ایجاد مزاحمت های تلفنی برای مراکز آتشنشانی جان افراد را به خطر می اندازد

مزروعی با بیان این که روزانه حدود هزار و ۷۰۰ تماس تلفنی به مراکز آتشنشانی داریم و از این تعداد تنها حدود ۴۰۰ عدد بجا و درست است، گفت: ثانیه ها در کار ما تعیین کننده هستند، مزاحمت ها سبب از بین رفتن زمان طلایی برای نجات افراد می شوند.

خبرگزاری شبستان – مشهد؛ هفتم مهر در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز ملی آتشنشانی و ایمنی نامگذاری شده است؛ سابقه تأسیس سازمان آتش نشانی در ایران به سال ۱۲۲۱ در شهر تبریز باز می‌گردد؛ سازمان آتش‌نشانی با هدف نجات جان و اموال انسان‌ها تشکیل شده‌ است، بنابراین یک آتش‌نشان قادر است در بحرانی‌ترین شرایط محیطی به یاری حادثه دیدگان بشتابد؛ آتش نشانان در محیط‌های پر خطر به امدادرسانی و عملیات می‌پردازند.

 

آتش نشانی جزء یکی از مشاغل سخت به شمار می‌آید؛ این شغل تا سال ۹۷ در لیست مشاغل سخت قرار نداشت؛ سرانجام در تاریخ ۳۰ دی پارسال و در سالگرد حادثه پلاسکو در جلسه شورای عالی حفاظت فنی مشاغل عملیاتی مقرر شد تا آتش‌نشانی به ۱۳ گروه شغلی گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه شود.

 

واژه آتش نشان همیشه تداعی کننده فرشته نجات برای مردم است؛ آتشنشانان دریادلانی هستند که در هنگام بروز حوادث جان به کف و بی محابا به دل به آتش می زنند؛ امروز قرار است به مناسبت روز آتشنشان با یکی از این دریا دلان صحبتی داشته باشیم.

 

ابتدا خودتان را برای ما معرفی کنید؟

 

بنده محمود مزروعی هستم؛ درسال 1353 متولد شدم و از سال 1380 هم وارد سازمان آتشنشانی شدم؛ در حال حاضر هم به عنوان فرمانده شیفت ایستگاه 47 آتشنشانی مشهد به مردم عزیز ایران خدمت می کنم.

 

چرا 7 مهر به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است؟

 

فلسفه این نام گذاری به هفتم مهر سال 1359 بازمی گردد؛ زمانی که پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت؛ پس از این اتفاق آتش نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند، در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش نشانان در این حادثه شهید شدند؛20 سال بعد از این حادثه، این روز به عنوان روز آتشنشان نام گذاری شد، یاد و خاطره این عزیزان همیشه در ذهن ما جاودان است.

 

آقای مزروعی یک روز کاری آتشنشانان چطور می گذرد؟

 

بعد از شیوع بیماری کرونا شروع کار ما هر روز ساعت 8 صبح است و خروج ما صبح روز بعد در ساعت 8 و سی دقیقه صورت می گیرد؛ در این 24 ساعت همیشه در حالت آماده باش هستیم و به عملیات های مختلف اعزام می شویم؛ روز کاری ما با اجرای برنامه صبحگاه و قرائت سوگند نامه آتشنشان ها شروع می شود؛ هم چنین در ابتدا و انتهای هر شیفت کاری همه تجهیزات و وسایل از لحاظ سالم بودن بررسی می شود تا مشکلی ایجاد نشود .

 

در صورت نبودن عملیات و شرایط اضظراری، یک آتشنشان در کلاس های آموزشی خاصی شرکت می کند؛ به عنوان مثال هر روز ساعت 9ونیم تا 11 برنامه کلاسی داریم و به طور کلی در هر شیفت کاری، روزی 1 ساعت و نیم  کلاس ضمن خدمت برگزار می شود.

 

هر روز راس ساعت 16 کلاس شهرشناسی داریم به این صورت که سوار خودرو آتشنشانی می شویم و تمامی محدوده تحت پوشش ایستگاه را برسی می کنیم تا اگر خیابانی مسدود است به خاطر بسپاریم و بعدا مشکلی ایجاد نشود؛ در این کلاس نیروهای ما با اماکن مختلف آشنا می شوند؛ مخصوصا مکان هایی که نیاز به شناخت بیشتر دارند؛ بعد از استراحتی کوتاه نیز به ورزش های گروهی و انفرادی می پردازیم.

 

از ساعت 10 شب به بعد هم به اصطلاح زمان خاموشی است زیرا ما همیشه آماده باش هستیم و روی همین حساب از 10 شب به بعد سکوت رعایت می شود تا اگر کسی عملیات بوده و خسته شده است بتواند استراحت کند؛ همان طورکه گفتم در این 24 ساعت حریق و حادثه برای نجات پیش می آید و این امر فارغ از برنامه کاری است که برای شما بیان کردم؛ تمام دوستان ما در این جا نگهبانی می دهند و پای شبکه بیسیم می نشینند.

 

کلمه آتشنان را برایمان تعریف کنید؟

 

آتشنشان یک کلمه است اما بسیاربسیار پر معنی می باشد؛ هرکسی ممکن است قادر به درک آن نباشد؛ من خودم هنوز نتوانسته ام تعریفی برای آن پیدا کنم اما باید بگویم معنی آن از خودگذشتگی برای دیگران است.

 

آیا وظیفه یک آتشنشان فقط خاموش کردن آتش است یا گسترده تر از این حرف ها می باشد؟

 

قطعا گسترده تر است؛  آتش سوزی تنها یکی از 600 حادثه ی شناخته شده است؛ حوادث بسیار متنوعی از قبیل گیرکردن افراد در داخل آسانسور، گیرکردن افراد داخل اتاق ها و منازل رخ می دهد؛ هم چنین ما گاهی با هجوم حیوانات به داخل شهر روبه رو می شویم؛ گاهی هم مردم با حیواناتی مثل مار و پرندگان وحشی مواجه می شوند که با ما تماس می گیرند.

 

در مشهد بیشترین حوادث مربوط به محبوس شدن افراد در آسانسور، حریق های ناشی از اتصالی برق، حریق خودرو و بسیاری از موارد مشابه این اتفاق ها است.

 

حالا که صحبت از حوادث شد برای ما بگویید مردم در زمان رخ دادن یک حادثه چه باید بکنند؟

 

مطمئن باشید زمانی که ماشین های آتشنشانی آژیر می کشند حتما اتفاقی افتاده است و یک نفر شدیدا احتیاج به کمک دارد؛ لذا من از مردم عزیز خواهش می کنم با شنیدن صدای آژیر کنار بروند تا ما عبور کنیم، چه بسا یکی از بستگان آن عزیزی در خطر باشد که به هر دلیلی مانع کار ما می شود.

 

خواهش می کنم مردم عزیز ما در محل حادثه تجمع نکنند؛ زیرا هر حادثه اولیه ای بالقوه یک حادثه ثانویه ای را به دنبال دارد؛ هر آن و به هر دلیلی ممکن است انفجاری بعد از رخ دادن حادثه اول رخ دهد؛ چه بسا یک آتشنشان بخاطر این سهل انگاری ها جان خود را از دست بدهد؛ یادمان باشد هر امدادگر در طول سی سال خدمت خود می تواند جان هزاران نفر را نجات می دهد.

 

از مزاحم تلفنی ها بگویید؟ شده اعزام شوید و الکی با شما تماس گرفته باشند؟

 

بله متاسفانه؛ روزانه حدود هزار و 700 تا 2 هزار تماس تلفنی داریم؛ از این تعداد حدود 400 تا بجا و درست است اما بقیه آن ها مزاحمت است؛  کافی است از این هزار مزاحمت، فقط 10 عدد از آن ها وانمود به حادثه باشد و ما اعزام شویم؛ در کار ما ثانیه ها تعیین کننده هستند؛ اگر هم زمان با این حادثه دروغین حادثه دیگری رخ داده باشد آن وقت چه باید کرد؟ در بسیاری از مواقع فردی که کمک می خواهد فقط سه دقیقه برای زنده ماندن وقت دارد، مخصوصا اگر فرد دچار خفگی شده باشد؛ لطفا تحت هیچ شرایطی هیچ کس مزاحم ما نشود زیرا زمان طلایی ما برای نجات افرادی که واقعا به کمک نیاز دارند از بین می رود.

 

آیا شغل شما جزو مشاغل سخت است؟

 

بله دوسه سالی هست این اتفاق افتاده اما هنوز برای عده کمی از همکاران به دلیل نوع بیمه آنها اعمال نشده است؛ اما خب به طور کلی قابل قبول است و اجرا می شود.

 

آیا شما همکار خانم هم دارید؟

 

بله آتشنشان های خانم هم داریم و از توانایی هایشان استفاده می کنیم اما نه به صورت همیشگی و صد در صد؛ از توانایی این بزرگواران در حوادث خاص استفاده می شود، مخصوصا اتفاقاتی مثل محبوس شدن خانم ها و شرایط خاص از نوع پرستادی و امدادی .

 

آتشنشانان زن در مانور ها شرکت می کنند و بسیاری از آن ها به عنوان دبیر و استاد به هنرستان های مخصوص دختران آتشنشان فرستاده می شوند و تدریس می کنند.

 

در پایان آیا مطلبی هست که بخواهید بیان کنید ؟

 

خوشبختانه شما همه چیز را پرسیدید؛ اما بازهم می گویم که مردم عزیز به هیچ وجه مزاحمت تلفنی ایجاد نکنند و زمانی که صدای آژیر آتشنشانی را شنیدند به ما اجازه عبور بدهند.

 

اگر کسی در روز بارها به خانه شما زنگ بزند و مزاحم شود حتما از کوره در می روید و چه بسا شکایت کنید؛ طبیعتا تحمل مزاحمت های تلفنی برای همکاران ما سخت است و مسلما از طریق دادسرا این موضوعات پیگیری می شود، لطفا بخاطر خودتان هم که شده این موضوع را رعایت کنید تا خدایی نکرده هم زمان با حادثه های دروغینی که نمونه های آن را عرض کردم جان کسی به خطر نیفتد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 976875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha