اختصاص ۴۵۰  میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

خاوازی از اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌ بهره تا پایان دولت به متقاضیان طرح‌های مختلف بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «کاظم خاوازی» امشب (۱۴مهر) در نشست جمع بندی سفر دو روزه به خراسان جنوبی اظهار کرد: با توحه به بحث کمبود منابع آب استان تصمیم گرفته شد برای اجرای سیستم های نوین آبیاری محدویتی قایل نشویم و اعتبارات بدون محدودیت برای هر تعداد متقاضی در نظر گرفته خواهد شد تا سطح سیستم های نوین  آبیاری در استات توسعه یابد.

 

وزیر جهاد کشاورزی به وضعیت قنوات استان اشاره کرد و افزود: در راستای قنوات پیگیر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی برای اخذ اعتبار از سازمان برنامه و بودجه برای لایه‌روبی و احیای قنوات خواهیم بود تا پس از آن نیز با کمک نمایندگان مجلس احیای قنوات در دستور کار بودجه سال ۱۴۰۰ قرار گیرد.

 

ایجاد باغ مادری عناب و زرشک در  خراسان جنوبی

وی ادامه داد: درخصوص مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان باغ مادری عناب و زرشک راه‌اندازی خواهد شد تا منشا تکثیر رقم‌های مختلف محصول و عاری از هرگونه پاتوژن باشد چراکه تعداد باغ‌های مادری در کشور خیلی کم است و احداث باغ مادری در خراسان جنوبی می‌تواند به توسعه پایداری عناب و زرشک کمک کند.

 

خاوازی با تاکید بر اینکه تا پایان دولت ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌ بهره در اختیار متقاضیان طرح‌های مختلف بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی قرار می گیرد، افزود: این تسهیلات در بخش گلخانه ۲۰۰ میلیارد تومان، طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی ۱۰۰ میلیارد تومان، گیاهان دارویی ۵۰ میلیارد تومان و دام و طیور ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص می یابد.

 

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: همچنین در این سفر مقرر شد مرکز تحقیقات و آموزش خراسان جنوبی سهمیه جذب اعضای هیات علمی را افزایش دهد و سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تحقیقات کشاورزی برنامه‌ای برای توسعه گیاهان کم آب‌بر شامل جو، سورگم و ارزن در دستور کار قرار دهند.

 

آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

به گفته وی مقرر شد آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات استان با همکاری سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شود و ژئوپلاسم عناب استان با ژئوپلاسم‌های بخش خصوصی مبادله شود تا ژئوپلاسم‌های استان کامل شود.

 

خاوازی با بیان اینکه باغی از ذخایر ژنتیکی خراسان جنوبی در زمینه محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب تهیه می شود، گفت: در حوزه باغبانی و توسعه روستایی نیز  ۶ هزار هکتار از اراضی برای کشت گیاهان دارویی از سهمیه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به استان اختصاص می دهیم تا سازمان جنگل‌ها بذرپاشی گونه‌های مقاوم در مراتع را در دستور کار قرار دهد.

 

اختصاص سهمیه ویژه نهاده دامی به خراسان جنوبی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی موظف به خرید زرشک شد، افزود: همچنین نمایندگان مجلس، استاندار و وزارت جهاد کشاورزی بحث تخصیص تسهیلات برای خرید محصول زعفران را در دستور کار قرار می دهد.

 

وی ادامه داد: در خصوص نهاده‌های دامی سهمیه ویژه ای به استان اختصاص می دهیم چرا که بسیاری از واحدهای دامداری سنتی هستند که شاید از این نهاده‌ها محروم بمانند لذا سهمیه ۱۰ هزار تنی جو در وهله نخست به استان اختصاص می‌یابد.

 

خاوازی با بیان اینکه در حوزه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خراسان جنوبی بانک کشاورزی با اولویت احداث بارگاه زرشک، عناب و سردخانه‌ها و سایر صنایع مرتبط بدون محدودیت تسهیلات به سرمایه گذاران پرداخت خواهد کرد، گفت: توسعه پرورش ماهی آرتمیا و تیلاپیا از دیگر موضوعاتی است که در راستای آن تفاهم‌نامه‌ای بین موسسه علوم شیلاتی و استان خراسان جنوبی منعقد می شود.

 

  اعتبار منابع طبیعی خراسان جنوبی ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش ۱۵ درصدی اعتبار منابع طبیعی استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری نیز تجهیزاتی از جمله یک دستگاه خودرو، ۲ دستگاه موتورسیکلت و سایر در اختیار استان قرار می‌گیرد.

 

خاوازی تصریح کرد: تامین سهم دولت در صندوق حمایت از منابع ملی، اهدای بی سیم و سایر تجهیزات و تقویت برنامه‌های بیابان زدایی از دیگر موضوعات مصوب در حوزه منابع طبیعی است. همچنین رفع مشکل اراضی باقیمانده منطقه باغستان شهر اسلامیه فردوس با مشارکت راه و شهرسازی در دستور کار جدی قرار خواهد گرفت.

 

کد خبر 979990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha