«موریش» ، مسجدی زیبا در «پاریس کوچک پنجاب »

مسجد موریش از دور کمی ساده به نظر می رسد اما از نزدیک طرح ها و کنده کاری های پیچیده ای در سراسر آن قابل مشاهده است و نقش های برجسته گل و نقوش هندسی بر روی سنگ های مرمر سفید، قسمت های قوسی درها و پنجره ها حک شده اند.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: مسجد «موریش» در شهر «کاپورتالا» در ایالت «پنجاب» هند قرار دارد.

 

طراحی معماری این مسجد بر اساس مسجد جامع «قطبیه» است که در شهر مراکش در کشور پادشاهی مراکش واقع شده است و دارای تاریخچه جالبی است.

 

مسجد قطبیه که مشهورترین جاذبه ‌دیدنی و بزرگ ترین مسجد مراکش به شمار می رود  در سال 1162 میلادی ساخته شد و به خاطر مناره بسیار بلندی که 70 متر ارتفاع دارد بسیار مشهور شده است.

 

 مسجد موریش هند به دستور «مهاراجه جاگاتجینگ سینگ» ،آخرین حاکم «کاپورتالا» ساخته شد.

 

شهر کاپورتالا در آن زمان پایتخت ایالت کاپورتالا بود که به عنوان «پاریس کوچک پنجاب» شناخته می شد.

 

گفته می شود که مسجد موریش یکی از بهترین مساجد در آسیای جنوب شرقی است و بنای ملی است که از سوی سازمان باستان شناسی هند محافظت می شود.

 

ساخت مسجد موریش به دستور «مهاراجه جاگاتجینگ سینگ» در سال 1930 میلادی به پایان رسید.

 

« Monsieur M Manteaux»،معمار فرانسوی که این مسجد را طراحی کرده است همچنین طراح کاخ «جاگاتجیت» در شهر «کاپورتالا» نیز بود.

 

این مسجد یادآور سازه های مشابه در مراکش و همچنین کاخ الحمرا در اسپانیا است .

 

این مسجد دارای طرح های رنگی و عناصر طراحی است که بیشتر به نظر می رسد در سویل اسپانیا باشد تا در پنجاب پاکستان.

 

«مهاراجه جاگاتجینگ سینگ» حاکمی با سلیقه های عجیب بود که به دلیل فعالیت های توسعه ای خود در ایالت کاپورتالا شناخته شده بود.

 

این مهاراجه سیک که دستور ساخت مسجد موریش را صادر کرده،معتقد است که این مکان عبادی می تواند نیازهای حدود 60 درصد جمعیت کاپورتالا که مسلمانان هستند را تأمین کند.

 

ساخت مسجد موریش تلاش او برای افرایش ادغام اجتماعی در میان مردمش بود.

 

وقتی نایب السلطنه وقت هند نامه ای را برای سینگ ارسال کرد و در مورد هزینه های کلان ساخت مسجد از او سوال کرد ، مهاراجه در پاسخ گفت: 60 درصد جمعیت تحت حاکمیت من را مسلمانان وفادار تشکیل می دهند و این وظیفه من است که بهترین مکان عبادت در این ایالت را برای آنها بسازم.

 

مسجد موریش با داشتن یک برج مرکزی دارای یک تالار مرکزی ستون دار با طاق های نیمه مدور است که شکلی متفاوت از مساجد دیگر در شبه قاره هند دارد.

 

مسجد موریش از دور کمی ساده به نظر می رسد اما از نزدیک طرح ها و کنده کاری های پیچیده ای در سراسر آن قابل مشاهده است و نقش های برجسته گل و نقوش هندسی بر روی سنگ های مرمر سفید، قسمت های قوسی درها و پنجره ها حک شده اند.

 

این مسجد به رنگ قرمز روشن نقاشی شده است، اما درها و پنجره ها و آستانه ها به رنگ سبز رنگ آمیزی شده اند. در فضای داخلی مسجد هم سقف چوبی با رنگ های سیاه و قرمز پوشیده شده است.

 

هزینه ساخت مسجد موریش در آن زمان 600 هزار روپیه تمام شد و مسجد به دست «نواب صدیق محمد خان بهادر» افتتاح شد.

 

كتیبه ای که در داخل مسجد موریش قرار دارد نشان می دهد که این بنا در طول چهار سال ساخته شد.

کد خبر 979642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha