شفاهی و خاطرات رزمندگان و ارزش خاطرات جنگ به عنوان یک ژانر ادبی تازه در ادبیات پایداری و مقاومت ایران سخن گفت و یادآور شد که این خاطرات بخشی از ادبیات ایران شده است و مثل یک گنجینه ارزشمند باید مراقبت شود و نسل به نسل منتقل شود و باعث روحیه فداکاری و حماسه آفرینی در مردم ما در تمام عصرها و نسل‌ها باشد.

غلامرضا کافی، از استادان دانشگاه شیراز که خود از شاعران ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی نیز هست و تاکنون چندین کتاب مهم و دانشگاهی در باره ادبیات دفاع مقدس و پایداری تألیف کرده است از دیگر سخنرانان این وبینار بود.

 وی به جنبه مردمی بودن این ادبیات و تنوع قالب‌ها و تنوع پدیدآورندگان اشاره کرد و یادآور شد که الان در ادبیات پایداری ما تنوع و گوناگونی و فراوانی و نوگرایی از همه گونه‌های دیگر ادبیات بیشتر است و تلاش پژوهشگران و متولیان ادبیات دفاع مقدس و پایداری ایران باعث شده که هم آسیب شناسی جدی در این عرصه صورت بگیرد و هم پس از پالایش این ادبیات می‌توان از ادبیات پایداری به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم سبکی ادبیات امروز ایران یاد کرد و آن را تثبیت کرد.

کافی افزود: البته در این ادبیات و در نامگذاری ها و تعریف ها هنوز باید کار کنیم و رابطه‌ها و پیوندها و نسبت‌های این ادبیات را با ادبیات سیاسی و ادبیات آیینی و ... باید مورد کنکاش و دقت قرار بدهیم.

خانم پروفسور سیده بلقیس فاطمه حسینی، استاد بازنشسته دانشگاه دهلی نیز سخنران دیگر این وبینار بود که ضمن احترام به رزمندگان ایران و شهدای جنگ تحمیلی آنان را یاران حضرت سیدالشهدا و ادامه دهنده راه آنان دانست و یادآور شد که ادبیات دفاع مقدس و پایداری ایران همان ادبیات شهدا و ادبیات عاشورا است و در ادامه خط سرخ شهادت امام حسین(ع) و رسالت حضرت زینب کبری(س) است و ادبیات مقاومت ایران یک ادبیات پاکیزه و باشکوه و قدرتمند است که جلوی تمام استعمارگران دنیا به خوبی ایستاده و مقاومت کرده است.

 

ادبیات مقاومت در اشعار و افکار علامه اقبال لاهوری

سخنران دیگر این وبینار خانم حکیمه دبیران، استاد دانشگاه خوارزمی ایران بود که وی بزرگداشت این ایام را بر مبنای سوره ابراهیم در قرآن که می‌فرماید: «فذکرهم بایام الله ...»؛ کاری ارزشمند و بزرگ دانست.

وی ضمن تشریح مشکلات ایران در زمان جنگ و این که قدرت‌های جهانی و استعمارگر همه با هم یکجا شده بودند تا این انقلاب را از بین ببرند یادآور شد که ادبیات پایداری و مقاومت بزرگترین خصیصه اش مردمی بودن آن است که در برابر کشورهای منطقه که تعداد زیادی بودند این مردم ما بودند که جلوی کشورهای وابسته عربی و اروپایی و امریکا ایستادند.

دبیران ضمن برشمردن ویژگی‌های انسانی ایران در دفاع مقدس که جنبه‌های اخلاقی را کاملا رعایت کرد یادآور شد که این همه کشورهای استعمارگر با وجود آن که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند، ایران هرگز حتی در پاسخ این بداخلاقی‌ها رو به کار غیراخلاقی نیاورد و از این سلاح ها هرگز استفاده نکرد.

وی نقش زنان و مادران آن را بسیار پررنگ دانست و ادبیات و شعرهای حماسی را نیز بسیار تاثیرگذار مطرح کرد. 

سید روح الله رضوی، از پژوهشگران و ژورنالیست‌های مطرح هندوستان که در ادبیات مقاومت جهانی کارهای باارزشی خلق کرده است، سخنرانی خود را با موضوع ادبیات مقاومت در اشعار و افکار علامه اقبال لاهوری متفکر و شاعر مشرق زمین و شبه قاره ارائه کرد.

وی یادآور شد که امروز هم فکر و اندیشه اقبال لاهوری بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز مردم شبه قاره است و باید در هندوستان و پاکستان اندیشه های این شاعر بزرگ جهانی بازخوانی شود و مورد تأکید و الگوبرداری قرار گیرد. آن وقت استعمارگران در شبه قاره جایگاه و پایگاهی نخواهند داشت.

کد خبر 976138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha