طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» رونمایی شد

طرح ملی کاشان؛ پایتخت نهج البلاغه ایران به منظور زمینه سازی برای توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های ناب علوی در میان آحاد جامعه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار اصفهان، امام جمعه کاشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» امروز دوشنبه ۲۱ مهرماه با حضور صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضایی، استاندار اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی برگزار شد.

 

نهج‌البلاغه به عنوان یک میراث گرانسنگ آسمانی است

سید عباس صالحی در این مراسم گفت: نهج‌البلاغه به عنوان یک میراث گرانسنگ آسمانی در اختیار بشر است و باید از چند زاویه مورد بررسی قرار بگیرد. ابتدا باید دید خالق این اثر کیست، وقتی به امام علی(ع) و افق وجودی ایشان نزدیک‌تر می‌شویم اهمیت این اثر بیشتر آشکار می‌شود.

وی ادامه داد: امیرالمومنین از زاویه‌های مختلف شخصیتی است که از نظر بازشناختی فهم ایشان بسیار سخت و دشوار است، هرگاه سخن از دانش و حکمت به میان می‌آید ایشان می‌فرمایند: «چشمه‌های حکمت و دانش از من جوشش می‌کند و پرنده‌های تیز پرواز به این قله نمی‌رسند»، بنابراین از این دید اثر ایشان ارزش دیگری پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنرانی امام موسی صدر در سال 1354 در شهر کاشان خاطرنشان کرد: این عالم وارسته در منقبت امام علی(ع) می‌گوید: «امام علی(ع) را وقتی می‌خواهیم تصویر کنیم با کثرتی از فضایل روبرو هستیم، این فضائل عمق زیادی در وجود ایشان دارد، گاهی برخی فضائل مقطعی و زودگذر است اما در امام علی(ع) تمام فضائل گسترده و عمق دارد».

صالحی یادآور شد: در طول تاریخ برخی در راستای یک فضیلت شاخص هستند اما نوع فضیلت امام علی(ع) متفاوت است، فرض کنیم بخواهیم سخاوت را به عنوان یکی از فضایل امام مطرح کنیم، در این زمینه معاویه به عنوان دشمن امیرالمومنین می‌گوید اگر دو انبار کاه و طلا در دست علی بن ابی طالب باشد انبار طلای او زودتر تمام می‌شود، حال این جمله را در نظر داشته باشید و رفتار امام را با عقیل برادر خود تجسم کنید.

وی افزود: عقیل با تمام شرایط سخت خود که نابینا بود و فقر بر خانواده ایشان فشار آورده بود در چندین بار مراجعه به امام با کلام عاطفی درخواست خود را بیان کرد اما امام پرداخت هرگونه مبلغی از بیت‌المال را رد کرد. همه فضائل کثیر و عمیق امام هرکدام ترکیب خاص خود را دارد که ریشه‌های آن یک ایمان بزرگ را ایجاد کرده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این نگاه می‌توان با نهج‌البلاغه به شکل دیگری ارتباط برقرار کرد، این کتاب مسیر خود را در جهان اسلام و بشریت باز کرده است و باید میراث‌دار این کتاب که امام از خود به جای گذاشته است بود، در مورد نهج‌البلاغه باید از یک سو به دنبال انس با آن و از سوی دیگر به دنبال احیای این کتاب بود.

صالحی با اشاره به طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران ابراز کرد: این طرح به احیای کتاب نهج‌البلاغه کمک خواهد کرد و پیچیدگی این کتاب نیازمند احیای دوباره است، کاشان در سابقه تاریخی خود در حوزه علم، فرهنگ، دین و ... اتفاقات خوبی رقم زده است، فضل الله راوندی در اوایل قرن ششم در مورد نهج‎البلاغه کارهای بزرگی انجام داده است، اولین شارح نهج البلاغه علامه سید ابوالرضا راوندی و نویسنده اولین معجم نهج البلاغه آیت‌الله شیخ احمد کاشانی جزو اولین افرادی هستند که از شهر کاشان به این کتاب ارزشمند پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره صفویه  که علما فارسی‌نویسی می‌کردند بر روی مردم تاثیر بیشتری می‌گذاشت، یکی از این اقدامات ترجمه نهج‌البلاغه توسط ملا فتح الله کاشانی به عنوان اولین مترجم از نهج‌البلاغه است که در گسترش مفاهیم فارسی نقش داشت، انتظار می‌رود مشابه سایر خدمات مردم کاشان، در نهج‌البلاغه نیز پایه‌گذار اتفاقات خوبی از منظر انس لفظی و مفاهیم و همچنین سبک زندگی علوی باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدواریم در قالب‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بسترهای مناسبی برای استفاده از نهج‌البلاغه شکل بگیرد تا بتوانیم گسترش‌بخش اندیشه علوی در جهان باشیم. انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه می‌تواند نقطه عطفی برای گسترش معارف نهج‌البلاغه باشد.

 

 

 

نهج‌البلاغه شاهراه اندیشه‌های کلامی و در‌وازه مقاصدی شریعت

بنابراین گزارش در ادامه مراسم عبدالهادی فقهی زاده با بیان اینکه نهج البلاغه سرشار از عبارات پرشور و عمیق است و نمونه ای از بیان والای علی (ع) است، گفت: نهج البلاغه سرشار از دعا، اخلاق، سلوک و عبادت و حاکمیت دینی و ویژگی های حاکمان و مسئولان است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همه این فضایل از ابرمردی مطرح شده است که جمیع فضایل و اخلاق نیکو است و عمده این سخنان حاصل پنج سال خلافت ظاهری ایشان بر مردم است. وی اضافه کرد: نهج البلاغه شاهراه اندیشه های ناب کلامی و اخلاقی است و دروازه مقاصد شریعت و سبیل روشن اخلاق و اندیشه های مومنانه است.

 

فقهی زاده اظهار کرد: نهج البلاغه سرشار از جریان سازی فکری، فرهنگی و اخلاقی و تربیتی است که در بیان والای امیرالمومنین علی (ع) تبلور یافته است تا هر کس بخواهد به فراخور معرفت خود از این معارف بهره مند شود. وی ادامه داد: هر کسی در سایه دمخور شدن با نهج البلاغه از فضایل آن بهره مند می شود. جرج جرداق می نویسد ای روزگار ای کاش می توانستی همه قدرت خود را در خلق یک انسان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما علی دیگری می دادی.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این معاونت با افتخار طرح ملی نهج البلاغه را طراحی کرد و وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر صالحی لوح این طرح را به مردم فرهیخته کاشان تقدیم کردند.

وی ادامه داد: نهج البلاغه دشمنان کوچک و دوستان بزرگ دارد و متاسفانه کار فاخر طی چند سال اخیر انجام نگرفته است. اگر حمایت های آقای دکتر صالحی وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود، اجرای طرح ملی نهج البلاغه ممکن نبود.

 

 

 

 

تداوم خدمت رسانی مردم کاشان به اهل بیت(ع)به عنوان پایتخت نهج البلاغه ایران

 

همچنین در ادامه حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» با بیان اینکه استان اصفهان در طول تاریخ در عرصه های فرهنگی، دینی، قرآنی و علمی سرآمد بود و مردم خطه کاشان نیز به صورت ویژه در عرصه های مختلف به دین و مکتب خدمت کردند، اظهار کرد: وجود حوزه های علمیه متعدد در شهر کاشان از نمادهای این خطه است و همیشه از مردم این خطه از آثار گران سنگی در حوزه های فقهی و دینی وجود داشته است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه کشور می تواند موجب وسعت بخشیدن به فعالیت های مردم، مسئولان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی باشد.

 

وی اضافه کرد: ریل گزاری که در دو سال آینده توسط مسئولان و ردم کاشان صورت می گیرد انشاءالله می تواند کار را برای استان های بعدی که دو سال به عنوان پایتخت نهج البلاغه انتخاب می شود، سان کندآسان کند.

 

معتمدی در ادامه با تشکر از حمایت های دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان و دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان در انتخاب کاشان به عنوان نهج البلاغه ایران اظهار کرد: مردم کاشان در ادامه خدمات خود به قرآن و اهل بیت (ع) انشاءالله دستاوردهای خوبی در خدمت به نهج البلاغه خواهند داشت.

 

وی گفت: مردم کاشان متعهد می شوند که خدمت به این نهج البلاغه را در سطحی وسیع و به صورت ملی انجام دهند تا آیندگان از کاشان به عنوان خطه نهج البلاغه یاد کنند.

 

 

 

ضروری است فرهنگ نهج البلاغه و معارف آن را در سطوح مختلف تسری دهیم

 

«عباس رضایی» در مراسم آغاز طرح رسمی کاشان پایتخت نهج البلاغه ایران 21 مهر ماه در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه کاشان به عنوان دارالمومنین همیشه زبانزد خاص و عام در میان مردم ایران بوده است، اظهار کرد: نهج البلاغه کتاب بسیار ارزشمندی است که متاسفانه در میان شیعیان نیز بسیار غریب و مظلوم است.

 

استاندار اصفهان افزود: من با کمال میل و ادب و افتخار اعلام آمادگی می کنم آنچه وظیفه شرعی ام است در خدمت به طرح ملی نهج البلاغه به کار می گیرم و خدمت به این طرح را وظیفه خود می دانم و امروز به یکی از معاونان ام گفتم که می روم تا کاری برای آخرت خود و نه دنیایم انجام دهم.

 

وی اضافه کرد: انشاءالله امروز آغازی برای رونق نهج البلاغه به واسطه طرح ملی نهج البلاغه باشد و صرفا یک نشست نباشد. رضایی ادامه داد: ما رسالتی داریم که آنچه از دست مان برمی آید برای نجات نهج البلاغه از این غربت و مظلومیت انجام دهیم.

وی ادامه داد: ضروری است فرهنگ نهج البلاغه و معارف آن را در سطوح مختلف تسری دهیم. انشاءالله بتوانیم با روش های نوین و در قالب های مختلف نهج البلاغه در سطوح مختلف مردم و نه صرفا در میان خود گسترش دهیم.

 

استاندار اصفهان اظهار کرد: این طرح فرصتی برای ساختن آخرت ماست، بنابراین مسئولان استان اصفهان و شهرستان کاشان نباید به این طرح به عنوان یک وظیفه اداری نگاه کنند بلکه باید آن را وظیفه شرعی خود بدانند. وی گفت: نباید ترویج نهج البلاغه را صرفا میان خودمان دنبال کنیم بلکه باید کاری کنیم که معارف نهج البلاغه در تمام کوی و برزن های کشورمان طنین انداز شود.

 

رضایی در ادامه با تشکر از حمایت های دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان و انتخاب کاشان به عنوان اولین پایتخت نهج البلاغه ایران یادآور شد: ما تمام تلاش خود را به کار می گیریم که پایتخت خوبی برای نهج البلاغه باشیم.

 

 

 

کاشان ‌پایتخت تفکر وحدت اسلامی است

 

در مراسم آغاز رسمی طرح ملی کاشان پایتخت نهج البلاغه حجت الاسلام والمسلمین «عباسعلی سلیمانی» با بیان اینکه بعد از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) امام علی (ع) اهتمام خود را برای جمع آوری قرآن صرف کردند، اظهار کرد: کار حضرت امیرالمومنین علی (ع) جمع آوری متن یا تنظیم سور و آیات نبود زیرا هرچه که از قرآن نزد ماست، مرهون تلاش های شخص پیامبر اسلام (ص) است.

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان افزود: نهج البلاغه متاسفانه با وجود عظمتی که دارد، کمتر مورد توجه ما بوده است. زمانی که حضرت علی (ع) بنا بر ظاهر و طی یک رفراندوم و دموکراسی به خلافت رسیدند، آثار برجسته علمی از خود به جای گذاشتند و نهج البلاغه نیز در این 4 سال و اندی و قریب به 5 سال خلق شد. این کار امیرالمومنین علی (ع) در حالی انجام گرفت که ایشان در اوج گرفتاری ها و مشکلات بودند.

 

وی اضافه کرد: نهج البلاغه بزرگترین منشور تربیتی است که از سوی امیرالمومنین (ع) خطاب به امام حسن (ع) نوشته شد. هیچ وصیت نامه ای نیز ارزش وصیت نامه امام علی (ع) را ندارد البته وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره) ارزشمند است و ما از آن استفاده زیادی می کنیم ولی هیچ وصیت نامه ای در طول تاریخ به ارزشمندی امام علی (ع) نیست. هیچ شخصیتی به اندازه امیرالمومنین (ع) حیات علمی نداشتند.

 

وی اضافه کرد: سید رضی در قرن چهارم به جمع آوری آثار علمی امام علی (ع) همت گمارد و به این صورت نهج البلاغه در قرن چهارم شکل گرفت. توجه ایشان به موضوع بلاغت بود ولی اگر انس و الفت می داشت، نهج البلاغه می شد نهج الحیات.

 

وی گفت: در قرن پنجم اولین بازنگری در نهج البلاغه به وجود آمد و به تدریج نهج البلاغه در میان شیعه و سنی رواج یافت و تاکنون بیش از 100 شرح در این کتاب نوشته شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کاشان در عرصه نهج البلاغه سهم بالا و والایی دارد و مردم کاشان در عرصه های دیگر نیز به خوبی درخشیده اند، خاطرنشان کرد: اولین شرح توسط یک کاشانی نوشته شد و اولین حافظ نهج البلاغه نیز یک کاشانی بود و اولین معجم نهج البلاغه را شیخ احمد کاشانی انجام داد. ضرب سکه ها، سفال، نساجی و فرهنگ و ادب مردم کاشان نماد و افتخار مردم این خطه است ولی یک حقیقت مظلوم ماند. در تعجبم ایران اسلامی چرا به این حقیقت نرسیده است که باید بیش از اینها به خدمات کاشانی ها در حوزه نهج البلاغه توجه می کردند.

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: امروز به برکت خدمت بزرگ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی شاهد وحدت شیعه و سنی هستیم ولی این فیض کاشانی بود که مهجر نوشت. مهجر کتابی است که در آن روایات به نقل از شیعه و سنی جمع شده است. آیا نمی توان گفت که کاشان پایتخت تفکر وحدت میان شیعه و سنی است؟

 

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه می ارزد دبیرخانه دایمی نهج البلاغه در کاشان تشکیل شود، گفت: اولی های نهج البلاغه در حوزه شرح، حفظ و معجم کاشانی هستند. مرحوم آیت الله العظمی اراکی از مراجع معظم تقلید همیشه بعد از درس شان بر سر مزار قطب راوندی حاضر می شدند و فاتحه ای می خواندند. روزی ایشان این سنت خود را به این دلیل که جمعی همراهشان بود و مدام از ایشان سوال می کردند، یادشان رفت اما به محض اینکه این موضوع و در حالی که ایشان خیلی از مزار قطب راوندی بود به یادشان آمد، برگشتند و فاتحه ای خواندند، این نشان دهنده اهمیت یک کاشانی در خدمت به نهج البلاغه است. انشاءالله دبیرخانه دایمی نهج البلاغه در کاشان تشکیل شود تا هدیه ای به قطب راوندی و مردم کاشان باشد.

 

 

 

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان،‌ تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اصفهان در جریان مراسم آغاز رسمی طرح ملی کاشان پایتخت نهج البلاغه ایران به امضای عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عباس رضایی استاندار اصفهان رسید.

 

شایان ذکر است، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و حجت الاسلام معتمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این مراسم حضور داشتند.

بنا بر تفاهم نامه همکاری میان وزارت ارشاد و استانداری اصفهان این دو مجموعه همکاری های خود در حوزه های قرآن و عترت (ع) و فرهنگ را توسعه می بخشند که طرح ملی کاشان پایتخت نهج البلاغه ایران از جمله آنهاست.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح ملی نهج البلاغه را از امسال در کشور اجرا می کند و با تایید دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان به عنوان اولین پایتخت نهج البلاغه ایران برای دو سال انتخاب می شود.

 

 

 

بنابرگزارش شبستان در این مراسم ضمن رونمایی از پوستر این رویداد ملی، لوح افتخار کاشان؛ نخستین پایتخت نهج‌البلاغه ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم شریف خطه کاشان اهدا شد.

 

 

 

کد خبر 982568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha