مهمترین کارکرد اربعین تشکیل امت واحده اسلامی حول محبت امام حسین علیه السلام است

حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: مهمترین پایه همبستگی اسلامی محبت است و آن محبوب واحدی که خدای متعال با او ما را از منیت، خود بینی، خود بزرگ بینی، هوی و هوس ها دور و قلب ها را رقیق می کند و دل ها به شدت به هم پیوند می خورد، ابا عبدالله الحسین(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سید ابراهیم حسینی اراکی، سه شنبه شب(15 مهر) در جمع عزاداران حسینی در مسجد امام کرمان اظهار کرد: اربعین و زیارت اربعین و توجه به امام حسین(ع) که از اول محرم شروع می شود و در اربعین به کمال خود می رسد، دارای جلوه ها، مظاهر و کارکردهای متنوعی است؛ کارکردهای جمعی، فردی، دنیوی، اخروی، معنوی، اقتصادی و اجتماعی و ... دارد.

 

 

مبلغ حوزه علمیه قم گفت: یکی از کارکردهای مهم، وجود کارکرد جمعی اربعین است که یکی از اهداف مهم امام حسین(ع) در این اربعین و جلسات محقق می شود و آن این بود که امام حسین(ع) به دنبال اصلاح و بازسازی امت اسلامی است؛ امام حسین(ع) در کربلا به دنبال تحقق و ایجاد امت اسلامی است؛ این کار امام حسین(ع) است و تا امت واحده اسلامی ایجاد نشود یقین بدانید امام زمان(عج) که تمدن اسلامی با ایشان به کمال خواهد رسید، نخواهد آمد.

 


حسینی اراکی با اشاره به اینکه قرآن هم در آیه 92 سوره انبیا می گویند «شما مسلمانان یک امت واحده هستید» افزود: کلمه امت 65 بار در قرآن آمده است، امت به مجموعه ای از افراد می گویند که دارای باورها و ارزش ها و اهداف واحد و مشترک هستند؛ یعنی اگر عده ای در این عالم بودند که دارای باور و ارزش و اهداف واحد و مشترکی بودند، امت را تشکیل می دهند.

 

 

وی تأکید کرد: در تحقق امت خاک، زمین، ملیت، قومیت، نژاد، زبان، رنگ، پوست و ... هیچکدام از این ها مدخلیت ندارد آن چیزی که امت را تشکیل می دهد آن باورها و ارزش ها و اعتقادات واحدی است که عده ای را با این باور ها و ارزش ها و اهداف واحد دور هم جمع کند؛ آن زمان یک امت شکل می گیرد.

 

 

مبلغ حوزه با طرح این پرسش که آیا صرف اینکه یک عده ای دارای باورها و ارزش های واحد باشند، کارکرد دارد؟ و آیا امت را محقق می کند؟ توضیح داد: همه جامعه شناسان گفتند خیر؛ عینیت امت در خارج به داشتن این باور و صرف داشتن این سرمایه محقق نمی شود؛ باید یک چیزی ایجاد شود تا امت ایجاد یشود.

 

 

وی ادامه داد: دانشمندان و متفکران گفتند زمانی معنای امت در خارج محقق می شود که این جمعیتی که دارای باورها، ارزش ها و اهداف واحده هستند بتوانند با همدیگر همبستگی، همگرایی و دلبستگی داشته باشند و دل های آن به هم پیوند بخورد و اتحاد داشته باشند وگرنه به صرف مرام و مسلک که امت محقق نمی شود لذا گفتند مهمترین عامل و پایه امت و تحقق امت، همین همبستگی است لذا ببینید قرآن در آیات متعدد چقدر روی این همبستگی، پیوستگی و همگرایی اصرار دارد و می گوید این بزرگترین نعمت خدا است که اسلام برایتان آورده است

 

 

حسینی اراکی با اشاره به آیه 103 سوره آل عمران مبنی بر اینکه این همبستگی را اسلام برای شما آورد و این همگرایی را این دین در شما ایجاد کرد؛ متذکر شد: لذا می بینید هر چقدر دینداری در جامعه ضعیف می شود تفرقه و اختلاف بیشتر و این همگرایی به از هم گسستگی تبدیل می شود پس امت اسلام زمانی در خارج عینیت پیدا می کند که همگرایی، دلبستگی و همبستگی محقق شود.

 

 


وی درباره مهمترین پایه همگرایی و همبستگی با این توضیح که اینجا معرکه آراء است و شاید بیش از یک و نیم قرن است که جامعه شناسان در این زمینه نظریه پردازی می کنند؛ افزود: روسو می گوید «این همبستگی تا ایجاد نشود، امت ایجاد نمی شود و پایه این همبستگی منافع مشترک است» و یا اینکه یکی دیگر می گوید «پایه این همبستگی قراردادهای اجتماعی است» و یکی دیگر مانند هابز می گوید «پایه این همبستگی قدرت و زور است و این آدم ها همبسته نمی شوند و باید یک دیکتاتوری بالای سر آن ها باشد و با زور و قدرت در این ها ایجاد همبستگی کند»

 

 

حسینی اراکی با اشاره به اینکه شاید بیش از 15 نظریه اینجا وجود دارد اما متفکران و اندیشمندان اسلامی از فارابی تا به امروز؛ همه با استفاده از قرآن، روایات و سیره و کلماتی که از آموزه های نورانی وحی استفاده کردند همه یک حرف دارند؛ گفت: این پایه یک کلمه است که تا ایجاد نشود این همبستگی ایجاد نمی شود و تا همبستگی ایجاد نشود، امت ایجاد نمی شود و تا امت ایجاد نشود امام زمان(عج) نمی آید لذا تمام منتظران ظهور باید به دنبال این یک کلمه باشند.

 


وی ادامه داد: مهمترین پایه و عامل امت اسلامی و همبستگی اسلامی « محبت» است که باید محبت در کار بیاید؛ محور این محبت چیست؟ می گویند پایه این همبستگی محبت بر گرد و حول یک محبوب واحد است؛ باید یک محبوب و معشوق واحدی باشد، همه دل ها به سوی آن محبوب و معشوق واحد برود؛ اینطور است که دل ها به هم وصل می شود که این دل هیچ مطلوبی، گمشده و آرزویی به جز محبوب و معشوق نداشته باشد.

 

 

این مبلغ حوزه تأکید کرد: این محبوب و معشوق باید بین همه مشترک باشد و آنجا است که آن همبستگی، پیوستگی و همگرایی می آید و اگر این محبت به محبوب واحد ایجاد شد اولین اثرش این است که آدم ها از عالم منیت، خود بینی و خود بزرگ بینی خارج می شوند و دیگر کسی نمی گوید من؛ منیت ها گم می شود؛ هوی و هوس ها کنار می روند؛ همه معشوق واحد را می بینند و همه به دنبال او هستند.

 

 

وی افزود: اینکه می گویم اسلام یک نظام مهندسی فوق العاده دقیق دارد، این است و زمانی که این منیت ها، خود بینی ها، هوس محوری ها و هوی محوری ها رفت، اثرش این است که دل هایی که اینطور می شوند، اولین چیزی که در آن ها بروز پیدا می کند یک رقت و عطوفت معنوی و روحانی است؛ دل ها دیگر لطیف و رقیق می شود و بهم می پیوندد زیرا دیگر مانعی وجود ندارد.

 

 

حسینی اراکی خاطرنشان کرد: آن محبوب واحدی که خدای متعال بنا است با او ما را از منیت، خود بینی، خود بزرگ بینی، هوی و هوس ها دور کند و قلب ها را رقیق کند و دل ها به شدت به هم پیوند بخورد، ابا عبدالله الحسین(ع) است و خدا آن محبوب را امام حسین(ع) قرار داده لذا خدا همه را دنبال امام حسین فرستاده است.

 

 

وی بیان کرد: در این امت اسلامی حتی می بینیم برای اینکه خداوند زمینه دینداری خیلی از غیر مسلمان ها را هم فراهم کند آنان را به دنبال امام حسین(ع) فرستاده است.

 

 

مبلغ حوزه با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که امسال نتوانستیم اربعین برویم برای این است ما تشنه بمانیم و از این قضیه سیر نشویم؛ تصریح کرد: اصلاً خدا به ما یک زنگ تفریحی داده تا بشینیم راجع به اربعین فکر کنیم؛ خدا به امام حسین(ع) در این عالم جاذبه ای داده که آن جاذبه حسینی با آن معیارها، زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) را می کند لذا خداوند نام امام حسین(ع) را در این عالم، از آدم تا خاتم و از خاتم تا قیامت بلند کرده و همه را حسین گو کرده و همه را زیر پرچم امام حیسن(ع) می برد و کشتی او را به این وسعت قرار داده و همه چشم ها را بر مصیبت امام حسین(ع) اشک بار کرده است.

 

 

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) دنبال همه ما هست و بسان یک شکارچی تک تک ما و بشریت را شکار می کند؛ خاطرنشان کرد: اما امام حسین(ع) بعضی ها را ویژه شکار کرد و خرید؛ شهدا، شهید سلیمانی، شهید ححجی را ویژه خرید و ما هم می توانیم کاری کنیم که امام حسین(ع) ما را هم ویژه ما بخرد.

 

 

حسین اراکی افزود: از یکی از اساتید پرسیدم چکار کنیم امام حسین(ع) ما را ویژه بخرد؟ گفت «اگر می خواهی امام حسین ویژه تو را بخرد و ببرد و تو را ویژه نگاه کند و دنبالت بدود، برای یک داغی این جگرت را بسوزان» گفتم «برای کدام داغ؟» گفت «برای داغ دل زینب»

کد خبر 980693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha