تشخیص به موقع عوارض کم‌شنوایی را کاهش می‌دهد

خلیل رنجبر گفت: با تشخیص به موقع ومداخله بهنگام می‌توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند.

به گزارش خبرگزاری شبستان کردستان، خلیل رنجبر رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که امروز نهم مهرماه در مدرسه یانیازهای ویژه توکل سنندج برگزار شد، اظهار کرد: غربالگری قبل از یک ماهگی، اقدامات تشخیصی در سه ماهگی و اقدامات طبی، دارویی، درمانی و توانبخشی مانند کاشت سمعک‌های استخوانی و نامرئی و کاشت حلزون قبل از شش سالگی انجام می‌شود .

 

 

وی افزود: بنابراین با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می‌توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، بیان کرد: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است .

 

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های  شغلی و تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای عنوان کرد  که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برناراحتی‌های روانی، خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجهه می‌شود .

 

 

رنجبر با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در راستای کاستن علل مولد آنها نقش بسزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.

 

 

وی بیان کرد: 250 نفردانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند .

 

 

رنجبر گفت: از این تعداد 52 نفر دانش‌آموز دختر و پسر دارای آسیب شنوایی در دوره‌های مختلف تحصیلی در مدارس با نیازهای ویژه استان تحصیل می‌کنند.

 

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: همچنین با توجه به سیاست یکپارچه‌سازی آموزش و تلاش در راستای نزدیک شدن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه عادی، 198 دانش‌آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب شنوایی خفیف تا شدید در کنار همسالان خود و در دوره‌های مختلف تحصیلی مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.

 

 

رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی در دانش‌آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن درسازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه روهستند.

 

کد خبر 978032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha