ایران تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد

بیگدلی با اشاره به اینکه ایران تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد، افزود: ایران خواهان رفع اشغال و بازگشت آوارگان و همچنین با درخواست طرفین، آماده میانجی گری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا بیگدلی شب گذشته (دوشنبه 14 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: قره باغ یک موضوع به جا مانده از قرن نوزدهم است.

 

کارشناس آسیای مرکزی با اشاره به اینکه ایران تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد، افزود: ایران خواهان رفع اشغال و بازگشت آوارگان و همچنین با درخواست طرفین، آماده میانجی گری است.

 

کارشناس مسائل آسیای مرکزی افزود: تا این لحظه این کشور‌ها از ما کمکی نخواسته اند، ولی ما در هیچ زمینه‌ای دست رد به سینه آن‌ها نزده ایم و امروز ایران از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.

 

بیگدلی گفت: شایعه کمک‌های تسلیحاتی ایران به ارمنستان کذب است. تسلیحات ارسالی از سوی روسیه به ارمنستان از طریق پل هوایی و همچنین حمل و نقل هوایی و وجود کریدور ارسال می‌شود.

 

کارشناس مسائل آسیای مرکزی ادامه داد: دست‌های زیادی تلاش می‌کنند که بین ایران و مسلمانان جهان از جمله کشور آذربایجان اختلاف ایجاد کنند.

 

وی افزود: اعتقاد ندارم مواضع ائمه جمعه متفاوت از مواضع جمهوری اسلامی ایران باشد و با توجه به این که دین اسلام؛ دین سیاست و حکومت است و برای موضوع حکومتی ازجمله قلمروی کشور و دفاع، احکام زیادی دارد.

 

این کارشناس آسیای مرکزی گفت: ائمه جمعه و نمایندگان، ولی فقیه در این باره بیانیه مشترک دادند و همچنین حوزه علمیه قم نیز بیانیه‌ای صادر کرده است.

 

بیگدلی درباره نقش ترکیه در این مناقشه افزود: ترکیه پس از استقلال یک سیاست درون گرا داشت و بیشتر نگاه آن‌ها به سوی اروپا و ناتو بود، ولی در دوره اردوغان تجربه جدید توسعه مناسبات با همسایگان را در سیاست خارجی خود آغاز کردند.

 

وی ادامه داد: این سیاست ترکیه؛ آثار بسیار خوبی را در داخل ترکیه، منطقه، جهان اسلام و در سطح بین المللی داشته است.

 

کارشناس مسائل آسیای مرکزی گفت: متأسفانه انقلاب‌هایی که در کشور‌های عربی اتفاق افتاد و مداخله آمریکا از سال ۲۰۱۳ و کودتای ۲۰۱۶ میلادی موجب دوری ترکیه از این مسیر شد و سیاست حسن همجواری صدمه دید.

 

وی افزود: ما ظرفیت‌های سیاست همسایگی ترکیه را در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ در رابطه با کشور‌هایی مثل سوریه، عراق و حتی ارمنستان شاهد بودیم و روابط ترکیه با ایران همیشه روابط دوستانه بوده است.

 

این کارشناس آسیای مرکزی گفت: کاری را که گروه مینسک در ۳۰ سال گذشته نتوانست انجام دهد، سه کشور ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند بر اساس ظرفیت‌های خود انجام دهند.

 

وی با اشاره به این که یک ساز و کار سه جانبه بین ایران، آذربایجان و ترکیه طراحی شده است افزود: در حال حاضر رسانه‌های غربی تلاش آذربایجان برای آزادسازی اراضی خود را بیشتر تحت تأثیر همکاری و حضور ترکیه در منطقه تحلیل می‌کنند و همچنین انتقال مزدوران به این منطقه را آذربایجان و ترکیه تکذیب کرده اند.

کد خبر 980030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha