اثرگذاری کانون های مساجد با جوان گرایی و وحدت

سفارش رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۹ مهر بر موثرسازی کانون های مساجد با استفاده از همدلی و ارائه مطلب و برنامه بر اساس نیاز جوانان بود که نوآوری و توجه به قشر جوان در فعالیت های مساجد برای تجدید میثاق با ولی فقیه در این حوزه لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، 19 مهرماه سال 1391 رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در جمع روحانیون خراسان شمالی به موضوع کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره و فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید،البته با همکاری بسیج.بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید.با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید.بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند ، فراهم کنید.مطالعه کنید. کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد.کتاب هایی هست، بروید بپرسید،تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند.خودتان را مجهز کنید . مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال .بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید . با سماحت و مدارا.»

 

هر یک از توصیه های مقام معظم رهبری برای کیفیت بخشی به فعالیت های کانون های مساجد کشور کارآمد و لازم است که باید برخی از آن توسط مسئولان ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور سیاست گذاری و جهت دهی شود و برخی نیز با سلیقه مدیران و فعالان این حوزه برنامه ریزی و اجرا شود.

 

*اقدامات ستاد کانون های مساجد باید با کیفیت شود

 

مرجع تقلید عالم تشیع و رئیس حوزه علمیه اصفهان در دیدار با برخی از مسئولان ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور بر ضرورت وحدت، نوآوری و کیفیت بخشی در فعالیت های مساجد تاکید کرد و اظهارداشت: اقدامات این نهاد متناسب با رشد نیازهای جامعه نبوده و اقدامات ستاد کانون های مساجد باید با کیفیت شود

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» افزود:حمایت از فعالیت های کانون های مساجد نیاز و باید نگاه ویژه ای توسط مسئولان امر به این حوزه مهم و فعالیت های بچه های مسجدی بشود.

 

وی بر حفظ وحدت بین متولیان مسجد و فعالان فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: اختلاف در جامعه اسلامی زیبنده نیست و دشمن از این فرصت ها برای تحقق اهداف خود استفاده می کند.

 

*جوان گرایی و توجه به سلیقه و نیاز این قشر

 

نسل جوان و نوجوان دارای نیازهایی متفاوت از سایر گروه های سنی هستند و با توجه به تغییرات روز جامعه ایجاد تناسب و تعادل بین نیازها، پیشرفت علمی و حرمت و جایگاه مسجد باید برنامه هایی در کانون های فرهنگی و هنری عرضه و ارائه شود.

 

عرضه و ارئه فعالیت ها متناسب با جایگاه مساجد و نیاز جوانان تنها به اختصاص امکانات و تجهیزات نیست بلکه بهره گیری از مشارکت و نظر و ایده این گروه سنی در تحقق جوان گرایی موثر و کارساز است.

 

امام جمعه اصفهان در یکی از همایش های کانون های فرهنگی و هنری مساجد حضور نسل جوان در این مراکز دینی را از رویش های انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: برنامه های مراکز فرهنگی مساجد باید زمینه ساز حضور نوجوان و جوان به مسجد باشد.

 

به سفارش آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد» دشمن برای انحراف نسل جوان جامعه ما برنامه ریزی و اقدامات متعددی انجام می دهد و باید نهادهای فرهنگی نیز نقش خود را در مبارزه با توطئه دشمن و حفظ نسل جدید انجام دهند.

 

وی ادامه داد: سلیقه هاو رفتارهای شخصی را در مدیریت فعالیت های فرهنگی مسجد باید کنار گذاشت و با وحدت و فکر جدید به دنبال ارائه برنامه های موثر باشیم و عمران واقعی مسجد همان انجام فعالیت های فرهنگی و هنری است.

 

*ایجاد تحول در سیاست کانون مساجد با مدیریت جدید

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به برنامه مدیریتی جدید این نهاد در کشور، گفت: تحول در سیاست کانون مساجد با مدیریت جدید ایجاد شده و خلاقیت، نوآوری، جوان گرایی و بهره گیری از فضای مجازی در اولویت برنامه ها قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: ایجاد رقابت سالم برای افزایش کیفیت برنامه های کانون ها و توزیع عادلانه بین مراکز فعال و غیرفعال در قالب طرح فهما انجام می شود و فرصتی برای رشد کیفیت فعالیت این نهاد است.

 

وی جذب ایده های جدید کانون ها، حمایت از طرح های شاخص و توسعه فعالیت ها در بخش های مختلف کشور را از برنامه های جدید کانون های مساجد اعلام کرد و ادامه داد: اعضا و مدیران کانون هایی که خلاقیت و فعالیت ویژه دارند در پیشرفت کار و اثرگذاری نیز موفق تر هستند.

 

*فاصله بین کانون ها و مسئولان، حرکت آهسته فعالیت ها،کمبود تعامل بین بخشی از چالش های این حوزه است

 

بین مسئولان ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و نزدیک ترین ودورترین کانون فرهنگی و هنری کشور فاصله زیادی وجود دارد و کمتر بسترها ارتباطی تاکنون ایجاد شده تا دغدغه ها، انتقادات، پیشنهادات و نظرات فعالان این حوزه به گوش مسئولان برسد.

 

سرعت تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های ستاد هماهنگی کانون های مساجد و برخی از مراکز این حوزه نسبت به سرعت پیشرفت تکنولوژی و اتفاقات جامعه بسیار آهسته است و این نوع برنامه ها متناسب با نیاز جامعه بر اساس شرایط فعلی نیست.

 

تعامل بین بخشی کانون ها با سایر نهادهای کشور وضعیت خوبی ندارد که اگر این بستر برای تعامل و همکاری فراهم شود و هم افزایی بین فعالیت ها صورت بگیرد اثرگذاری و جذب افراد به مساجد نیز افزایش خواهد یافت.

 

تمامی این نیازها به همکاری بین ستاد و اعضای کانون های مساجد و پیشتازی شورای سیاست گزاری کانون های مساجد کشور در بهبود و ارتقای شرایط  نیاز دارد.

کد خبر 981282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha