تخریب ۱۳۰ مورد  ساخت و سازهای غیر مجاز باغ ها و ساختمان های مسکونی همدان

این روزها ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در اراضی و باغ‌های حریم و محدوده شهر بلایی است که همدان را گرفتار کرده و نمای زشت با وصله هایی ناجور بر تن این شهر، زیبایی پایتخت تاریخ تمدن ایران زمین را از بین برده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان- همدان: قصه ساخت و ساز غیرمجاز در باغات علاوه بر مشکلات و آسیب های اجتماعی که به دنبال دارد، موجب شده تا عاملان تخلف شگردهای جالبی برای این موضوع در نظر داشته باشند به طوری که با خودروهای گران قیمت شاسی بلند اقدام به حمل مصالح کرده‌اند ، برخی نیز بیراهه نوردی را فرصتی برای حمل مصالح به خصوص در نقاط دامنه کوه انتخاب می‌کنند و عده ای هم از وجود بانوان برای ممانعت از ورود ماموران رفع تخلفات ساختمانی استفاده می کنند.

 

همچنین سال هاست که بسیاری از افراد در خانه‌های بسیار کوچک بدون رعایت ضوابط شهرسازی به ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون پروانه ساخت بنا زندگی می کنند و علاوه بر زشت کردن چهره شهر بیش از دیگران در معرض بلاهای طبیعی مانند زلزله قرار می گیرند.

 

اما مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان پای عاملان تخلف و سودجویان امر ساخت و ساز غیرمجاز در باغات شهر را قطع کرده است به طوری که شبانه روزی نظارت خود را بر ساخت و سازهای  غیرمجاز در هرجایی از شهر دارد.

 

کنترل و نظارت بر عملیات ساختمانی طبق پروانه صادر شده از شهرداری مناطق در محدوده قانونی شهر، جلوگیری از ساخت و ساز فاقد پروانه در محدوده قانونی شهر، جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در حریم شهر و باغات، جلوگیری از تخریب باغات و منابع طبیعی و فضای سبز و تغییر کاربری اراضی در محدوده قانونی و حریم شهر، پیشگیری و رفع سد معبر پیاده روها در راستای اجرای تبصره یک بند دو ماده 55 قانون شهرداری و اجرای احکام پلمپ و تخریب کمیسیون ماده 100 و بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها و انضباط شهری از جمله وظایف اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان محسوب می شود.

 

«محمد گلشن»،‌ با بیان اینکه ۱۳۰ مورد تخریب ساخت وساز غیرمجاز باغ‌ها و نقاط مسکونی شهر همدان در یکسال اخیر انجام شد، گفت: همچنین در این مدت یک هزار و ۶۶۸ مورد ضبط و توقیف لوازم ساخت وسازهای غیرمجاز در باغ‌های شهر همدان انجام شد.

 

 رییس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان بیان کرد: ظرف مدت 12 ماه گذشته در حوزه پلیس ساختمان حدود 20 گشت خودرویی و موتوری شبانه روزی نظارت بر ساخت وسازهای غیرمجاز دارند و همچنین نیروی اداری به حداقل و نیروی عملیاتی افزایش پیدا کرده است.

 

وی افزود: گشت‌های پلیس ساختمان ویژه باغ‌ها مجهز به دوربین و سیستم ردیاب GPS هستند و کنترل و نظارت به خوبی انجام می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۵۰ مورد ضبط وسایل ساخت و ساز و نیز صدور اخطاریه اقدام کرده است.

 

وی افزود: در حوزه مسکونی نیز هشت هزار و ۱۸۷ مورد وسایل و لوازم ساخت وساز غیرمجاز در یکسال گذشته توقیف و ضبط شده و یکصد پرونده ساخت وساز غیرمجاز تکمیل و برای صدور حکم به کمیسیون ماده صد ارجاع شده است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه پلیس ساختمان در منطقه یک حدود یک هزار و 121 مورد لوازم ضبط شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد رشد داشته است،‌ تصریح کرد: در منطقه دو حدود سه هزار و 196 مورد لوازم ضبط شده که نسبت به مدت مشابه 63 درصد رشد داشته است.

 

گلشن، از ضبط یک هزار و 197 مورد لوازم در منطقه 3 با 94 درصد رشد و ضبط دو هزار و 674 مورد با 52 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در منطقه چهار خبرداد و خاطرنشان کرد: این مهم نشان از افزایش شناسایی و برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز است.

 

رییس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه الحاق سه روستای قاسم آباد، علی آباد و حسن آباد به شهر همدان حجم کاری اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان را دوچندان کرده است،گفت: این الحاقیه باعث افزایش بی‌رویه ساخت وسازهای غیرمجاز شده است.

 

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته در مجموع یک هزار و ۱۰ مورد ضبط لوازم و وسایل از محل ساخت وسازهای غیرمجاز در این مناطق صورت گرفته است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۰ نیروی انسانی در حوزه سدمعبر، وانت بارها، پلیس ساختمان و اداری مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان فعالیت دارند که البته ۴۰ عامل انتظامی نیز با آن‌ها همکاری می‌کنند.

 

وی با اشاره به راه اندازی گشت های موتوری و خودرویی در 5 نقطه شهر همدان، افزود: کانکس های نگهداری و حمل مصالح راه اندازی در این مناطق راه اندازی شده و نزدیک به 2 هزار مورد لوازم در باغات همدان ضبط و توقیف شده است به طوری که در باغات منطقه یک؛ 760 مورد ضبط لوازم با 126 درصد رشد نسبت به مدت مشابه،‌ در منطقه دو؛ 641 مورد ضبط لوازم با 183 درصد رشد، منطقه 3؛ 42 مورد ضبط لوازم با 30 درصد رشد و در منطقه چهار؛ 225 مورد ضبط لوازم با 18 درصد رشد نسبت به مدت مشابه داشته است.

 

وی،‌ خواستار تقویت روابط عمومی مناطق مختلف شهرداری و همکاری لازم از سوی رسانه‌ها به خصوص صدا وسیما در ارتقا سطح آگاهی مردم شد و ابراز کرد: تخلف در حوزه ساخت وسازهای غیرمجاز هرگز از دید ماموران رفع تخلفات شهرداری پنهان نمی‌ماند اما برخورد همیشه کارساز نیست.

 

گلشن گفت: نبود نیروی زن باعث شده تا متخلفان ساخت وسازهای غیرمجاز از این شگرد سوء استفاده کرده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 

رییس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان نبود اطلاع رسانی و ناآگاهی شهروندان را عامل مجوز نگرفتن مردم دانست و عنوان کرد: نمای ساختمان تا معبر 12 متر، نصب کرکره برقی و مانند این جزو شش بخشی هستند که بیش از این نیاز به مجوز داشت با همکاری شهرداری و شورای شهر دیگر نیاز به اخذ مجوز ندارد.

 

وی اضافه کرد: هرگونه اقدام در ساخت و ساز باغ‌ها از قبیل فنس کشی، کرت بندی، تراس بندی، تعمیرات و نوسازی، تعمیرات جزیی و اساسی، ترمیم دیوار و دیوارکشی، احداث و مرمت بنا، نصب آلاچیق و سایه بان، احداث انباری و سرویس بهداشتی، احداث اتاق کارگری و خانه باغی نیاز به مجوز دارد و شهروندان باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کنند.

 

وی با بیان اینکه به تخریب هیچ اعتقادی ندارم چرا که موجب نارضایتی، نابودی مصالح،‌نازیبایی منظر شهر و مانند این می شود، ادامه داد: به عقیده بنده پیشگیری و تسهیل اخذ مجوز راه حل مناسبتری است. قوانین ما باید در حوزه ساخت و ساز و هم کمیسیون ماده 100 نگاه پیشگیرانه است.

 

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۳۷ همدان آماده گزارش‌های مردمی از ساخت وسازهای غیرمجاز است، گفت: طرح گشت زنی پلیس ساختمان ویژه باغ‌های منطقه دره مرادبیک و سیلوار انجام شده و این سامانه به صورت شبانه روز آماده دریافت هرگونه تخلف خواهد بود.

 

رییس پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان خاطرنشان کرد: مناطق دره مرادبیک با ۲ هزار و ۸۰۰ و سیلوار با یک هزار باغ از اهمیت ویژه برخوردار هستند و نظارت بر هرگونه ساخت وساز در این بخش‌ها با تشکیل گشت پلیس ساختمان در حال انجام است.

 

گلشن تصریح کرد: در حوزه سد معبر حدود 3 هزار ماموریت، پلیس ساختمان 10 هزار ماموریت و 3457 ماموریت در حوزه وانت بارها براساس دستور دادستان شخصی که برای گرفتن اموال توقیف شده خود مراجعه می کند یا باید تخلف انجام شده را به حالت اول برگرداند و کارشناس آن را تایید کند یا مجوز بگیرد و یا کمیسیون برای ان رای صادر کند در انبار مرکزی همدان 20 کار شاخص انجام دادیم که مباحث امنیتی مثل نصب دوربین برج نوری بیمه و دیوارکشی از جمله این هاست. تمامی این اقدامات با حمایتهای دادستان محترم دستگاه های قضایی انتظامی شهرداری و شورای شهر و با همت همکاران من انجام شده است.

 

وی با اشاره به حجم گسترده وسایل ضبط شده از تخلفات ساختمانی در انبار شهرداری همدان گفت: حتی برخی از این وسایل مربوط به چندین سال قبل است.

 

گزارش: سمیرا قادری

 

کد خبر 983371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha