توسعه جنگل ها موجب کاهش ورود  ریزگردها به کشور می شود

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های مختلف در سطح استان، بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی شده است، گفت: به منظور حذف منشأ ریزگردها با کشور عراق تفاهم کرده ایم که ۶۰۰ هزار نهال در نوار مرزی با این کشور کاشت شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، استاندار ایلام، صبح امروز(۸ مهر) در در دیدار مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، اظهار کرد: با آبخیزداری در دامنه کوهها و جنگل ها اقدامات‌ بسیار خوبی در جهت حفظ خاک، منابع طبیعی، جنگلی و منابع آب انجام شده است.

 

«قاسم سلیمانی دشتکی» با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در استان ایلام صورت گرفته است، گفت: بیش ۶۰ هزار هکتار جنگل کاری در عرصه‌های بیابانی استان باعث کاهش ریزگردها در استان شده است.

 

وی با اشاره به اینکه اقدامات منحصر به فردی در حوزه آبخیزداری در استان انجام شده که  در کشور سرآمد است، ابراز کرد: منابع طبیعی در دل بیابان ها با هدف برچیدن منشاء ریزگردها به طرز شایسته ای شروع به درختکاری و جنگل کاری کرده و این اقدامات امروز باعث تثبیت خاک، آب و منابع طبیعی در استان شده است.

 

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه آنچه که باعث از بین رفتن منابع طبیعی می شود دخل و تصرف انسان در این منابع خدادادی است، افزود: به منظور  حذف منشأ ریزگردها با کشور عراق تفاهم کرده ایم که ۶۰۰ هزار نهال در نوار مرزی با این کشور کاشت شود اما به دلیل مسائل کرونا فعلا ادامه کار متوقف شده است.
 

 

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت های منابع طبیعی و محیط زیست هیچ محدودیتی برای اجرای طرح ها نگذاشته ایم، ابراز کرد: در قسمت جنوب شهرستان های دهلران و مهران بیابان وجود دارد که در آنجا با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو چند کار اساسی انجام داده ایم که یکی از مهم ترین آنها بحث جنگل کاری و بیابان زدایی در استان بوده است.

 

وی گفت: به منظور تقویت طرح احيا اراضی کشاورزی‌  در چند سال اخیر، میزان اراضی آبی استان از ۷۵ هزار هکتار به ۱۱۰ هزار هکتار افزایش یافته است، افزود: در برخی از مناطق استان در زمین های شیب دار  به شکل غیر اصولی کشاورزی می کنند که این موضوع، این علاوه بر تخریب جنگل باعث فرسایش خاک نیز می شود.

 

استاندار ایلام در پایان خاطرنشان کرد: در طرح های کشت اصولی در اراضی شیب دار،  درختان جنگلی، مثمر، گیاهان دارویی و هر محصولی که امکان کشت دارد کاشت می شود.
 

 

کد خبر 977565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha