صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی راه‌اندازی می شود

منصور گفت: صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مسعود منصور» شامگاه (۱۳ مهر) در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در استان خراسان جنوبی بیش از ۹۶ درصد اراضی ملی و ۴.۵ میلیون هکتار از اراضی آن بیابانی است.

 

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه سالانه ۷۰ میلیارد تومان خسارت فرسایش بادی به زیرساخت های و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی است، افزود: بیش از از ۶ هزار قنات در این استان وجود دارد بنابراین باید حفظ منابع آب و خاک در اولویت باشد.

 

وی با اشاره به اینکه برای توسعه بخش کشاورزی باید منایع آبی استان حفظ شود، ادامه داد: با عملیات آبخیزداری قنات خشکیده بسیاری از روستاها آبدهی کرده است.

 

منصور با تاکید بر اینکه استان خراسان جنوبی جزو  نخستین استان های اجرای طرح های بیابان زدایی است، عنوان کرد: خراسان جنوبی با اجرای سه پروژه بین المللی در حوزه مشارکت های مردمی و بسیج جوامع محلی جزو استان های پیشرو است.

 

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در خراسان جنوبی انجام شده است، افزود: تاکنون ۹۱۵ هکتار اجرا شده و ۳۱۵ هکتار در حال انجام و ۲۸۰ هکتار نیز آماده اجرا است.

 

وی با تاکید بر در سال جاری ۱۸ هزار هکتار عملیات آبخیزداری پیش بینی شده است، گفت: اقدامات انجام شده باعث ۸۷۲ میلیون مترمکعب استحصال آب می شود و مجموع ذخایر آب ایجاد شده ۷۸ میلیون مترمکعب است.

 

منصور بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده و امسال نیز یک هزار و ۲۵۰ هکتار نهال کاری، ۷۰۰ هکتار باد شکن، ۱۰۰ هزار هکتار  سیسم چرا و قرق و پنج هزار هکتار مدیریت روان آب اجرا می شود.

 

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه دستورالعمل اصلاحی بهره برداری از تاغ‌زارها تا پایان مهرماه مصوب و انجام می شود، گفت: در حال حاضر ۲۴۱ هزار هکتار جنگل تاغ زار بیابانی در استان وجود  دارد.

 

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی  افزود: اگر وزارت جهادکشاورزی یک میلیارد تومان برای شکل گیری این صندوق اختصاص دهد ما هم ۱۰ درصد به اعتبارات استان اضافه خواهیم کرد تا این صندوق سریعتر ایجاد شود.

 

 

 

کد خبر 979532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha