کوله های اربعین در خانه ها ماند

امروز دل های دلدادگان حسینی که عمری حسرت جاماندن از شهدا را می خورند از اندوه جاماندن از غافله اربعین دل خون هستند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ خبر ممنوعیت سفر اربعین، خار مغیلانی بود بر دل های زائری عاشق که در سال های گذشته کوله خود را با مختصر وسایل شخصی و جانماز و تسبیح و یک زیارت عاشورا پر می کردند و به دوش می کشید و با نوای حسین جان اشک می ریختند و رهسپار قبله دلهای اربعین می شدند.

 

«همه جا کربلا همه جا نینوا» در فضای کرونایی مفهوم دیگری برای دلدادگان حسینی دارد، گرچه اراده ها و دل ها به سوی کربلا پر می زند اما قدم های عشاق حسینی در تصمیمات ستاد کرونا سست شده است و همه به خاطر سلامتی جامعه، امسال از دور به محبوب دل های عاشورایی سلام می دهند.

 

«سلام بر حسین» شاید تنها رمز و کلیدی بر تمام درب های مشکلات و زخم هایی عزاداری باشد که امسال نتوانست چای به دست سوگواران حسینی بدهد، کفش های عزاداران را در جلوی حسینیه ها جفت کند، بیرق عزا را به دوش بکشند و یک دل سیر برای حسینی که در کربلا «اِرباً اِربا» شد اشک بریزد.

 

اما دل های عشاق حسینی که سالها خود را در جامعه خدام به کربلا می رساندند و در قالب موکب های عزاداری دلدادگی می کردند تاب نیاورد که با بسته شدن مرزها آنها نیز از پا بیفتند و تصمیم گرفتند در مدت پنج روز در ایام اربعین همان خدماتی که در کربلای معلی به زائران حسینی ارائه می کردند نیز در شهر و دیار خود انجام دهند و به محرومان و مستضعفان شهر در روزهای سخت کرونایی خدما برسانند.

 

تاکید مسئولان انتظامی استان گلستان این است که امسال هیچ روادیدی برای ایام اربعین صادر نمی شود و مردم نیز به گذرگاه های مرزی به دلیل بسته بودن مرزها مراجعه نکنند.

 

*دسته روی و پیاده روی اربعین ممنوع است

همچنین«عبدالرضا چراغعلی» نیز خبر از ممنوعیت دسته روی و برپایی مراسم در محل های مسقف در ایام اربعین داد و گفت: پیاده روی در ایام اربعین نیز به مشهد مقدس به دلیل حفظ سلامت مردم امسال ممنوع است.

 

معاون سیاسی، امنیتی استانداری گلستان می گوید: برنامه های روز اربعین به صورت نمادین و با تجمعات کم در نظر گرفته شده است و تلاش مسئولان فرهنگی این است که از بستر فضای مجازی در این ایام بهره ببرند.

 

چراغعلی تاکید کرد: با توجه به بسته بودن مرزها امسال به شکل نمادین در ایام اربعین حسینی هفت موکب عزاداری در استان برپا می شود.

 

*برپایی موکب علی بن موسی الرضا (علیه السلام) جنب مصلی گرگان

«رضا جعفری» مدیر موکب علی بن موسی الرضا(علیه السلام) می گوید: هر ساله این موکب در ایام اربعین در کربلای معلی برپا می شد و به زائران حسینی در این ایام خدمات می داد و استقبال خوبی از سوی زائران گلستانی از این موکب در کربلا وجود داشت.

 

مدیر موکب علی بن موسی الرضا(علیه السلام) ادامه داد: با وجود محدودیت های کرونا و بسته بودن مرزها امسال اعضای موکب تصمیم گرفتند که به مدت پنج روز در جنب مصلی به مردم حسینی استان گلستان خدمات عرضه کنند.

 

جعفری بیان کرد: این خدمات مشابه آن خدماتی است که این موکب در کربلای معلی به زائران حسینی ارائه می کرد و در برپایی و ارائه خدمات به پروتکل های بهداشتی اهتمام می شود.

 

*همکاری بیشتر رسانه ها در ایام اربعین

حجت الاسلام« نورالله ولی نژاد» نیز از هماهنگی برای جایگزینی برنامه های اربعین خبر داد و گفت: باید در این ایام از بستر فضای مجازی بهره بیشتری ببریم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان خواستار همکاری بیشتر رسانه ها و فعالان فضای مجازی در این ایام شد و گفت: امیدواریم بتوانیم حال و هوای شهر را در ایام اربعین حسینی کنیم و موج معنویت حسینی را در فضای مجازی به وجود بیاوریم.

 

حجت الاسلام ولی نژاد به تاکید مقام معظم رهبری بر «هر خانه یک حسینه دعای روز اربعین» اشاره کرد و افزود: امیدواریم با همراهی مسئولان فضای عمومی شهر حال و هوای حسینی در ایام اربعین به خود بگیرد.

 

همچنین از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برنامه ریزی شده است که در صبح اربعین از طریق صدا و سیما زیارت اریعین پخش شود تا مردم بتوانند از معنویت این روز براساس تاکیدات مقام معظم رهبری که فرمودند «در خانه ها بنشینید و زیارت اربعین را از راه دور بخوانید» اهتمام شود.

 

یادمان باشد همانطور که امام خمینی (رحمه الله علیه) فرمودند اسلام با محرم و صفر زنده باقی مانده است گرچه کرونا باعث شده است که امسال آن حال و هوا و آن شور و صفای حسینی را ندارد اما باید فرهنگ حسینی را برای انتقال به نسل های آینده حفظ کنیم و از تحریف آن جلوگیری کنیم.

 

کد خبر 980138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha