کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول 

مسعودی با بیان اینکه نگرانی از نظر تامین واکسن آنفلوانزا و این بیماری در دزفول وجود ندارد گفت: آنچه باعث نگرانی است سهل‌انگاری شهروندان نسبت به کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از دزفول، «شاپور مسعودی» شامگاه (سه‌شنبه ۲۲ مهر) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وضعیت آنفلوانزا و توریع واکسن آن در دزفول مانند هر ساله است لذا نگرانی از این جهت برای شهروندان وجود ندارد.

 

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: چند کشور تولیدکننده واکسن آنفلوانزا در جهان وجود دارد که با توجه به افزایش درخواست ها از سوی کشورهای مختلف، تامین و توزیع از سوی کشورهای سازنده با اولویت هایی روبه رو بوده اما چندین میلیون واکسن‌ آنفلوانزا از سوی ایران خریداری شده و ۵۰ درصد آن وارد کشور آن نیز شده است.

 

وی استفاده از واکسن آنفلوانزا با تصور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا را یک باور غلط دانست و اضافه کرد: از شهروندان تقاضا داریم تمرکز خود را برای تهیه بیماری واکسن آنفلوانزا به تمرکز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا تغییر دهند چرا که آمار ابتلا به آنفلوانزا در دزفول و شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در سال گذشته نسبت به کرونا بسیار پایین بوده است.

 

مسعودی تصریح کرد: استفاده از واکسن آنفلوانزا برای جلوگیری از برخی ویروس های آنفلوانزا است و هیچ تاثیری بر عدم ابتلا به بیماری کرونا ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته فقط ۵۸ مورد ابتلا به آنفلوانزا در دزفول وجود داشته است عنوان کرد: توزیع واکسن آنفلوانزا هر ساله در کشور به دو صورت دولتی و خصوصی انجام گرفته و بخش دولتی به پرسنل مراکز درمانی، مادران باردار، بیماران دیابتی، بیماران قلبی و عروقی و همچنین پرسنل دامپزشکی ها اختصاص یافته و امسال نیز به همین روال است.

 

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه هنوز واکسن آنفلوانزا در  داروخانه های مراکز  خصوصی توزیع نشده گفت: توزیع واکسن آنفلوانزا در بخش خصوصی که یکی دو هفته آینده انجام خواهد شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد و از شهروندان تقاضا می شود تا اعلام رسمی توزیع واکسن آنفلوانزا در بخش خصوصی از مراجعه به مراکز درمانی به منظور جلوگیری از ازدحام و خطرات شروع بیماری کرونا خودداری کنند.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فصل سرما در خوزستان دیرتر آغاز می شود، هنوز برای تزریق و استفاده از واکسن آنفولانزا دیر نشده لذا شهروندان نگرانی از این بابت نباید داشته باشند.

 

مسعودی ابراز کرد: ما از شهروندان تقاضا داریم بیشتر نسبت به بیماری کرونا نگران باشند چرا که هم اینک وارد پیک دوم کرونا شدیم و اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه استفاده از ماسک در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول شامل شهرستان‌های دزفول شوش و گتوند از ۹۲ درصد به زیر ۶۰ درصد کاهش یافته لذا این موضوع بسیار نگران کننده است.

 

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به اینکه رفتارهای ویروس کرونا تغییر نیافته اذعان کرد: آنچه که امروز تغییر یافته رفتار شهروندان نسبت به بیماری کرونا است و طبق آمار ارائه شده متاسفانه این بیماری در بین مردم نسبت به روزهای اول شیوع آن جدی گرفته نمی‌شود لذا ضروری است.

 

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پیک اول کرونا برای شهروندان و صنوف بیان کرد: از شهروندان باید ضمن استفاده مداوم از ماسک سایر پروتکل های بهداشتی از جمله شست‌وشوی مرتب دست ها را نیز در برنامه خود داشته باشند.

 

مسعودی تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در پیک دوم کرونا با آن مواجه هستیم، این است که در روزهای اول شروع این بیماری در همان لحظات اول بیمار شناسایی می شد اما در روزهای اخیر متاسفانه افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی افراد بد حالی هستند که با مشاهده علائم بیماری با تصور اینکه این علائم مربوط به سرماخوردگی و بیماری های ساده است از مراجعه به مراکز درمانی و پزشک خودداری کرده و پس از آن که حال عمومی آنها وخیم شده و با علائم تنگی نفس مواجه شده‌اند به مراکز درمانی مراجعه کرده که این موضوع بسیار خطرناک است.

 

وی در پایان یاد آور شد: از شهروندان تقاضا می شود با مشاهده علائمی نظیر آبریزش بینی تب و سرفه سریعاً به پزشک مراجعه کنند و تا مشخص شدن انجام آزمایش کرونا این علائم را مربوط به کرونا در نظر بگیرند.

 

کد خبر 982930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha