قدیمی‌ترین مرز ایران امسال به روی زوار اربعین بسته است/ مردم به مرزها مراجعه نکنند

مرز خسروی قدیمی ترین مرز ایران امسال با توجه به محدودیت های اعلام شده به روی زوار اربعین بسته است.

خبرگزاری شبستان_ کرمانشاه: خسروی قدیمی ترین گذرگاه مرزی غرب کشور هموراه میزبان و پذیرای زواری بود که از مناطق مختلف برای زیارت عتبات عالیات می رفتند. زیرساخت مناسبت و عبور از مرز با کمترین زمان ممکن موجب می شد تا همواره خسروی به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای عبور زوار کربلا باشد.

مرز خسروی شمالی‌ترین و قدیمی‌ترین مرز اعزام زائران به کشور عراق است و به دلیل اینکه نزدیکترین نقطه از کشورمان به کربلا، کاظمین و سامرا است ( فاصله مرز خسروی  تا نجف ۳۸۰ کیلومتر، تا کربلا ۳۱۵ کیلومتر، تا کاظمین ۲۰۳ کیلومتر و تا سامرا نیز ۳۲۶ کیلومتر) همواره مورد توجه زوار بوده تا با توجه به بعد مسافتی این مرز را برای سفر به زیارت عتبات عالیات انتخاب کنند.

مرز خسروی چند سال گذشته به دلیل مسائل امنیتی بسته شده بود و سال گذشته به روی زوار اربعین بازگشایی شد و مورد استقبال قرار گرفت تا جایی که روزانه بیش از ۲۵ هزار زائر از این مرز راهی عتبات شدند.

امسال اما شیوع ویروس منحوس کرونا بسیاری از اجتماعات را تحت تاثیر قرار داد و رعایت پروتکل ها و موارد بهداشتی در برخی موارد از جمله حج بزرگترین اجتماعات مسلمانان را تعطیل کرد.

با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی نیز دلسوختگان حضرت سیدالشهدا در انتظار تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا بودند که بر این اساس اعلام شد امسال راهپیمایی اربعین حسینی نداریم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اربعین حسینی اذعان داشتند امسال اربعین حسینی در خانه بمانیم و روز اربعین همه بنشینند و زیارت های اربعین را که وارد است بخوانند.

مرز خسروی به روی زائران بسته است/ زوار مراجعه نکنند

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با اشاره به اینکه وضعیت استان کرمانشاه از نظر ابتلا به کرونا وضعیت قرمز است، اظهار کرد: تعداد مبتلایان به این بیماری در استان روند صعودی دارد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا بیان داشت: از مردم می خواهیم با رعایت موارد و نکات بهداشتی و نیز فاصله گذاری اجتماعی به جلوگیری از شیوع بیش از پیش کرونا کمک کنند.

استاندار کرمانشاه اشاره به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی افزود: امسال مرز خسروی همچون دیگر مرزهای استان به روی زوار بسته است و از مردم می خواهیم به این مرز مراجعه نکنند.

وی خاطر نشان کرد: اربعین امسال هیچ برنامه ای تحت عناوین پیاده روی، اجتماعات مختلف و ... نخواهیم داشت.

هیچ ترددی از خسروی به سمت عراق نداریم

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: امسال و به دنبال شیوع بیماری کرونا برگزاری مراسم اربعین حسینی از سوی دولت عراق لغو و رسما اعلام شد آنها پذیرای زائران دیگر کشورها نخواهند بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به لغو مراسم اربعین، مرزهای رسمی و چهارگانه کشور شامل خسروی در قصرشیرین، مهران در ایلام و شلمچه و چذابه در خوزستان که سال گذشته کار تردد زائران انجام می شد، بسته شده است.

سردار جاویدان خاطرنشان کرد: مرز خسروی نیز به تبعیت مرزهای ایلام و خوزستان امسال به روی زائران بسته و هیچ ترددی به سمت عراق انجام نخواهد شد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه همچنین با اشاره به استقرار ایستگاه های بازرسی در شهرستان قصرشیرین، گفت: نیروهای پلیس مستقر در این ایستگاه ها از حضور افراد در مرز جلوگیری و زائران چه به صورت انفرادی و چه کاروانی امکان حضور در پایانه خسروی را نخواهند داشت.

وی در عین حال از همکاری خوب مردم با ستاد ملی مقابله با کرونا و ماموران انتظامی قدردانی کرد و گفت: در روزهای گذشته معدود افرادی که در قالب یک کاروان که قصد حضور در مرز را داشتند اما با لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و پس از شنیدن صحبت های ماموران پلیس و اطلاع از مصوبه ستاد از ادامه حضور انصراف داده و به مقصد خود بازگشتند.

سردار جاویدان در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب نیز از عموم مردم متدین و عاشورایی کشور خواسته اند که به توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا عمل شود تا از شیوع بیشتر بیماری کرونا جلوگیری و روند ابتلا به آن کاهش یابد.

ممکن است در این شرایط گاهی برخی افراد سودجو با دادن وعده عبور از مرز در قبال دریافت مبالغی مردم را تشویق به سفر به عتبات عالیات کنند که مردم باید بیش از پیش به این موارد توجه داشته باشند و با توجه به ممنوعیت تردد زوار در مرزها در دام این سودجویان گرفتار نشوند.

اما مردم ولایت مدار و دین مدار کشورمان که عشق، علاقه و ارادتشان به اهل بیت و امام حسین(ع) مثال زدنی است امسال با شرایطی متفاوت از سال های گذشته اربعین حسینی را برگزار خواهند کرد و با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی در منازل دل های خود را به کربلای معلی روانه می کنند.

 

کد خبر 978999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha