درک حضرت علی از وفات پیامبر(ص) فراتر از صحابه بود/ترس اروپا از گسترش اسلام منشاء اصلی توهین به پیامبر(ص) است

حجت الاسلام الله اکبری گفت: قداست زدایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم ریشه در سالیان گذشته دارد به طوری که از لحظه ورود اسلام به اروپا و منطقه اسپانیا ترس عجیبی در دل علمای مسیحیت افتاد.

خبرگزاری شبستان_ گروه قرآن و معارف_ رضا قصری زاده:‌ از مزاياي رسول اکرم (ص) خاتميت اوست، قرآن کريم در اين مورد مي ‏فرمايد: ﴿ما کان محمد أبا أحد من رجالکم و لکن رسول‏الله و خاتم النبيين﴾.گذشته از اين، شواهد ديگري نيز دلالت قطعي بر خاتميت رسول‏ الله دارد که صحيفه نبوت پيامبران به وسيله آن حضرت، به پايان رسيد. مقصود از خاتميت، هم تأخر و خاتميت زماني و هم خاتميت رتبي در قوس صعود است.

 

«خاتم» يعني مُهر، که در پايان نوشته‏ ها قرار مي‏ گيرد؛ وقتي نويسنده هر آنچه لازم بود بيان داشت و مقاصد خود را عنوان کرد، پايان نوشتار خود را مهر کرده، ختم آن را اعلام مي‏ دارد؛ خداي سبحان که با جهانيان سخن مي‏ گويد، از راه فرستادن وحي براي هدايت انسان ها برنامه دارد لذا نه تنها عيساي مسيح، بلکه همه انبيا کلمات الهي هستند انبيا کتاب حقّ و کلام حقّند. خداي سبحان با فرستادن آنها براي جوامع بشري پيام مي ‏فرستد. پس از پايان گفتار و کلماتش، سلسله‏ نبوتشان را با فرستادن پيامبر اکرم ختم، و صحيفه رسالت آنان را با وجود مبارک خاتم المرسلين مهر کرده است پس هرگز جا براي نبوت و رسالت ديگري نيست لذا مي‏ فرمايد: رسول اکرم زيور همه انبيا و خاتم آنان بوده، و سلسله نبوت، با آن حضرت مهر شده و پايان پذيرفته است.

 

پس همان طور که رسول اکرم در قوس نزول سر سلسله انسان‏ هاي کامل است چون «أوّل ما خلق الله» است، در قوس صعود نيز، اوج و قلّه غايي رسالت است چون خاتم انبياست. از اين جمله، نه تنها استفاده مي‏ شود که پيغمبر اکرم‏ واجد همه مزاياي مشترک، و مزاياي فرد فرد انبيا، و بعضي از خصايص ويژه است که انبياي قبلي فاقد آن بوده ‏اند بلکه نکته ديگري هم استفاده مي ‏شود که تا روز قيامت احدي بهتر از پيغمبر اسلام نخواهد آمد، زيرا رسول خدا انسان کامل است و هر چند ميليون ها سال بگذرد کاملتر از او نخواهد آمد، و اگر کاملتر از وي يافت مي‏ شد، حتماً او به مقام خاتميت مي ‏رسيد نه رسول اکرم و چون تالي باطل است پس مقدم هم، باطل خواهد بود. آشنایی با جزییات احوال رحلت پیامبر(ص) به عنوان شخصیت بزرگ تاریخ اسلام  و تأثیرات آن بر جهان اسلام موضوعی است که ما را برآن داشت تا گفت وگویی با حجت‌الاسلام محمد الله اکبری، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه و پژوهشگر برجسته  حوزه و دانشگاه ترتیب دهیم که بخش اول آن از نظرتان می گذرد:

 

*رحلت پیامبر(ص) چه تأتیری بر جهان اسلام داشت؟

 اگر انسان بخواهد از مصیبت ای در این عالم غمناک باشد مصیبتی بزرگتر از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این عالم وجود ندارد در واقع به علت آنکه بشریت برای همیشه ارتباط بین زمین و آسمان و نزول وحی  به را از دست خواهد داد ارتباطی که خداوند متعال از طریق آن دستورات و احکامش را به صورت مستقیم به بشریت تفهیم می کرد.زمان رحلت پیامبر وفات یک  مرد معمولی و یا صرفاً انسان کریم با اخلاق نیست بلکه تاریخ قطع ارتباط بین انسان و خداوند است و دیگر از آن تاریخ به بعد وحی بر انسان نازل نشد. از نگاه دیگر می‌توان رحلت پیامبر را تنبیه بشریت از سوی خداوند دانست چرا که از آن زمان به بعد انسانها به صورت مستقیم با خداوند ارتباط نداشتند از این روست که مردم زمان پیامبر مصیبت رحلت ایشان را درک نکردند.

 

*تفاوت دیدگاه دیگر صحابه پیامبر(ص) با حضرت علی(ع) در چیست؟

 امام علی علیه السلام در خصوص وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که مصیبتی بزرگتر از این واقعیت وجود ندارد چراکه پس از وفات ایشان شاهد انقطاع وحی و نزول آیات الهی بودیم و می توان به خوبی متوجه شد که درک حضرت علی علیه السلام نسبت به سایر صحابه پیامبر از رحلت ایشان فراتر است چراکه پس از وفات پیامبر عظیم الشأن اسلام بشریت و انسان یتیم شد.

*با توجه به جایگاه عظیم پیامبر(ص) منشأ تقدس زدایی و توهین به شخصیت ایشان از کجا نشات میگیرد؟

برخی از افراد که از درجه خاصی از عقل و شعور برخوردار هستند به خود اجازه می‌دهند تا به مقدسات دیگران توهین و آن را به سخره بگیرد کسی که به رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان نداشته باشد او را مرد خدایی نمی داند از این روست که برخی از این افراد با کشیدن کاریکاتورهای موهن سعی دارند قداست پیامبر عظیم الشأن اسلام را در ذهن جوانان کمرنگ کنند.به نظر می‌رسد که با برنامه‌ریزی قبلی سعی بر توهین به شخصیت پیامبر اسلام دارند.

*آیا توهین به مقدسات و شخصیت پیامبر(ص) مربوط به عرصه حاضر و چند سال اخیر است؟

 گفتنی است که این طور توهین و به سخره گرفتن مقدسات مسلمانان طی  ۸۰ سال گذشته بین مستشرقین وجود داشته و در کتابهای خود به شخصیت پیامبر صلی الله علیه وآله السلام توهین می‌کردند. اما به علت آنکه این کتابها را همه افراد مطالعه نمی‌کردند و یا زبانشان ترجمه نمی شد کمتر کسی از این توهین به مقدسات با خبر می شد اما اکنون با توجه به وجود شبکه‌های اینترنت و فضای مجازی  کشیدن چنین کاریکاتورهای موهن از پیامبر  عظیم الشأن اسلام و یا توهین به مقدسات  اسلامی به سرعت در اقصی نقاط جهان منتشر می شود.

*علمای مسیحی برای جلوگیری از جذب جوانان به دین اسلام چه اقدامی کردند؟

 کشیدن چنین کاریکاتورهای موهن برای قداست زدایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم ریشه در سالیان گذشته دارد به طوری که از لحظه ورود اسلام به اروپا و منطقه اسپانیا ترس عجیبی در دل علمای مسیحیت افتاد و با توجه به جذابیت و آسان بودن احکام اسلام این احتمال وجود داشت که جوانان اروپایی جذب اسلام شوند و همین امر موجب شد تا مستشرقین به دنبال قداست زدایی باشند و با معرفی چهره مشوش و نادرست از پیامبر بزرگ اسلام جلوی جذب جوانان را به دین مبین اسلام بگیرند.

کد خبر 982946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha