مسجد و پلیس؛ پیوندی فرهنگی برای امنیت اجتماعی

نهادهای فرهنگی مثل تشکل های مدنی، مدارس، مساجد، کانون های فرهنگی و هنری و دانشگاه ها نقش موثری در تامین امنیت اجتماعی جامعه برعهده دارند که پیوند این مراکز با پلیس در تحقق این مولفه مهم راهگشا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، امنیت و سلامت دو مولفه و نعمت مهم برای جامعه بشری هستند که بنا به فرمایش پیامبر اسلام ارزش و جایگاه آن ها نزد مردم پوشیده است و زمانی از  جایگاه این دو عنصر مهم آگاه خواهیم شد که در شرایطی مثل دوران کرونا قرار بگیریم و شرایط سختی را سپری کنیم.

 

در سایه امنیت و آرامش قادر به توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خواهیم بود و در غیر این صورت حتی احساس ناامنی نیز مانع از پیشبرد برنامه ها و اهداف فردی و اجتماعی خواهد بود.

 

در جاده ای تاریک با روشن شدن چراغ گردان پلیس امید و آرامش خاصی پیدا می کنیم و این موضوع در بسیاری از کارها و موضوعات مهم کارگشا است.

 

امنیت اجتماعی یک مقوله مهم برای جوامع مختلف است که به اعتقاد کارشناسان و مسئولان نهادهای انتظامی و امنیتی تامین این شاخص و رفع چالش های اجتماعی پیش از اینکه امنیتی شده و اقدامات پلیسی و قضایی بخواهد باید از دریچه فرهنگی مرتفع شود.

 

آموزش های همگانی، مهارت آموزی، ترویج فرهنگ های صحیح، تقویت باورهای دینی، دلسوزی و حمایت اجتماعی، آگاهی بخشی و توانمندسازی جامعه از مهمترین راهکارها برای مقابله با آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها است.

 

آموزش و توانمندسازی جوانان و نوجوانان در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و ورود به جاده های انحرافی کارآمد است و اگر این قشر و یا عموم مردم آگاه و مطلع از قوانین و مقررات سایبری بشوند فرصت از دشمنان و افراد سودجو و کلاهبرداران گرفته خواهد شد.

 

نهادهای فرهنگی مثل تشکل های مدنی، مدارس، مساجد، کانون های فرهنگی و هنری و دانشگاه ها نقش موثری در تامین امنیت اجتماعی جامعه برعهده دارند که پیوند این مراکز با پلیس در تحقق این مولفه مهم راهگشا است که باید همه با همدیگر برای تامین امنیت جامعه تلاش کنیم و تامین آن را تنها بر عهده پلیس نگذاریم.

 

روز بزرگداشت نیروی انتظامی و هفته ناجا فرصتی برای انجام تعاملات اجتماعی نهادهای مختلف با پلیس و قدردانی و تجلیل از تلاش های این یگان در تامین امنیت است که امسال ضمن گرامیداشت این مناسبت مهم در روز 13 مهرماه، به دستور فرمانده نیروی انتظامی کشور، هفته ناجا از 27 مهرماه تا 2 آبان ماه خواهد بود.

 

در این مجال ضمن تکریم روز نیروی انتظامی، نقش نهادهای فرهنگی را بررسی خواهیم کرد تا اینکه همه نقش خود را در مقابل امنیت ایفا کنیم.

 

*تامین امنیت به همکاری و مشارکت همگانی نیاز دارد

 

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: تامین امنیت به همکاری و مشارکت همگانی نیاز دارد و دست یابی به تمامی مولفه های این حوزه با همکاری نهادهای فرهنگی، اجتماعی و خدماتی محقق می شود.

 

سرهنگ «محمدرضا هاشمی فر» رشد فرهنگی و اجتماعی و سایر حوزه ها را نیازمند وجود امنیت دانست و تصریح کرد: برای تحقق امنیت همکاری عمومی و اتحاد و حدت لازم است.

 

وی به نقش مراکز فرهنگی اشاره کرد و اظهارداشت: نهادهای فرهنگی مثل مدارس و دانشگاه ها با وجود جامعه بزرگ تحت نظر خود و ارائه سرفصل های مهم آموزشی در کاهش ناهنجاری ها فعالیت کنند.

 

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان تقویت باورهای دینی را برای جلوگیری از انحرافات مهم بیان کر و یادآورشد: مساجد در این حوزه نقش مهمی دارند و نهادهای فرهنگی در مساجد به این موضوع بپردازند.

 

*استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی برای رفع ناهنجاری ها

 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی برای رفع ناهنجاری ها باید استفاده شود و نباید برای پاسخ به این مشکلات از روش های امنیتی استفاده کرد.

 

«سید محسن سجاد» افزود: فعالیت های فرهنگی نقش کارآمدی برای رفع چالش های اجتماعی دارد و نتایج منفی نخواهد داشت اما با ورود با ابزارهای امنیتی به ناهنجاری ها در بسیاری از مواقع مشکل حل نشده و تبعات زیادی نیز به دنبال دارد.

 

وی هماهنگی و انسجام برای رسیدن به آرامش و امنیت در جامعه را مهم بیان کرد و یادآورشد: تفرقه امنیت و احساس امنیت را هدف و نشانه قرار می دهد.

 

*توانمندسازی جامعه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی لازم است

 

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: توانمندسازی جامعه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی با انجام فعالیت های فرهنگی و آموزشی لازم است.

 

«مجتبی ناجی» ادامه داد: تدوین راهبردهای موثر در موضوعات مختلف آسیب های اجتماعی در کاهش دغدغه ها و مشکلات این حوزه نیاز و البته برای اجرای این برنامه ها به تلاش همگانی و جلب مشارکت سازمان های مردم نهاد لازم است.

 

وی یادآورشد: نگاه امنیتی به مشکلات اجتماعی مثل اعتیاد به مواد مخدر و اقدامات مبارزه ای کارکرد خوبی نداشته اما آموزش و فعالیت های فرهنگی در کاهش تقاضا اثر مثبتی داشته است.

کد خبر 979545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha