برگزاری نخستین همایش نقش عشایر در دوران دفاع مقدس

به مناسبت چهلمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس نخستین همایش نقش عشایر در دوران دفاع مقدس با عنوان رشادت های عشایر با مشارکت ناحیه مقاومت بسیج آبادان و خرمشهر و به همت معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند در سالن همایش های این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، نخستین همایش نقش عشایر در دفاع مقدس با عنوان «رشادت های عشایر» ظهر امروز (یکشنبه 6 مهر) به همت معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند و با مشارکت ناحیه مقاومت بسیج آبادان و خرمشهر با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، استاندار خوزستان، فرمانداران، فرماندهان سپاه و نیروهای نظامی و انتظامی و عشایر غیور آبادان و خرمشهر در سالن همایش های سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.

 

اجرای نماهنگ بیانات مقام معظم رهبری، برگزاری نمایشگاه عکس از حضور عشایر در دوران دفاع مقدس، تواشیح، خاطره گویی، مداحی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، سخنرانی و اهدای لدح تقدیر به عشایر از جمله برنامه های این همایش بود.

 

«اسماعیل زمانی» در این همایش، عشایر را نمونه‌های شاخص و بی‌نظیر فداکاری در انقلاب و 8 سال دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: خداوند متعال در دنیا و آخرت اجر این فداکاری‌ها را می‌دهد. وقتی ایده تشکیل بسیج در اوایل جنگ مطرح شد؛ شروع کننده آن شیوخ عشایر بودند، آنها با حضور خود در جنگ و در مرزها کمبود نیروهای نظامی را کمرنگ کردند.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند جایگاه عشایر در تاریخ اسلام، ایران و خوزستان را بسیار موثر و قابل تجلیل خواند و افزود: این جایگاه بخش عظیمی از تاریخ ایران و تحولات آن را در خود جای داده است، صدام پیش از جنگ قصد داشت تا در آغاز جنگ برای پیروزی سریع و تصرف سه روز خوزستان اقدام کند، اما با شروع جنگ تحمیلی تمام معادلات صدام به هم خورد و عشایر از ناموس و کشور جانانه دفاع کردند.

 

وی با بیان اینکه برخی از عشایر با وجود آتش باران دشمن، منطقه و دیار خود را ترک نکردند ادامه داد: در زمانی که نیاز به مدیریت جنگ‌زده‌ها بود نیز دوشادوش نظام این مدیریت را به خوبی انجام دادند.

 

زمانی با اشاره به شهامت همیشگی عشایر در طول تاریخ تصریح کرد: عشایر ثابت کردند که پیرو مکتب اسلام ناب محمدی هستند و در جنگ تحمیلی نیز در خط مقدم جنگ بودند و شهدای زیادی تقدیم انقلاب کردند.

 

وی یاد آور شد: عشایر در دفاع از نظام جمهوری اسلامی همواره پیشگام هستند و در تامین امنیت کشور به ویژه در مناطق مرزی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

 

کد خبر 976859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha