روز اربعین با شِکوه به امام حسین رنج فراق را بیان کنیم

استاددرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر شکوه به درگاه امام حسین در روز اربعین گفت: نمازی که در حاشیه مفاتیح آمده را هم بخوانیم.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: پیام روز اربعین حسینی این است که در چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و بعد از سفر طولانی اُسرا به شام و بازگشت آن ها به کربلا نهضت امام حسین(ع) کامل و حجت تمام شد و عدد 40، عدد تمام شدن و کامل شدن است.

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه روز اربعین، روز تفکر در هدف نهضت امام حسین(ع) است، ادامه داد: در زیارت امام حسین(ع) در یک جمله می خوانیم که «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ»؛ یعنی این فداکاری ها، جنگ ها، شهادت ها و مقاومت ها برای این بود که امام حسین(ع) بندگان تو را از جهالت و نادانی و از سرگردانی گمراهی نجات دهد؛ یعنی نجات بشر، هدف عاشورا و کربلا بود و این نهضت هدفش نجات بشر است و ما باید برای نجات بشر به تبعیت از امام حسین(ع) آماده فداکاری باشیم.

 

 

وی در پاسخ به اینکه چرا از بین معصومین (ع) فقط امام حسین(ع) اربعین دارند؟ بیان کرد: در حقیقت فقط برای امام حسین(ع) اربعین گفته شده است زیرا کار با شهادت امام حسین(ع) تمام نشد و نهضت امام حسین(ع) دو چهره، چهره "خون و قیام"  و "پیام" داشت.

 

 

 

آیت الله شیخ بهایی اظهار کرد: چهره خون و قیام را خود امام حسین(ع) تا روز عاشورا انجام داد و چهره پیام رسانی آن به عهده حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) بود که این چهل روز در حقیقت تکمیل آن یک روز عاشورا است لذا روز چهلم امام حسین(ع) هم زیارت وارد شده و هم از علائم مومن شمرده شده و روز پایان سفر اهل بیت از این اسارت است و روزی است که بعد از چهل روز دیگر باید فکر کرده و مختصات دو جبهه حق و باطل را مطالعه کرد.

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راز و رمز این همه دلدادگی و تکاپو برای زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین چیست؟ ادامه داد: هم سفارش اهل بیت(ع) به زیارت و هم همراهی با اُسرا زیرا در آن سفر سخت و در اسارت سختی هایی کشیدند، زائرین امام حسین(ع) سواره و پیاده این مسیرها را طی می کنند تا با آن ها همراهی کرده باشند.  

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان خاطر نشان کرد: همچنین در سال های اخیر اربعین تبدیل به یک آوردگاه جهانی نهضت امام حسین(ع)، شده است؛ یعنی از همه دنیا در این برنامه شرکت می کنند گرچه امسال به خاطر شرایط شیوع بیماری منحوس کرونا از این سفر محروم ماندیم اما در عوض افزایش عشق و محبت در دل ها به خاطر محرومیت داغی که بر دل ها نشست، این حرارت عشق به امام حسین(ع) را بیشتر کرد.

 

 

 

وی ادامه داد: بنابراین اربعین در حقیقت تجلی ازیاد شوق و اشتیاق برای زیارت امام حسین(ع) است و زمانی که این کاروان ها راه می افتند، همراه آن ها کاروان شور و معرفت، عشق و محبت، اشک و آه هم راه می افتد و این در حقیقت جبهه امام حسین(ع) را از کربلا به کل زمین و کل تاریخ تبدیل می کند؛ یعنی در طول زمین و زمان این محور در اربعین گسترده می شود و همه تلاش می کنند خود را برای زیارت امام حسین(ع) برسانند و اظهار ارادت کنند.

 

 

 

آیت الله شیخ بهایی در ادامه با توجه به اینکه امسال پیاده روی اربعین حسینی را نداریم گفت: زیارت اربعین و زیارت امام حسین علیه السلام در نیمه رجب خوانده می شود و چون رهبری فرمودند به امام حسین(ع) شکوه و اشتیاقتان را بیان کنید لذا سفارش می کنیم یک نماز حاجتی که در حاشیه مفاتیح الجنان نقل شده و در مضمون آن نماز شکوه است را بخوانند و این شکایت بیان رنجی است که از این فراق می کشیم و از آن ها که قدرت عالم در اختیارشان است و دعای آن ها مستجاب می شود، می خواهیم دعا کنند تا شر این ویروس منحوس کرونا کم شود و بتوانیم مجدداً به زیارت امام حسین(ع) برویم.

کد خبر 980862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha