منابع تصویری تاثیر عمیقی بر نهاد کودکان می گذارد

بای گفت:منابع تصویری تاثیر عمیقی بر نهاد کودکان می گذارد. والدین تاثیر این موضوع را در نهاد کودک مورد توجه قرار نمی دهند.

«جعفر بای» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره مشکلات حل مسئله در کودکان  و فکر کردن به خودکشی گفت: منابع تصویری تاثیر عمیقی بر نهاد کودکان می گذارد. والدین تاثیر  این  موضوع را در نهاد کودک مورد توجه قرار نمی دهند.

 

این جامعه شناس افزود: خانواده ها فرزندان خردسال خود را در مراسم تشیع و تدفین کودکان می آورند در حالی که کودکان قدرت هضم این مسئله را ندارند. برای نمونه در مراسم تدفین برادرم کودکان هم حضور داشتند و تماشا می کردند. یک بچه خردسال فریاد عجیبی کشید، علت راپرسیدم کودک جواب داد فکر کردم کسی می خواهد مادرم را به قبر بیندازد. خانواده ها ملاحظه های اینچنینی ندارند که کودکان را به این مراسم نیاورند.

 

این جامعه شناس گفت: فضای بی حد و مرز مجازی  هم به راحتی دستیابی به هر گونه مطلب  و تصویر را برای کودکان سهل کرده است. کودکان  که به سن بلوغ نرسیده اند و این تماشا بر آنان تاثیر می گذارد و محاسبات آنان به میزان سن آنان است.

 

وی بیان کرد:چون تجربه حل مشکل را ندارند و دنیای کوچکی دارند، فکر می کنند، مشکلی پیش آید به میزان سن  و عقل خود تصمیم می گیرند. مسایلی وجود دارند که تا کودکان به درجه ای از بلوغ فکری نرسیده باشند، اجازه دسترسی نباید داد.

 

وی با یاد آوری این نکته که حتی بردن کودکان به مزار نباید شکل گیرد گفت:در حال حاضر قبرستان و مزار شکل پارک شده است. این مرز بندی نشدن منابع تصویری و عالم پس از مرگ سوالات فراوانی که در ذهن کودک پدید می آید، اما حاضر به پاسخگویی نیستم.

 

وی یکی از آسیب های اجتماعی را فاصله طبقاتی دانست و بیان کرد:طبقات متوسط سقوط کرده اند و فقیر شده اند و این شکاف عمیقر شده است، فقر می تواند فاکتور تعیین کننده و بسیار مهم برای به بن بست رسیدن به ویژه در کودکان باشد.

 

وی تاکید کرد:باید مسایل را با دید کودکان ببینیم و مورد اهمیت قرار دهیم. باید با آنان هم نوایی کنیم و بگوییم که در تلاشیم تا مشکل حل شود و کودک را با واقعیت هایی موضوع آشنا کنیم.

 

وی با اشاره به ضعف های نظام تعلیم و تربیت گفت:باید برای اجرای یک طرح همه بسترهای آن از سوی آموزش و پرورش فراهم شود تا شاهد اتقاقات ناگوار نباشیم و این مسایل دور از ذهن نبود.  نباید نبود یک گوشی یک گرفتاری بزرگ برای کودکان در آموزش مجازی باشد.

 

یک جامعه شناس گفت:باید همزاد پنداری کودکان را مراقب باشیم و برای مشکلات آنان هم نوایی کنیم.

کد خبر 982639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha