اسراف از عوامل ایجاد فقر و محرومیت از هدایت است

حجت الاسلام اجرایی، با بیان مصداق های اسراف گفت: کاهش برکت، محرومیت از هدایت ، فقر و هلاکت جامعه از آثار و تاثیرات منفی اسراف است وباعث خشم خداوند و کیفر اخروی می‌شود.

محمد حسین اجرایی امام جمعه شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: در قرآن کریم مفصل در زمینه ی اسراف سخن گفته شده و در آیات و روایات مختلفی به آن پرداخته شده است. 

 

وی اسراف را به معنای تجاوز از حد و زیاده روی کردن عنوان کرد و تصریح کرد:  از نظر کمی و زیادی، صرف کردن مال و یا در هر امری  زیاده روی و تند رفتن و ریخت و پاش کردن به معنای اسراف است. 

 

امام جمعه هرسین افزود: امیرالمومنین قنات های فراوانی را حفر کرد و همه را در راه خدا وقف کرد، اگر فردی درآمد زیادی دارد می تواند اضافه آن را در زمینه ساختن مسجد ، مدرسه و ... هزینه کند  زیرا زیادی مال اشکال ندارد اما بیهوده مصرف کردن مال اسراف است و باید به جا استفاده کند. 

 

حجت‌الاسلام اجرایی  خاطر نشان کرد: مصرف زیاد در مسیر صحیح و خدایی نه تنها ناپسند نیست بلکه مورد تشویق خدای متعال قرار گرفته است. 

 

وی بیان کرد: خداوند در قرآن می فرماید شما هرچه می خواهید بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید ، دور ریز نداشته باشید. 

 

حجت الاسلام اجرایی اسراف اقتصادی، زیاده روی در مصرف آب، نان، زیاد خریدن را از مصادیق اسراف بیان نمود و افزود: اسراف در عقیده هم نوع دیگری است، یعنی انسان در مورد خودش یا دیگری به چیزی که دروغ و سزاوار نیست معتقد بشوند، همچون اعتقاد فرعون که میگفت من خدای بزرگ شما هستم. 

 

وی ادامه داد:  در اخلاق همچون بخل و تکبر  نیز اسراف داریم به عنوان مثال گرایش زیاد به مادیات، اسراف در اخلاق فردی و اجتماعی که شخص یک صفاتی را در خودش پدید بیاورد که او را نسبت به اعتدال و میانه روی بیرون کند. 

 

وی با اشاره  به اینکه در قرآن اشاره شده کسانی که اسراف می کنند برادران شیطان هستند اظهار کرد:  اسراف بیشترین اثرات منفی برای جامعه را دارد این کسانی که اسراف می کنند هم ضربه به اجتماع میزنند هم دل عده ای از مردم مسلمان را می سوزانند، اینها با آگاهی و از روی عمد  اسراف می کنند  و کسی که مال و دارایی دارد و کار شیطانی مرتکب می شود به خاطر زیان های فردی ، جسمی دارد که صدمات زیادی به انسان وارد می کند. 

 

حجت‌الاسلام اجرایی گفت: اسراف باعث خشم خدای متعال، کاهش برکت، محرومیت از هدایت و باعث فقر و هلاکت جامعه و کیفر اخروی می شود. 

 

وی بیان کرد:  حضرت لقمان به فرزندش فرمود سه علامت برای شخص اسراف گر وجود دارد یکی اینکه می خرد آنچه که برای او و در شان او نیست و دوم می پوشد آنچه که برای او نیست، سوم می خورد آنچه که برای او نیست، بنابر این اسراف زیان های اجتماعی و هدر رفتن  منبع اقتصادی جامعه است به این خاطر است که اینها برادران شیطان نامیده شده اند. 

 

امام جمعه شهرستان هرسین در بخش دیگری از سخنان خود در تفسیر اسراف افزود: اسراف سقوط اخلاق اجتماعی را در پی دارد و اختلاف طبقاتی را رقم می زند زیرا یکی از دلایل اختلاف طبقاتی در جامعه همین اسراف است.

کد خبر 981424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha