یکی از راه های حذف ربا در جوامع اسلامي تعميم و توسعه‏ اوقاف است

جاسمی، گفت: می توان یکی از راه های حذف ربا در جوامع اسلامي تعميم و توسعه‏ اوقاف دانست.

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی دهم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت:  پس از پيروزي انقلاب اسلامي در دي ماه ۱۳۶۳ قانون تشکيلات و اختيارات سازمان اوقاف به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و نام آن به «سازمان حج و اوقاف و امور خيريه» تغيير  کرد. 

 

وی با اشاره به انواع وقف خاطر نشان کرد: وقف انواعی دارد از جمله وقف روان پزشکي، وقف ازدواج، وقف زبادي (مالي که براي هديه دادن به افراد يا قشرهاي خاص وقف شود)، وقف حيوانات بيمار، وقف کفن، وقف صحن است.


نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی دهم  افزود: وقف مي  ‏تواند به اهداف اقتصادي دولت‏ هاي جديد کمک فراواني کند.و در کم کردن کسر بودجه‏ دولت نقش عمده‏ اي داشته باشد. زيرا کسر بودجه يا ناشي از تقليل درآمد و يا ناشي از افزايش مخارجي است که دولت معمولا در انجام وظايف خود مجبور به تحمل آن است؛ یا در هر دو زمينه ياري رسان باشد، زيرا با ايجاد کالاها و خدمات عمومي دولت از هزينه کردن براي اين موارد معاف مي‏ شود. مثلا وقتي که يک مدرسه و يا يک بيمارستان از طريق وقف تأسيس مي‏ شود و به جامعه خدمت مي‏ کند، در واقع دولت از هزينه‏ هاي ايجاد و اداره‏ يک مدرسه و يا يک بيمارستان معاف مي‏ شود و اين هزينه‏ ها را در راه‏ هاي ديگري به مصرف مي ‏رساند.

 

جاسمی تصریح کرد: وقف در تخفيف آثار دفع ازدحامي نيز می تواند نقش داشته باشد. دفع ازدحامي عموما ناشي از اين است که دولت کسر بودجه‏ خود را به دليل نداشتن منابع مالي ديگر از طريق استقراض تأمين مي‏ کند و با اين عمل موجب بالا رفتن نرخ بهره و در نتيجه کاهش سرمايه گذاري بخش خصوصي مي ‏شود.

 

وی گفت: اوقاف با کمک در تأمين خدمات عمومي، هزينه‏ هاي دولت را تقليل و نياز دولت را جهت استفاده از وجوه استقراضي کاهش مي ‏دهد. بنابراين مي ‏توان استدلال کرد که حتي در چهار چوب ابزارهاي متعارف ، اوقاف مي‏ تواند به عنوان يک وسيله‏ کارا در جهت تقليل اثر دفع ازدحامي و کاهش نرخ بهره عمل کند.

 

جاسمی اظهار کرد: به نظر مي‏ رسد يکي از راه ‏هاي حذف ربا در جوامع اسلامي تعميم و توسعه‏ ي اوقاف است. گرچه متأسفانه اقتصاد دانان اسلامي تا به حال به اين نکته توجهي نکرده‏ اند و حتي در سمينارهاي بين المللي که درباره‏ ويژگي‏ هاي وقف تشکيل شده به آن عنايتي مبذول نشده است.

 

وی تاکید کرد: یکی از اهداف اصلي دولت در اقتصاد، توزيع عادلانه‏ درآمد و ثروت است و وقف مي ‏تواند وسيله‏ مناسبي براي توزيع مجدد و حمايت مستقيم و غير مستقيم از اقشار آسيب پذير جامعه باشد، بدون آنکه هزينه‏ اي بر بودجه‏ دولت تحميل کند. از ديگر اهداف دولت مبارزه با بيکاري و رسيدن به اشتغال کامل است. اوقاف در تحقق اين هدف نيز مي‏ تواند کمک مؤثري کند. براساس سنت وقف گروه زيادي از طبقات مختلف جامعه به گونه‏ اي با اوقاف در ارتباطند يا در امور مربوط به اوقاف به صورت مستقيم و غير مستقيم نظارت دارند. 

کد خبر 983486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha