سبک زندگی رضوی و آرامش اجتماعی/ حقوق شهروندی از نگاه امام رئوف

آرامش اجتماعی مقوله ای مهم و درونی برای تمامی مردم جامعه است که سبک زندگی رضوی با ارائه پیش شرط ها، دستیابی به این نیاز را تسهیل و دست یافتنی می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آرامش اجتماعی مفهومی مهم وپایه برای زندگی مردم و گذر از شرایط سخت زندگی است که به واسطه همدلی، ترویج صفت های حسنه مثل گذشت و صبر، قانون گرایی، رفاه نسبی و انسجام مدیریتی کشور محقق می شود.

 

نحوه برخورد افراد جامعه و شرایط زیست اجتماعی در هر منطقه به دست یابی به آرامش اجتماعی کارآمد و موثر است و خصوصیات فردی که در جامعه کنار همدیگر قرار می گیرد اگر مدیریت و تحت کنترل باشد و طبع شخصی بر رعایت حقوق شهروندی و مدارا سبقت و ترجیح نیابد آنگاه به این مقوله خواهیم رسید و در کنار همدیگر دارای آرامش خواهیم بود.

 

حفظ حرمت، کمک به همدیگر، گذشت، صبر بر مشکلات، حمایت از اقشار مختلف آسیب پذیر و توجه به حق و حقوق افراد جامعه برای آرامش اجتماعی لازم است ومردم با کنترل رفتار خود و توجه به این فضایل به آرامش در اجتماع خواهند رسید.

 

سیره و سلوک بزرگان دینی و توصیه های آن ها همواره بر تحقق آرامش درونی تاکید داشته که ترک گناه به عنوان اصل قانونمداری، صبر در برابر مشکلات و ناملایمتی ها، گذشت از اشتباهات دیگران و مواردی از این قبیل از جمله آن ها است.

 

امام رضاعلیه السلام در سیره و سلوک رفتار اجتماعی رعایت حقوق شهروندی، حفظ حرمت ها، صبر و گذشت در جامعه و انجام سنت های حسنه که موجب کاهش اختلافات و نارضایتی ها می شود را همواره به شیعیان و محبان خود توصیه کرده است و این بخش از سبک زندگی رضوی باید در جامعه ما برای کاهش آسیب های اجتماعی، کاهش آمار اختلافات و پرونده های قضایی نهادینه شود.

 

تشکیل پرونده قضایی در برابر کوچکترین نارضایتی و اختلاف اگرچه از نگاه حقوقی کاری صحیح به جای درگیری و نزاع است اما از نگاه گذشت و صبر اقدامی مغایر با ارزش ها است.

 

آرامش اجتماعی مقوله ای مهم و درونی برای تمامی مردم جامعه است که سبک زندگی رضوی با ارائه پیش شرط هایی دستیابی به این نیاز را تسهیل و دست یافتنی می کند.

 

نگاه ساده به تعدادی از احادیث امام رئوف به نتیجه می رسیم که به سادگی قادر به کسب موفقیت در ارتباطات اجتماعی خواهیم شد و آرامش درونی اجتماعی برای خود و دیگران در برخوردار های بین فردی و جامعه بدست می آوریم.

 

به فرمایش امام مهربانی ها، "محبت با مردم نصف عقل است" و مدارا با مردم، سنت پیغمبری از نگاه امام معرفی شده و یا در دیگر فرمایش گهرباری محبان خود را به اندوه زدایی از چهره مومنان توصیه کرده که "هر کس اندوه مؤمنى را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش مى زداید".

 

درتمامی این توصیه ها و دیگر احادیث رضوی انسان به مدارا و رعایت اخلاق در رفتار اجتماعی توصیه شده و اگر نگاهی به نوع رفتار و زندگی این امام معصوم بیندازیم ایشان نیز در رفتار با دیگران هیچگاه گفتار و رفتارشان موجب آزار دیگران نمی شده است.

 

تشکر در قبال خدمت دیگران را امام رضا علیه السلام توصیه کرده و بی توجهی به این موضوع را عدم شکرگزاری از حضرت حق بیان کرده اند که مقداری تفکر به این حدیث بسیاری از نکات مهم اجتماعی را گوش زد کرده که موجب خیر و دوستی در جامعه می شود.

 

*الگوگیری از امام رضا در مدارا با مردم

 

امام جمعه نجف آباد گفت: مدارا با مردم و صبر در برابر مشکلات را باید از سبک زندگی رضوی بیاموزیم.

 

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی» با بیان اینکه بسیاری از نارضایتی ها و از بین رفتن آرامش درونی ناشی از عدم صبر و گذشت و عدم تحمل دیگران است، افزود: مدارا با مردم موجب رفع خیلی از مشکلات و اختلاف سلیقه ها می شود و فرد به اشتباه خود پی خواهد برد.

 

وی ادامه داد: بنا به فرمایش امام رضاعلیه السلام مومن باید پوشاندن عیب را از ستارالعیوبی پروردگار، مدارا با مردم را از پیامبر و صبر در برابر سختی و خوشی را از اهل البیت بیاموزد که گذر در زندگی و سیره و سلوک بزرگان دین همین موضوعات را به مردم آموزش می دهد.

 

حجت الاسلام حسناتی رعایت اخلاق را مهم بیان کرد و گفت: شیوه زندگی پیامبر و اهل البیت بر مدار اخلاق فردی و اجتماعی بوده و پیروان و محبان این بزرگان باید به این مسائل در زندگی خود توجه کنند و رفتارهای غلط تعصبی، تند، توهین و تهمت و دیگر رذایل اخلاقی را از خود دور کنند.

 

*سیمای مدارا و اخلاق مداری در سبک زندگی رضوی

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ابعاد مختلف سبک زندگی رضوی گفت: سیمای مدارا و اخلاق مداری در سبک زندگی رضوی نمایان و واضح است که امام هشتم به رعایت اصول اخلاق رفتاری توصیه کرده است.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» توجه به این دسته از توصیه ها را برای کاهش اختلافات مهم بیان کرد و افزود: برای ترویج فرهنگ های صحیح و کاهش ناهنجاری ها بهره گیری از این توصیه ها کارگشا است و اگر این روش و سنت ها نهادینه شود نیاز به صرف اعتبار برای رفع چالش نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: استخراج مدل های زندگی از سنت و روش اهل البیت به پیشرفت در زندگی و کاهش دغدغه های و نارضایتی ها کمک می کند و باید از قرآن و عترت برای سعادت دنیا و آخرت بهره ببریم.

 

قطبی با بیان اینکه دوری از روش های صحیح زندگی مشکلات زیادی را ایجاد کرده، خاطرنشان کرد: برخی در مسئولیت های مختلف فرهنگی، اصول و روش های مهم و خوب را رعایت نمی کنند و آنگاه دچار مشکل و چالش های بزرگی می شویم و باید از مدل های دیگر برای رفع آن ها استفاده کنیم.

کد خبر 983807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha