۴۶۰۰ نسخه ‌خطی زیارت اربعین در گنجینه رضوی نگهداری می شود

صداقت حسینی با بیان اینکه اولین نسخه‌های زیارت اربعین در این مرکز نگهداری می شود، گفت: بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نسخه خطی در موضوع ادعیه و زیارات به زبان ‌های فارسی و عربی در این مرکز نگهداری می ‌شود.

«سید رضا صداقت حسینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نسخه خطی در موضوع ادعیه و زیارات به زبان ‌های فارسی و عربی در این مرکز نگهداری می‌شود، گفت: یکی از اولین آثار و نسخه‎های خطی مستقل و مهم درباره زیارت اربعین، کتاب «المزار» محمد‌بن محمد‌بن نُعمان، معروف به شیخ مفید از علمای برجستۀ شیعه در قرن چهارم هجری قمری است.

 

کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی ادامه داد: قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخۀ خطی «المزار» شیخ مفید در ایران که فضیلت زیارت اربعین را ذکر کرده است، در کتابخانۀ آستان قدس رضوی با شمارۀ ۳۴۱۳ نگه‌ داری می‌شود که به خط نسخ ۱۵سطری در محرم ۹۵۷ هجری قمری در ۷۷ برگ کتابت و توسط رضا نائينى در مرداد ۱۳۱۱ وقف کتابخانۀ رضوی شده است.

 

وی به قدیمی‌ترین ونفیس‌ترین نسخۀ خطی شرح زیارت اربعین در ایران اشاره کرد و ادامه داد: نسخۀ خطی «مصباح المتهجّد»، تألیف شیخ ابوجعفر محمد‌بن حسن طوسی، از معروف‌ترین محدّثان و فقهای شیعۀ قرن پنجم هجری قمری است که از کهن‌ترین، مهم‌ترین و معتبرترین آثار مشتمل بر ادعیه و زیارات است.

 

صداقت حسینی افزود: نسخۀ موجود در کتابخانۀ آستان قدس از این اثربا شمارۀ ثبت ۸۸۲۲، به خط نسخ ۲۴ سطری توسط عبدالجبار‌بن على‌بن منصور نقّاش رازى در ۲۳ صفر سال ۵۰۲ هجری قمری در ۲۰۸ برگ کتابت شده و از سوی استاد كاظم مدیر شانه‌چى، در ارديبهشت ۱۳۳۹ وقف شده است.

 

کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی اضافه کرد: یکی دیگر از نفایس کتابخانه آستان قدس رضوی که متن زیارت اربعین را در بردارد، نسخۀ خطی کتاب «المزار» اثر شمس‌الدین محمد بن مکّی عاملی، معروف به شهید اوّل از فقهای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری قمری است که نسخۀ آستان قدس از این اثربا شمارۀ ثبت ۳۲۸۹، به خط نسخ ۱۵سطری در قرن ۱۱ در ۱۲۷ برگ کتابت شده که نادرشاه افشار در سال ۱۱۴۵ هجری قمری آن را وقف کتابخانۀ رضوی کرده است.

 

وی یادآور شد: زیارت اربعین علاوه بر منابع فوق، در کتب معروف و مختلف ادعیه و زیارات همانند «اقبال الاعمال» و «مصباح الزائر»، «ابن طاووس»، «المزار الکبیر» محمد‌بن جعفر مشهدی، «مصباح» و «البلدالامین» کفعمی، «بحارالانوار»، «تحفه الزائر» و «زادالمعاد» علامه مجلسی نیز آمده است که نسخه‌های دست‌نویس ارزشمندی از این آثار در گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

کد خبر 980428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha