قرآن و فرهنگ مقاومت/ایثار و مقاومت از اصول اصلی اسلام است

کلمه مقاومت از واژه های اساسی و فطریه انسانی که می توان ریشه های آن را در آیات قرآن کریم جستجو کرد.

گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، کلمه مقاومت از واژه های اساسی و فطریه انسانی که می توان ریشه های آن را در آیات قرآن کریم جستجو کرد ادله های بسیار لغوی و تفسیری وجود دارد که می ‌توان طبق آیات قرآن کریم مقاومت را معادل با موضوع توحید عدالت و حتی اسلام قرار داد؛متاسفانه گاهی مفهوم مقاومت با برداشت های نارسا به افراط و تفریط کشیده شده و اولین تصوری که از این  واژه به ذهن متبادر می‌شود تقابل جنگ و قتال است.

 

 امروزه توسعه معنای و تفسیری کلمه مقاومت طبق آیات قرآن کریم برای پاسخگویی به نیازمندی های اجتماعی و مقابله با تفکرات غرب زده امری مهم است مقاومت در قرآن بر توحید، عدالت و فطرت بنا شده است و بر تحقق أصل حاکمیت خدا بر سرنوشت انسان، تشکیل حکومت، إقامه قسط، آبادانی زمین و عدم پذیرش ولایت و ربوبیت غیر خدا تأکید دارد. هفته دفاع مقدس همزمان با سالروز رشادت ها و فداکاری های جوانان این کشور است که خبرگزاری شبستان ضمن گرامیداشت این روزها به بررسی واژه مقاومت در آیات قرآن کریم و سخنان مقام معظم رهبری می پردازد.

بنابراین گزارش ايثار و مقاومت از اصول اوليه‌ای است كه انبيای الهی بدون بهره‌مندی از آن هرگز موفق به انجام رسالت خويش نمی‌شدند. پيامبران با ايستادگی و مقاومت در برابر سنت‌های غلط و مناسبات نادرست اجتماعی و بذل ايثار و از خودگذشتگی در اين راه به اصلاح جامعه پرداخته و بدون به دل راه دادن هرگونه ترس و واهمه‌ای از سختی‌ها و مشكلات فراروی، رسالت‌های سنگين الهی خود را به انجام رسانيدند تا آنجا كه خداوند درباره ايشان می‌فرمايد: «الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه و لايخشون احدا الا الله و كفی بالله حسيبا؛ (۱) (پيامبران) كسانی بودند كه تبليغ رسالت‌های الهی می‌كردند و (تنها) از او می‌ترسيدند و از هيچ كس جز خدا واهمه نداشتند و همين بس كه خداوند حسابگر (و پاداش دهنده اعمال آن‌ها) است.»

کد خبر 976383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha