توجه به کارکرد مساجد برای پاسخگویی به نیازهای محله

احیا کارکرد و مسجد محوری برای رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات و نیازهای مناطق مختلف شهری و روستایی لازم است و توجه به این ظرفیت بسیار راهگشا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مساجد مهمترین پایگاه های دینی و خانه های پرودگار بر روی زمین هستند که با مشارکت مردم احداث و مدیریت می شود اما این مراکز دارای ظرفیت های زیادی هستند که کمتر مورد توجه و بهره برداری قرار می گیرد.

 

مساجد علاوه بر اینکه مهمترین مکان برای عبادت و ارتباط با معبود است، بهترین و مناسبت ترین بستر برای وحدت و هم افزایی برای حل مشکلات و پاسخ دهی به نیازهای مناطق مختلف شهری و روستایی خواهد بود.

 

احیا کارکردهای این مرکز دینی و مسجد محوری برای رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات و نیازهای مناطق مختلف شهری و روستایی لازم است و توجه به این ظرفیت بسیار راهگشا خواهد بود که باید متولیان و عموم مردم بر این موضوع اهتمام ورزند.

 

مساجد در طراز نظام اسلامی دارای خصوصیاتی مثل دسترس آسان مردم، زیباترین و متجلّی ترین عمارت های شهر، پشتوانه انقلاب، دارای ظرفیت های وسیع فرهنگی، اجتماعی و هنری و علاقمندی بالای مردم جامعه به این مراکز دینی و مشارکت بالای افراد در این مراکز است.

پس برای تحقق مسجد طراز اسلامی باید همگان برای آن تلاش کنیم و نقش متولیان و فعالان فرهنگی و اجتماعی موضوعی بسیار مهم است که چقدر برای اجرایی شدن این ظرفیت تلاش و اقدام موثر دارند.

 

*ضرورت وحدت و همدلی با محوریت مساجد برای گره گشایی جامعه

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: وحدت و همدلی با محوریت مساجد برای گره گشایی جامعه ضروری و به برنامه ریزی هدفمند و با چشم انداز کارآمد است.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» با اشاره به کارکردهای مساجد و نقش آن در محله ها، افزود: بهره گیری از این ظرفیت الگوی تعامل جامعه اسلامی است که در گذشته بسیار پر رنگ تر از  اکنون بوده است.

 

وی تغییر در چرخه های مختلف اجتماعی مثل علم و فناوری، فرهنگ و هنر را از عوامل فاصله از جایگاه مساجد بیان کرد و اظهارداشت مسجد و فرهنگ مسجدی در میان هیاهوی جامعه مدرن کم رنگ شده است.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: آموزش روحانیون، جوان گرایی در مدیریت مسجد، افزایش دانش عمومی برای خلاقیت و ابتکار در فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد موجب جذابیت برنامه ها و احیا کارکردهای این مراکز خواهد شد.

 

*هماهنگی بین نهادهای فرهنگی مساجد اصفهان مدلی برای ایجاد تعاملات اجتماعی

 

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به هم افزایی و تعامل بین نهادهای فرهنگی مساجد استان با محوریت شورای  سیاست گذاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: هماهنگی بین نهادهای فرهنگی مساجد اصفهان مدلی برای ایجاد تعاملات اجتماعی با محوریت این مراکز است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» افزود: از سال های گذشته تعامل و همکاری بین نهادهای فرهنگی مسجد مثل کانون های فرهنگی و هنری، پایگاه بسیج، اوقاف و هیات های مذهبی با محوریت هیات هماهنگی و نظارت بر کانون های مساجد وجود داشت و فعالیت های مشترک صورت می گرفت که توسعه فعالیت ها رهاورد این اقدام مشترک بود.

 

وی ادامه داد: تشکیل  کارگروه باحضور نمایندگان دستگاه های عضو هیات هماهنگی با هدف نظارت بر فعالیت های فرهنگی مساجد و تلاش جهت هم افزایی و ظرفیت سنجی این مراکز انجام می شد که در سطح کشور الگو بود و این مدل برای هم افزایی بین نهادهای منطقه ای، شهری و روستایی کارگشا خواهد بود.

 

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: با وحدت و همدلی و تعاملات اجتماعی قادر به حل مشکلات و پاسخگویی به نیازهای جامعه خواهیم بود.

 

*نیروی جوانی و تجربه بزرگان عامل سرعت بخشی به حرکت اجتماعی

 

جوانان هر منطقه با بهره گیری از تجربه و تعهد و اعتماد بزرگان محله ها وارد میدان شوند و برای رفع مشکلات اجتماعی گام بردارند که تمامی این اقدام وقتی از مساجد مدیریت و هماهنگ شود علاوه بر برکت و جایگاه معنوی آن، فرصت خوبی برای احیا کارکرد این پایگاه دینی و افزایش مشارکت اجتماعی در مدیریت و حضور همگانی مردم در مهمترین مرکز دینی خواهد شد.

 

دوران دفاع مقدس مقطع زمانی مناسب و الگویی برجسته برای نمایش وحدت بر محور مساجد است و جامعه امروز ما به این موضوع نیاز دارد.

کد خبر 977283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha