​گلستان پیشرو در کشاورزی حفاظتی/ «روش کف کار» الگوی کشت مناسب در اراضی شور

برزنونی گلستان را جزو استان های پیشرو در کشاورزی حفاظتی برشمرد و گفت: در یک دهه گذشته تجربه مثبتی از کشاورزی حفاظتی در گلستان به ثبت رسیده است.

«مریم برزنونی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: با توجه به بارش مطلوب باران در روزهای اخیر از کشاورزان گلستانی درخواست کردیم در اسرع وقت نسبت به کشت محصولات پاییزه اقدام کنند.

 

رئیس اداره امور فناوری‌ های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان به افزایش ارزش نهاده های کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: افزایش ارزش نهاده ها، هزینه های تولید را افزایش خواهد داد لذا کشاورزان باید راهکارهایی را انتخاب کنند تا بتوانند هزینه های تولید را کاهش دهند.

 

وی بیان کرد: به کشاورزان اراضی دیم واقع در نوار شمالی استان گلستان توصیه می کنیم تا حد امکان عملیات خاک ورزی و تهیه بستر را به حداقل و حتی به صفر برسانند.

 

برزنونی، گلستان را جزو استان های پیشرو در کشاورزی حفاظتی برشمرد و افزود: در طول یک دهه گذشته در محصولات زراعی مختلف تجربه مثبتی از کشاورزی حفاظتی در جای جای گلستان به ثبت رسیده است لذا در توسعه و ترویج این شیوه کشت در استان هیچ تردیدی نداریم.

 

رئیس اداره امور فناوری‌ های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان متذکر شد: کشاورزانی که تمایل به کشت حفاظتی دارند، می توانند از نظرات کارشناسان پهنه استفاده کنند و برای تأمین کارنده با مدیریت جهاد کشاورزی گلستان در ارتباط باشند.

 

وی با بیان اینکه عملیات خاک ورزی پرهزینه ترین عملیات کشاورزی است، بیان کرد: کشاورزان با انتخاب کشت حفاظتی می توانند این هزینه ها را به حداقل ممکن و حتی صفر برسانند از این رو پیشنهاد نخست ما در اراضی دیم انتخاب کشت حفاظتی است.

 

برزنونی حفظ رطوب، کاهش تبخیر، احیای خاک، افزایش مواد آلی و حاصلخیزی خاک را از جمله فواید کشت حفاظتی برشمرد.

 

رئیس اداره امور فناوری‌ های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان تأکید کرد: هر ساله بخشی از اراضی کشاورزی غرب گلستان به ویژه نوار ساحلی با معضل آب ماندگی مواجه می شود و کشاورزان این منطقه بیماری های مختلف گیاهی را در مزارع خود تجربه می کنند که توصیه ما به آنها انتخاب کشت فارویی است.

 

وی اضافه کرد: انتخاب کشت فارویی در روزهای پرباران به خروج آب اضافی از زمین کشاورزی کمک می کند و کشاورزان در روزهای کم باران نیز با استفاده از این نوع کشت می توانند با بهره مندی از منابع آبی نسبت به آبیاری مزارع خود اقدام کنند.

 

برزنونی ابراز داشت: در اراضی کشاورزی شور و لب شور به کشاورزان توصیه می کنم شیوه کشت کف کاری را انتخاب کنند و کشت دیم را در کف بستر انجام دهند تا با این روش شوری خاک کاهش یابد و حاصلخیزی خاک زیاد شود.

 

رئیس اداره امور فناوری‌ های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تمامی کارشناسان جهاد کشاورزی گلستان در خدمت کشاورزان هستند و کشاورزان می توانند از توصیه های آنها استفاده کنند.

 

کد خبر 981931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha