بیش از ۶۰ فرآورده از پنبه استحصال می شود

روشنی با اشاره به کاربردهای فراوان پنبه، گفت: بیش از ۶۰ فرآورده از پنبه استحصال می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «قربانعلی روشنی» عصر امروز(شنبه 19 مهر) در جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان گلستان که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 60 فرآورده از پنبه استحصال می شود این در حالی است که بیشتر تصور ما از پنبه برداشت الیاف آن است.

 

رئیس مؤسسه تحقیقاتی پنبه به برخی از دستاوردهای مؤسسه اشاره کرد و ادامه داد: معرفی دو رقم تابان و پرتو با بهره گیری از فناوری صلح آمیز هسته ای در سال های گذشته معرفی شده است.

 

روشنی بیان کرد: یکی از کارهایی که انجام شده است بحث «رویالتی» و تجاری سازی تولیدات بذر بوده و تمام ارقام تولیدی تجاری سازی شده است و یکی از شرکت ها برای کشت فراسرزمینی ورود پیدا کرده است.

 

وی افزود: یکی از برنامه هایی که در دستور کار داریم ارائه طرح کلان پنبه تراریخته است و براساس آن اگر کرم از شیره پنبه استفاده کند منجر به مرگ آن می شود و بسیاری از هزینه های تولید را کاهش می دهد.

 

رئیس مؤسسه تحقیقاتی پنبه خاطرنشان کرد: در حوزه خوراک دام وابسته هستیم و رقم پاک «گوسیکول» که یک ماده سمی است را ندارد و می تواند در خوراک دام نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

روشنی بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت های مؤسسه تحقیقاتی پنبه، سیستم جامع پایش آفات مبتنی بر روش های زمین آماری و داده های برخط ماهواره ای است.

 

 

کد خبر 981631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha