کتاب «ماه پنهان نمی‌ماند» درصدد معرفی نقش زنان در دفاع مقدس است

کتاب «ماه پنهان نمی‌ماند» نوشته «جوادصحرایی رستمی» خردسال ترین رزمنده دوران دفاع مقدس با هدف معرفی نقش زنان در هشت سال جنگ تحمیلی امروز(۱۲مهر) رونمایی شد تا به نسل جوان بگوید زنان دوشادوش مردان در خط اول مبارزه و مقاومت حضوری موثر داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، کتاب «ماه پنهان نمی‌ماند» با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با دفتر امور بانوان و خانواده استانداری که به چاپ رسیده بود ظهر امروز(2مهر) با حضور مولف کتاب، همسران سرداران شهید دفاع مقدس و تعدادی از مسئولان استانی، لشکری و کشوری در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» با اشاره به اینکه رونمایی از این‌ کتاب همزمان با پایان هفته دفاع مقدس صورت گرفت، بیان کرد:  این برنامه پرفیض، معنوی، ارزشی، جهادی و انقلابی است که در حوزه بانوان و همسران شهدای گرانقدر و جانبازان به میزبانی دختر شهید سردار طوسی که از سرمایه‌های ملی هستند، برگزار شد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: حیات طیبه سازنده‌اش دو معمار دارد که شامل زنان و مردان هستند و همه در پیدایش حیات طیبه سهیم و شریک هستند چه حیات طیبه شخصی و چه حیات یک جامعه!

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: بی عدالتی‌ها و هجمه دشمنان از آفت‌های حیات طیبه است ولی دفاع مقدس تبلور دفاع از حیات طیبه به‌وسیله بزرگمردان ما بود که حق بزرگی به گردن ما دارند، در همه حوزه‌ها باید با این آفت‌ها و تهدیدات مقابله کنیم.

 

وی درخاتمه تاکید کرد: حیات طیبه به دو عامل ایمان و عمل صالح وابسته است، امروز ما از مدافعان دفاع مقدس باید یاد بگیریم و جهاد و شهادت و شهامت را داشته باشیم، خدارا شاکریم که بانوان شیرزنی داشتیم که در کنار مردان در این عرصه مجاهدت کردند.

*123کتاب با موضوع دفاع مقدس در دست چاپ است

سپس سردار «عبدالله ملکی» اعلام کرد: طبق دستورالعمل باید سالانه ۵۰ کتاب در این حوزه چاپ کنیم، اما برخی از برنامه‌ها کارنامه‌ای و عملکردی است که در این حوزه ۱۲۳ کتاب در حال چاپ داریم که یک ستاد تدوین برای این کار در استان تشکیل شد.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مازندران خاطرنشان کرد: کتاب لشکر ۳۰ گرگان چاپ و کتاب لشکر ۲۵ کربلا را در حال تدوین داریم بخشی از کتاب‌های گردان‌های رزم بین ما و گلستان تدوین شد، از ۱۲۳ کتاب ۶ کتاب آماده چاپ داریم، مابقی در دست چاپ است.

 

سردارملکی اضافه کرد: در بخش چاپ کتاب های حوزه دفاع مقدس خیلی عقبیم! باید کمک کنیم تا بتوانیم وظیفه خودمان را درست انجام بدهیم، نقش زنان در دفاع مقدس یک طرف ماجرا و مهم است که باید بدان پرداخته شود.

* زنان دوشادوش مردان در خط اول مبارزه و مقاومت حضوری موثر داشتند

در ادامه این مراسم «سمیه قاسمی طوسی»، اذعان کرد:  یادگاران ارزشمند ۸ سال دفاع مقدس، سرمایه‌های ارزشمندی هستند که از پیشینیان به ارث رسیده است باید از تجربیات این بزرگواران نهایت استفاده را ببریم.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اظهار کرد: چاپ این کتاب در مورد بانوانی است که در عرصه‌ جنگ درخشیدند، روایت‌هایی از اضطراب، نگرانی شب عملیات، مقابله با دشمن در این کتاب آمده است، این کتاب یادآور آن دوران است در صدد این باشیم که نگذاریم که این واقعه مهم تاریخی به تحریف کشانده شود.

 

طوسی ادامه داد: کتاب «ماه پنهان نمی‌ماند» برگ زرینی از دفاع مقدس است، البته هنوز در ابتدای جریان الگوبرداری نسل جوان از پیشینیان با عنوان متولیان حوزه فرهنگ و هنر هستیم امیدواریم ایثارگری‌های زنان را به گوش آیندگان برسانیم امیدواریم در انتقال این مفاهیم ارزشمند موثر باشیم و این اصالت بزرگ را به سر منزل برسانیم.

 

وی گفت: دختران، زنان و حتی مردان جوانی که چهار دهه قبل و حوادث جنگ تحمیلی و دوران انقلاب را ندیدند باید بدانند در هیچ مرحله ای از این فرازهای تاریخ معاصر، زنان بیکار نبودند و دوشادوش مردان، در خط اول مبارزه و مقاومت حضوری موثر داشتند؛ مطالعه خاطرات زنانی که در این کتاب آمده را به همه توصیه می‌کنم.

*مشارکت ایثارگرانه زنان مازندران در دفاع مقدس برای نسل جوان بازگو شود

سپس «جواد صحرایی رستمی» با اشاره به اینکه در هفته دفاع مقدس در چله دوم انقلاب قرار داریم، گفت: افتخار داشتم نویسنده این کتاب باشم اگر بخواهم اعتراف کنم نقش بانوان نقش برجسته‌ای در دفاع مقدس بوده است ولی هیچوقت نامشان برده نمی‌شد.

 

نویسنده «ماه پنهان نمی‌ماند» به امدادگری‌های زنان در فضای خفقان کردستان و جانفشانی های همسران رزمندگان دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: این کتاب وسیله‌ای است برای آشکار شدن زاویه پنهانی از جنگ برای نسلی که ایثار گر بودند.

 

صحرایی افزود: چندین سال پیش میشل اوباما بانوی وقت آمریکا طی مراسمی از ۳ نفر از ۸۹۰ بانوی سیاه پوست فعال در جنگ تقدیر کرد  این سه نفر کار دسته بندی و بسته‌بندی نامه‌های خانواده سربازان را انجام می دادند. بانوان ایران اسلامی در دفاع مقدس هم در جبهه و هم در پشتیبانی از جبهه کارنامه درخشانی دارند اما کمتر معرفی و تکریم می شوند.

وی مشارکت ایثارگرانه زنان مازندران در جریان نهضت انقلابی مردم به رهبری امام خمینی (ره) و در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین جنبههای مشارکت زنان در دفاع مقدس، مربوط بهفعالیت ­هایآنان در زمینة پشتیبانی و تدارکجبهه­ هاست. زنانکشورمان علاوه بر اینکهدر ترغیبو تشویقرزمندگانبرای حضور در جبههها مؤثر بودند و در غیابسرپرستخانواده، مدیریت خانه را برعهده داشتند، در ستادهایپشتیبانینیز فعالانه حضور مییافتند.

 

 

کد خبر 979073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha