رشد و گسترش فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در ارتش/ فعالیت ۲۵ دارالتحفیظ قرآنی پدافند هوایی ارتش در اقصی نقاط کشور

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پیوستن ارتش به مردم در سال اول انقلاب امام (ره) با دوراندیشی خود طی حکمی تاسیس تشکیلات نهاد مقدس عقیدتی سیاسی ارتش را صادر کردند و ۲۴ مهر ماه ۵۸ این نهاد مقدس در ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

خبرگزاری شبستان؛ گروه قرآن و معارف: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش که در ۲۴ مهرماه ۱۳۵۸ تأسیس شد؛ سازمانی است مستقل و متمرکز در تابعیت فرماندهی کل قوا و از نظر انسانی و آماد و پشتیبانی تابع ستاد مشترک ارتش است؛ که «نظارت بر حفظ و اجرای موازین اسلامی، ارائه آموزش‌های عقیدتی و سیاسی، ارتقای بینش دینی و سیاسی کارکنان ارتش، انتشار نشریات، کتاب‌ها و دیگر محصولات فرهنگی و هنری و انجام کلیه وظایف روابط عمومی در ارتش» را بر عهده دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و گروهی از نیروهای مذهبی و انقلابی به همراه عده‌ای از کارکنان ارتش در ستاد مشترک جمع شدند و در محل ساختمان مستشاران نظامی آمریکا (که تنها ساختمان خالی ستاد بود) کمیته نظامی امام خمینی را تشکیل دادند. سپس حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی در ستاد مشترک ارتش استقرار یافت و آیت الله سید علی خامنه‌ای نیز (که در آن زمان عضو شورای انقلاب بود) طی حکمی در تاریخ ۲۳ مهرماه ۱۳۵۸ دستور ادامه کار در زمینه طرح سیاسی ایدئولوژیک در ارتش و اقدام‌های لازم برای پیاده کردن آن را صادر کرد. فردای آن روز (۲۴ مهرماه ۱۳۵۸) این طرح در شورای انقلاب مطرح و به تصویب رسید و با این حرکت، نهاد عقیدتی سیاسی در ارتش، به صورت رسمی تشکیل شد.

بنابر ماده ۱۴ و ۱۵ قانون آجا، سازمان عقیدتی سیاسی، سازمانی است با سلسله مراتب مستقل و متمرکز که مسئولینش از روحانیونی که حداقل دوره سطح را به پایان رسانده و در هیچ‌یک از تشکل‌های سیاسی عضویت و فعالیت نداشته باشند، تعیین می‌گردند.

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مأموریت و وظایف 

مأموریت: رشد و گسترش فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌های وابسته به آنها بر اساس معیارها و ضوابط اسلامی و تدابیر ورهنمودها و دستورالعمل‌های مقام رهبری.
وظایف:

آموزش عقیدتی و سیاسی پرسنل جهت رشد مذهبی و سیاسی آنان.
انجام فعالیت‌های تبلیغی برای پرسنل از قبیل انتشار جزوات و نشریات، تشکیل کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌ها و تولید برنامه‌های رادیو تلویزیونی‌ارتش و اداره مساجد و سایر اماکن مذهبی مربوط.
ارائه خط مشی‌های مکتبی به مبادی ذی‌ربط در جهت انطباق سازماندهی‌ها، مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با ضوابط و معیارهای‌اسلامی.
نظارت بر حفظ و عمل به موازین اسلامی در تمامی زمینه‌ها و اعلام موارد خلاف به مسئولین جهت رفع آنها و گزارش به فرماندهی کل درصورت لزوم.
بررسی و ارزیابی پرسنل از لحاظ شایستگی مکتبی جهت انتصابات، ترفیعات و مأموریت‌های خارج از کشور.
انجام کلیه وظایف روابط عمومی ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌های وابسته به آنها.

با مقدمه ای از نظرتان گذشت به مناسبت این روز یعنی ۲۴ مهر ماه که سالروز تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی ارتش است گفت و گویی با حجت الاسلام محمد باقر روشن دل،  رییس اداره عقیدتی سیاسی پدافند هوایی ارتش در خصوص برنامه های قرآنی این مجموعه داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

فعالیت ۲۵ دارالتحفیظ قرآنی پدافند هوایی ارتش در اقصی نقاط کشور

 

تاریخچه تشکیل عقیدتی سیاسی ارتش را توضیح بفرمایید؟

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پیوستن ارتش به مردم در سال اول انقلاب امام (ره) با دوراندیشی خود طی حکمی تاسیس تشکیلات نهاد مقدس عقیدتی سیاسی ارتش را صادر کردند و 24 مهر ماه 58 این نهاد مقدس در ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است. محوریت این تشکیلات مقدس بر پایه ایمان و اعتقادات است و بهترین و کامل ترین اقدامی که در این راه انجام داده است، اقدامات قرآنی است.

 

اقدامات قرآنی عقیدتی سیاسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اقدامات قرآنی در طی 41 سال در تمامی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح کارکنان پایور، کارکنان وظیفه، خانواده های کارکنان، فرزندان صورت گرفته است و کارهای مختلفی در رشته های مختلف روخوانی، روانخوانی، تجوید، تفسیر، حفظ و ... انجام شده، به نحوی که ریاست محترم سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و نماینده ولی فقیه در ارتش جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام  محمدحسنی به دلیل اهمیت داشتن اقدامات قرآنی و حدیث و نماز , این فعالیتها  را از دیگر فعالیتهای معاونت فرهنگی جدا و به عنوان یک مدیریت جداگانه در سطح سازمان و ادارات عقیدتی سیاسی ارتش قرار دادند تا اقدامات قرآنی بهتر، بیشتر و منسجم تر صورت گیرد.

 

اقدامات قرآنی عقیدتی سیاسی پدافند هوایی را توضیح بفرمایید؟

از اقدامات قرآنی که چند سالی است در سازمان عقیدتی ارتش جمهوری اسلامی ایران و اداره عقیدتی سیاسی پدافند هوایی صورت می گیرد، حفظ قرآن است.

 رهبر معظم انقلاب تاکید کردند این کشور نیاز به 10 میلیون حافظ دارد و در  موضوع حفظ قرآن نیز اداره عقیدتی سیاسی پدافند هوایی اقداماتی داشته است و بیش از 1900 نفر از کارکنان، فرزندان و خانواده های ارتش از نیم جزء تا کل قرآن را حفظ هستند و این امر نتیجه تلاش چندین ساله 25دارالتحفیظی است که در اقصی نقاط کشور در یگانهای نیروی پدافند هوایی ارتش فعال هستند.

این دارالتحفیظ ها در روزهای سه شنبه هر هفته در طول سال یک ساعت اول خدمت را به قرآن اختصاص دادند و در نیروی پدافند هوایی ارتش قریب به 700 جلسه در روزهای سه شنبه هر هفته تشکیل می شود.

 

آیا فعالیت های قرآنی در مجتمع های فرهنگی ارتش صورت می گیرد؟

نگاه اصلی این مجتمع ها در خانه های سازمانی انجام امور قرآنی است و در رشته های یاد شده فعال هستند، در مجتمع های فرهنگی ارتش نیز کلاس های قرآنی و همچنین کلاس های تقویتی در رشته های مختلف تشکیل می شود.

 

در مورد برگزاری مسابقات قرآنی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش توضیح بفرمایید؟

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به برگزاری مسابقات قرآنی کرده است که در سال گذشته شاهد برگزاری سی و نهمین دور از مسابقات قرآنی ارتش بودیم و هیچ سازمان قرآنی تاکنون این تعداد برگزاری مسابقات قرآن نداشته است.

 

با توجه به شیوع کرونا چه تغییراتی در برگزاری برنامه های قرآنی ایجاد شده است؟

امسال نیز با توجه به شیوع کرونا  مسابقات قرآنی خانواده ها و فرزندانشان از طریق فضای مجازی صورت گرفت و امیدواریم به مناسبت 24 مهر ماه سالروز تاسیس عقیدتی سیاسی ارتش جوایز برگزیدگان به آنها اهدا شود.

در شرایط شیوع کرونا نیز اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش از فضای مجازی بهره گرفته و اقدامات خود را دنبال کرده و تلاش می کند بیانات مقام معظم رهبری را برای کارکنان ولایت مدار این نیرو از وظیفه و پایور و خانواده های آنها تبین کند. مسابقات حدیث در سطوح مختلف ارتش بویژه خانواده ها برگزار می شود و برای اولین بار مسابقه حدیث ویژه کودکان و نوجوانان زیر 15سال برگزار و هدایای برگزیدگان اعطا شد .

 

عقیدتی سیاسی ارتش در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن چه اقداماتی انجام داده است؟

اداره عقیدتی سیاسی تمام تلاش خود را  در مقابله با هجمه های فرهنگی و جنگ نرم دشمن که سال هاست آغاز کرده ، بکار می برد تا بتواند با هجمه های دشمن مقابله کند برای این منظور از طریق برگزاری همایش ها، دوره های بصیرت و بصائر با موضوع مباحث قرآنی، دینی، سیاسی و اجتماعی اقداماتی صورت گرفته است که هدف آن آگاه سازی کارکنان پایور و وظیفه و خانواده آنها نسبت به مسایل جامعه و هجمه های دشمن است.

 

 

 

کد خبر 983205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha