سالمندی گنجینه‌ای از تجربه و نیازهای عاطفی

سالمندی مقطعی از زندگی با گنجینه ای از تجربه و اندوخته های زندگی ولی توام با نیازهای عاطفی و حمایتی است که تلاش برای گشایش مشکلات و بهره گیری از تجارب این گروه سنی لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، سالمندی یک برهه از زندگی سبک زندگی متفاوت و حساسی است که توجه به این موضوع برای اطرافیان و سایر افراد جامعه در جهت رعایت مبانی و اصول رفتاری مهم است تا اینکه بهداشت عمومی و سلامت اجتماعی، نیازهای روحی و شرایط خاص آن ها مورد توجه قرار گیرد.

 

توجه به نیازهای روحی و روانی سالمندان موضوع جدی است که این دسته از افراد از طرافیان و دیگر اقشار انتظار دارند تا در همنشینی و دلجویی از آن ها خوشحال و این دوران از سن را سپری کنند.

 

کسب آگاهی و تقویت اطلاعات برای چگونگی برخورد با سالمندان اهمیت ویژه ای دارد و در صورت عدم آگاهی از مراقبت های دوران سالمندی می تواند عواقب جدی برای افراد سالمند داشته باشد و البته جامعه را نیز درگیر خواهد کرد.

 

سالمندی دورانی با بیماری های مختلف و برخی از محدودیت ها است اما حفظ کرامت و ارزش آن ها از وظایف اصلی جامعه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

 اگرچه باید رفتارهای زندگی برای پیشگیری از بیماری ها در دوران سالمندی مدیریت شود اما نباید به دلیل وجود بیماری و یا کسالت ها، بی مهری به این دسته از افراد صورت بگیرد.

 

برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از توان سالمندان در جامعه و پرهیز از نادیده گرفتن توانایی‌های آن ها هم از جهت سلامت سالمندان و هم از جهت برخورداری جامعه از تجربه و مشارکت آنها حائز اهمیت است.

.

بر طبق آخرین آمار سرشماری سال 1395 حدود 9.3 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال سن دارند که با وجود وضعیت فعلی کشور این میزان تا 30 سال آینده به حدود 30 درصد افزایش می یابد و این موضوع می تواند زنگ خطری برای جامعه باشد.

 

بر اساس این سرشماری 11 درصد از جمعیت پنج میلیون نفری استان اصفهان سالمند هستند که با وجود موانع ازدواج و کاهش فرزند آوری و بر طبق شرایط کشور، جمعیت این استان نیز به سمت پیری در حال انجام است.

 

*رشد جمعیت در استان اصفهان به کمتر از یک رسیده است

 

مدیرکل ثبت احوال اصفهان با بیان اینکه رشد جمعیت در این استان به کمتر از یک رسیده، گفت: رشد جمعیت در استان اصفهان نگران کننده است.

 

«حسین غفرانی» طی سه سال گذشته تاکنون میزان تولد در این استان کاهش یافته و این موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت را نشان می دهد و بر این اساس آینده سالمندی و کاهش جمعیت جوان در دهه های آینده پیش بینی می شود.

 

وی اجرای سیاست های جمعیتی را مهم بیان کرد و گفت: توجه به سلامت و امید به زندگی در دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی برای حفظ روحیه و سلامت جسمی سالمندان مهم است و باید بر این حوزه ها نیز برنامه ریزی داشت و سیاست های جمعیتی را برای خروج از پیری جامعه اجرا کرد.

 

*محبت به سالمندان و حفظ روحیه آن ها ضروری است

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به شاخصه ها و نیازهای دوران سالمندی گفت: باید علی رغم توسعه فناوری اطلاعات و مشغله های جوانان و اطرافیان سالمندان، اما باید احترام، منزلت و امنیت خاطر برای آن ها فراهم شود تا اینکه دچار افسردگی و مشکلات روحی نشوند.

 

«مرضیه فرشاد» خاطرنشان کرد: سالمندان باید خاطرات وحس خوبی را در جامعه داشته باشند که اجرای طرح شهر دوستدار سالمند در کلانشهر اصفهان در تحقق این موضوع کارآمد است اما باید این مولفه در تمامی نقاط استان مورد توجه قرار گیرد و همه نگاه ویژه ای به این قشر داشته باشیم.

 

*بهره گیری از تجربه های سالمندان برای جوانان لازم است

 

افراد سالمند دارای تجربه ها و اندوخته های زیادی هستند که برای نسل جوان و نوجوان کارآمد و برای امید به زندگی آن ها لازم است و باید ارتباط بین نسلی برقرار و این گنجینه ارزشمند در اختیار گروه های مختلف سنی قرار گیرد.

 

اگرچه مدیریت وشرایط زندگی گذشته و امروز متفاوت است اما مشکلات در آن دوران و زمان حاضر وجود داشته و تنها روحیه های امیدواری، گذشت، صبر و تجربه هایی از این قبیل به جوانان و نوجوانان دیروز فرصت داده تا از معضلات و موانع بگذرند.

 

وجود مشکلات، آسایش و سبک زندگی گذشته و امروز متفاوت شده و باید مطمن باشیم که ابزارها و وسایل برون رفت از مشکلات و امین آسایش نیز در عصر حاضر همسو با موانع توسعه یافته و تنها نوع برخورد فردی ما قادر به بهبود شرایط خواهد بود.

 

تغییر سبک تعذیه گذشته و امروز مسئله جدی است که با بی توجهی به غذاهای سنتی و گرایش به فست فودها ما را دچار آسیب در حوزه سلامت کرده و نیاز به بررسی بیشتر در تمامی حوزه ها است که در این مجال امکان نیست.

کد خبر 978292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha