ساماندهی مزار شهدای سنگر در انتظار مصوبه شورای شهر/هیچ هزینه ای از شهرداری پرداخت نمی شود

سال هاست که طرح ساماندهی گلزار شهدا به عنوان یک مصوبه رسمی و کشوری در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار دارد اما بخش سنگر با تقدیم۲۹۵ شهید، هنوز در انتظار مصوبه ای قانونی برای اجرای این کار از سوی شورای اسلامی این شهر است.

خبرگزاری شبستان،_ گیلان، نوشین کریمی؛ چندین سال است که مردم انقلابی و ولایت مدار شهر سنگر در انتظار ساماندهی گلزار شهدایی هستند که مجاور مسجد جامع این شهر قرار دارد اما با توجه به اینکه مسجد مصلی این شهر با کمک های مردمی و خیرین افزایش بنا پیدا کرد اما گلزار شهدا که در ورودی این مسجد قرار دارد غریبانه پذیرای زائران خویش است.



ساماندهی گلزار شهدا از سال ۸۳ به تصویب هیئت وزیران دولت وقت رسیده و در شهرهای مختلف کشور اجرای آن آغاز شد، کار یکسان سازی، بهسازی، همسان سازی، ساماندهی، زیباسازی و مناسب‌سازی همه واژه‌هایی است که برای این طرح به کار می‌رود و در بسیاری از گلزارهای شهدا در سراسر کشور طرح یکسان‌سازی قبور به اجرا در آمده است و طی آن سنگ مزار شهدا و ویترین‌های بالای سر هر مزار ساماندهی شده و به صورت هماهنگ و زیبا درآمده است.



طرح ساماندهی گلزار شهدا به عنوان یک مصوبه رسمی و کشوری در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و با رضایت نمایندگان خانواده های شهدا انجام می‌شود.

 

بخش سنگر ۲۹۵ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است و شهدایش نسبت به خیلی از شهرستان ها از نظر جمعیتی بیشتر است، سنگر اولین شهر در استان گیلان بود که یک روز زودتر با تحویل دادن اسلحه های پاسگاه یعنی در ۲۱ بهمن توانست به پیروزی انقلاب برسد.


دو هفته پیش حجت الاسلام «محمد محمدیان» در خطبه های نماز جمعه بخش سنگر با تاکید بر اینکه همه مسئولین مدیون خون شهدا و ایثارگری آنان هستند، خطاب به اعضای شورای شهر سنگر گفت: امر ساماندهی گلزار شهدا و اطراف آن باید جزو اولویت های شما باشد.

 


امام جمعه سنگر با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری «تعظیم دفاع مقدس و شهدای گرانقدر» را از جمله وظایف مسئولان دانست و افزود: در مزار شهدای سنگر که بیش از ۳۰ سال قدمت دارد باید مرمت، بهسازی و زیباسازی انجام شود، در حالی که همه خانواده های شهدا از این وضعیت ابراز گلایه می کنند بعضی از عزیزان پای کار آمدند اما متولیان اصلی شهر توجهی به این مسئله ندارند.



وی با قدردانی از کمک نقدی سپاه سنگر برای بهسازی مزار شهدایی که در مرکز شهر سنگر و در کنار مسجد جامع این شهر قرار دارند و کمک های بنیاد شهید اظهار کرد: اعضای شورای شهر سنگر و مسئولینی که پای کار نیامدند باید بدانند در این موقعیت و جایگاهی که قرار دارند مدیون خون شهدا هستند.



حجت الاسلام محمدیان خطاب به اعضای شورای شهر سنگر اضافه کرد: به این موضوع اگر به عنوان مزار یک شهید نه، بلکه به عنوان یک مبلمان شهری نگاه کنید امر ساماندهی گلزار شهدا و اطراف آن باید جزو اولویت های شما باشد اما متاسفانه با دعواهای بچه گانه خود باعث می شوید؛ اخباری که به همه می رسد دید مردم نسبت به مسئولین کمرنگ شود.



وی همچنین هفته دفاع مقدس را فرصت مناسبی دانست تا مصوبه ای در شورا آورده شود تا ساماندهی مزار شهدا و اطراف آن مورد بررسی و عملیاتی قرار بگیرد که متاسفانه این سخنان با واکنش برخی از اعضای شورای شهر سنگر مبنی بر اینکه «قطعا شهدای گرانقدر ما نیز راضی نیستند که شورای شهر حق و حقوق کارکنان خدوم شهرداری و خانواده محترمشان را آن هم در این برهه حساس وا نفسای اقتصادی و معیشتی جهت بازسازی قبور متبرک آنان اختصاص دهد»، مطرح شد که ما این مسئله را از خانواده شهدا و شهردار سنگر نیز جویا شدیم...


به سراغ یکی از خانواده های شهدای این بخش رفتم که دو پسر عمو و یک برادرش شهید شده اند، رفتیم. «سید مصطفی حسینی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه یکی از آرزوهای خانواده شهدا این است که این مزارها بهسازی شوند، افزود: اکثر این شهدا مانند شهید عابد، فکر جوان، محمدیان، پیروی و غیره دانش آموزان من بودند و سه تن از عزیزانم سید مرتضی، سید محمد و سید مهدی حسینی  جز شهدای همین گلزار هستند.

 

مدیر کل اسبق آموزش و پرورش استان گیلان افزود: از سال ۶۵ یکی از مطالبات خانواده شهدا چه آنهایی که اکنون به رحمت خدا رفته اند و چه آنهایی که در قید حیات هستند این بود که این مزارها یک ساماندهی درستی داشته باشند.

 


رییس ستاد نماز جمعه سنگر اذعان کرد: این مطالب را بارها به شهردارهای دوران‌های مختلف و بخشدارها انتقال می دادیم اما این امر عملیاتی نشد تا این که خود خانواده شهدا آستین بالا زدند و پول گذاشتند و از نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز خواستیم و نزد «اوحدی» رییس بنیاد شهید کل کشور رفتیم و وی هم اعتبار خوبی برای این کار در نظر گرفتند تا به شهرداری بدهند و شهرداری با آن اعتبار و ما هم با کمک مردمی بتوانیم به یاری خدا این مرقدهای مطهر را ساماندهی کنیم.


حسینی گفت: نشستی هم در دفتر امام جمعه سنگر برگزار کردیم که شورای شهر، شهردار و نماینده حقوقی شهرداری رشت و سنگر که خود قاضی بازنشسته است، حضور داشتند تا کار به طور کاملاً قانونی انجام شود و بر این اساس این درخواست از مجموعه شورای شهرستان شهر انجام شد.



وی با بیان اینکه در این کشور از رئیس‌جمهور تا نماینده مجلس و استاندار و شورای شهر و... هر کس پست و مقامی دارد به برکت خون های پاکی است که از این شهدا ریخته شده است تصریح کرد: حالا اگر ما بخواهیم حق شناس شهدا باشیم حداقل وظیفه ما این است که با توجه به اینکه هیچ هزینه ای از شهرداری و شورای شهر خواسته نشده است با مصوبه ای انجام این کار را محقق کنند.



حسینی با اشاره به اینکه افراد مسئول می بایست بساط سیاست بازی‌های این طرفی و آن طرفی بودن را کنار بگذارند زیرا همه مطیع امر رهبری هستیم، گفت: باید مرقد شهدا ساماندهی شود و اینکه چرا شورا با وجود مصوبه قانونی، اجرای این پروژه را متوقف کرده است باید بگوییم که خدا عالم بر قلوب همه ماست و علت این سنگ اندازی را نمی‌دانیم در حالیکه، شهرداری قرار نیست هیچ هزینه‌ای برای این کار پرداخت کند و از این شورا فقط یک مصوبه خواسته شده است.



وی خاطر نشان کرد: اصل پول هم آقای اوحدی از تهران برای مرقد شهدا پرداخت می کند و احمدی، کوچکی نژاد و آقازاده نمایندگان شهرستان رشت نیز دنبال این قضیه هستند تا این گلزار را از آن اعتبار درست کنیم.



حسینی بیان کرد: امنیت و داشتن جایگاه اجتماعی که امروز داریم همه به برکت خون شهداست و این معنا ندارد که بگویند مرمت و بازسازی مزار شهدا از حقوق کارگران شهرداری کسر می شود، مسلما کسانی که در شهرداری کار می‌کنند باید حقوقشان تمام و کمال پرداخت شود و کسی حق ندارد این کار را کند و ربطی ندارد که آن را به ساماندهی گلزار شهدا و محیط پیرامون آن حواله کنند.



وی با اشاره به اینکه اولین شهدای کشور از سنگر بوده و نکته ای که شاید کمتر گفته شده این است که اولین شهری از استان گیلان که انقلاب در آن پیروز شد همین بخش سنگر بوده است، گفت: به‌نظر می آید تمام گرفتاری های این بی مهری ها این است که چون سال آینده انتخابات است از هم اکنون به دنبال تسویه حساب با هم هستند.



حسینی همچنین با اشاره به خطبه های امام جمعه سنگر مبنی بر اینکه اگر شورا مزار شهدا را به عنوان مبلمان شهری هم در نظر بگیرد زیبایی شهر ایجاد می‌شود، ادامه داد: نماز جمعه محل تضارب آرا است و باید حرف های مردم در آن گفته شود، از این رو از اعضای شورای شهر درخواست می کنم که در نماز جمعه و رو در رو توضیح بدهند که می‌خواهند چه کاری برای این مردم و شهر انجام دهند و حرف های خود را در فضای مجازی بیان نکنند تا در نهایت مردم خودشان قضاوت کنند.



وی شهدا را بقاع متبرکه دانست و اظهار کرد: این کشور در هر جنگی وارد شد بخشی از ایران جدا شد اما در جنگ تحمیلی ۸ ساله حتی یک وجب هم به برکت خون شهدا از دست نرفت حالا مردم از مسئولین گزارش می خواهند و امام جمعه، نماینده ولی فقیه در این منطقه است و باید گزارش بدهد.




«مجید زادحسینی» نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مزار شهدای معزز شهر سنگر بیش از ۳۰ سال است که برای ساماندهی، مورد مطالبه مردم شریف انقلابی و خود خانواده‌های معظم شهدا است، اظهار کرد: اما تا سال گذشته هیچ شهردار و شهرداری و مجموعه هایی همچون بنیاد شهید که متولیان اصلی این مزار شهدا هستند به دلیل بار مالی سنگینی که وجود داشت اقدامی انجام ندادند.



شهردار سنگر افزود: ما به پشتوانه عزیزان در ستاد نماز جمعه و برخی از اعضای شورای شهر که همدل در این مورد هستند طرحی را آماده کردیم و تصمیم گرفتیم تا اجرایی کنیم که تقریبا ۱٠ ماه پیش اجرای این طرح شروع شد.



وی تصریح کرد: در فاز اول این طرح بحث جمع‌آوری سازه قدیمی، بحث تاسیسات پیش زمینه و انتقال آن و همچنین احداث سازه بتنی بود که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم که کمی با تاخیر بالاخره بحث اول این طرح تمام شد.



زادحسینی ادامه داد: در بحث دوم، طرح آزادسازی مغازه های جلوی مزار شهدا را داریم زیرا این کار از چند بعد دارای ارزش است و حتماً باید انجام شود، اول اینکه دید و زیبایی مزار شهدا و مصلی را زیر سوال برده است و از لحاظ شهرسازی آن مغازه ها باید جمع آوری شوند و دوم اینکه شهر سنگر محل تجمع مناسبی در مناسبت ها ندارد و آنجا محل تجمع مردمی است و از نظر ایمنی و پدافند غیر عامل اگر خدای نکرده حادثه ای پیش بیاد مشکل ساز می شود.



وی سومین مورد از بحث جمع آوری مغازه های اطراف مزار شهدای سنگر را بافت فرسوده آنها عنوان کرد و گفت: به همین دلیل طرحی را آماده کردیم که مورد تایید دستگاه‌های متولی قرار گرفت و آماده‌ایم که این طرح را اجرایی کنیم و همین طرح را به عزیزان شورای شهر ارایه کردیم و منتظریم که مصوبات لازم را در این زمینه صادر کنند تا ما بتونیم اجرای کار را ادامه بدهیم.



زادحسینی بیان کرد: سازه ای هم که احداث کردیم از محل درآمد شهرداری نبوده بلکه از محل عمران استانی بوده و کمیته برنامه ریزی بودجه اش را پرداخت کرده است.



وی با بیان اینکه ظاهرا هنوز این مصوبه از سوی شورای اسلامی شهر سنگر در حال بررسی است، افزود: من نمی خواهم پاسخگوی فرمایشات عضو شورا باشم زیرا هر کس مسئول گفتار خودش هست اما باید بگویم این طرح برای شهرداری هیچ گونه بار مالی ندارد.



زادحسینی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این پروژه حدود سه میلیارد تومانی است ولی آن را به نحوی طراحی کردیم که نه تنها خودش هزینه‌اش را پرداخت می کند بلکه منافع مالی هم برای شهرداری دارد، از این رو نه تنها شهرداری هزینه ای پرداخت نخواهد کرد بلکه بعد از اجرای این طرح درآمدهایی هم برای شهرداری ایجاد می شود.

 

 


وی با توجه به صحبت های برخی اعضای شورای شهر سنگر مبنی بر اینکه قرار است هزینه ساخت مزار شهدای سنگر و اطراف آن با کسر حقوق کارگران شهرداری انجام شود، گفت: صددرصد خانواده های شهدا هم راضی نیستند اما در اصل قرار هم نیست از حقوق کسی کسری انجام شود و حتی قرار نیست یک ریال شهرداری از محل درآمدهای خودش در این زمینه هزینه کند زیرا این طرح خودش جوابگوی هزینه‌های خودش هست و در ضمن به شهرداری کمک هم خواهد کرد که منابع درآمدی بهتری ایجاد کند.



زادحسینی با تاکید بر اینکه طرح مزار شهدا و محوطه پیرامون سنگر یک طرح ترکیبی است، افزود: در محوطه پیرامون مزار تنها ارگانی که می تواند ورود کند شهرداری است اما در بحث مزار شهدا بنیاد شهید در تهیه سنگ قبور و کارهای مربوط به مزارها، کمیته برنامه ریزی شهرستان قاعدتا باید کمک کنند.



وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت اتمام هر چه سریعتر گلزار شهدای سنگر در کمیته برنامه ریزی شهرستان رشت یا استان گیلان باید بودجه خوبی را برای این گلزار اختصاص دهند اما اگر دوستان ما در شورای اسلامی نیز با طرح ساماندهی محوطه پیرامون مزار شهدا موافقت کنند درآمدی که آنجا کسب می شود کفاف تمام مزار شهدا را می دهد.

کد خبر 980865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha