​کشت قراردادی کلزا برای نخستین بار در گلستان/ برنامه ریزی برای کشت ۹۵ هزار هکتار کلزا

موسی خانی، گلستان را جزو استان های پیشرو در کشت کلزا دانست و گفت: امسال کشت قراردادی کلزا برای نخستین بار در گلستان انجام می شود.

«علی موسی خانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: خوشبختانه کشاورزان گلستانی در روزهای اخیر بارندگی های مناسبی را تجربه کردند و میزان بارش ها در اکثر نقاط استان برای آغاز کشت کلزا و چغندرقند مناسب است.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: قبل از بارش باران در گلستان قرارداد کشت کلزا در 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منعقد شد و برنامه ریزی ما کشت کلزا در 95 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان است.

 

وی استقبال کشاورزان گلستانی برای کشت کلزا را مطلوب خواند و افزود: در حال حاضر 270 تن بذر اصلاح شده وارد استان گلستان شده که تاکنون حدود 100 تن آن بین کشاورزان توزیع شده است و ما در حال تدارک 150 تن بذر دیگر هستیم تا در محصول کلزا کمبودی در گلستان مشاهده نشود.

 

موسی خانی به کشاورزان کلزاکار گلستان توصیه کرد با توجه به بارندگی های اخیر برای کشت کلزا اقدام کنند و گفت: براساس توصیه مرکز تحقیقات کشاورزی بهترین تاریخ کشت کلزا از 15 مهرماه تا اواسط آبان ماه است که بهتر است کشاورزان در فرصت مناسب نسبت به آماده سازی بستر و کشت کلزا اقدام کنند.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تراکم زیاد در کشت کلزا مناسب نیست و موجب افزایش بیماری های گیاهی و کاهش عملکرد می شود، گفت: توصیه ما استفاده از سه الی چهار کیلو بذر کلزا در هکتار است و به نظر می رسد اگر کشاورزان در این تاریخ نسبت به کشت کلزا اقدام کنند استفاده سه کیلو بذر در هکتار کافی باشد.

 

وی با بیان اینکه امسال کارخانجات روغن کشی در استان گلستان برای نخستین بار وارد فاز قراردادی شدند و برای انعقاد قرارداد با کشاورزان برنامه ریزی کردند، بیان کرد: در این طرح کارخانجات تسهیلاتی را برای کشاورزان کلزاکار در نظر گرفتند و با ارائه خدمات فنی و پشتیبانی در تأمین بذر، کود و غیره از کشاورزان حمایت خواهند کرد.

 

موسی خانی، گلستان را جزو استان های پیشرو در زراعت کلزا خواند و افزود: 90 درصد کنجاله روغن موردنیاز ما از خارج کشور وارد می شود و امیدوارم با حمایت کارخانجات روغن کشی از کلزاکاران، در زراعت دانه های روغنی و خوداتکایی این محصولات نقش مؤثری داشته باشیم.

 

*برنامه ریزی برای کشت ۵ هزار هکتار چغندرقند در گلستان

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان به کشت چغندرقند و استقبال کشاورزان گلستانی از این محصول اشاره کرد و ابراز داشت: برنامه ما کشت حدود 5 هزار هکتار چغندرقند در استان گلستان است که تاکنون برای بیش از 4 هزار هکتار با کارخانجات قند قرارداد منعقد شده است.

 

وی اضافه کرد: حدود 100 درصد کشت چغندرقند در استان گلستان به صورت قراردادی انجام می شود و کشت این محصول در سال 93 با 80 هکتار در گلستان آغاز شده و در سال جاری نیز تاکنون بیش از 4 هزار هکتار انعقاد قرارداد انجام شده است.

 

موسی خانی، کشت قراردادی را برای زراعت کلزا و چغندرقند مفید دانست و افزود: با کشت قراردادی کشاورزان به موقع برای کشت محصول اقدام می کنند و نهاده ها به موقع به دست کشاورز می رسد.

 

کد خبر 982078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha