بانوان کنشگر در دفاع مقدس کم نبودند/ زنان می توانند جهان را تغییر دهند

کوهساری گفت: پیام دفاع مقدس این بود که زنان در عین عفیف بودن، می توانند حضوری بی نظیر در فضای اجتماعی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر زهرا کوهساری ظهر امروز (شنبه 5 مهر) در نشست «نقش زنان در دفاع مقدس» که به همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: بازاندیشی خاطرات زنان در دوران دفاع مقدس ضروری است. اگر بخواهیم ارزش های دفاع مقدس را به دوران دفاع مقدس محصور کنیم هم به جامعه ایرانی جفا کردیم و هم به ارزش های دفاع مقدس. ارزش هایی که به واسطه آن روحیه حماسی ایجاد شد، ارزش های نهضت است که بر اساس آن انسان هایی تربیت شدند و حماسه آفریدند. امام خمینی (ره) در سال 61 فرمودند« زنان رهبران این نهضت هستند».

 

مدیر فرهنگی سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: زنان در دوران دفاع مقدس هم به تربیت فرزندان خود می پرداختند و هم در اجتماع حضور فعال داشتند. سبک زندگی امروز آن گونه نیست که به زن فرصت تجلی قابلیت هایش را بدهد و این ریشه در برخی از اتفاقاتی دارد که در طی زمان ایجاد شده است.

 

وی با بیان اینکه خداوند صفت خالقیت را به زن عطا کرده است، افزود: امروزه زنان را محدود کردند و به آنها می گویند که وظیفه فرزندآوری را باید از خود ساقط کنند و برای موفقیت باید در جامعه حضور داشته باشند. پیام دفاع مقدس این بود که زنان در عین اینکه می توانند عفیف باشند، می توانند حضوری بی نظیر در فضای اجتماعی داشته باشند. مسئله مهم زن در جهان امروز فقدان هویت و کرامت است. زن ایرانی حتی قبل از اسلام هم حضوری موثر در جامعه داشت. زنانی داشتیم که فرمانده لشکر بودند. چقدر به نقش آن زنان پرداختیم؟ چقدر به نقش زنان در دوران دفاع مقدس پرداختیم؟

 

کوهساری با اشاره به اینکه نقش شیرزنان در دفاع مقدس در قالب کتاب بسیار کم تبیین شده است، گفت: زنانی در دفاع مقدس داشتیم که کنشگر بودند. زنان خبرنگار، امدادگر و پزشک در جبهه ها حضور داشتند. در موقعیت کنونی برای زن به عنوان موضوع گفتمانی باید برنامه ریزی شود. جبهه در حال حاضر عوض شده اما دشمن همان دشمن است. آیا نقش زنان بر اساس ابژه ای است که بر اساس جنسیت تعریف می کنند؟ یک مادر حماسی می تواند فرزند انقلابی تربیت کند. زنان می توانند حتی جهان را تغییر دهند.

کد خبر 976156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha