قانون و کانون شکار/ شور شکارچیان در خراسان جنوبی

شکار، چه خوب و چه بد باشد، افرادی بنا به رفع نیاز برای تامین معاش و یا هر هدف دیگری دست به شکار می زنند ولی در این بین، شور شکار باید در کنار قوانین آن مد نظر شکارچیان باشد تا شاهد انقراض گونه های حیات وحش نباشیم.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: از دیرباز ذبح و شکار حیوانات در دین اسلام با شرایط خاصی جایز است، برخی اسلام  را به دلیل اینکه به صورت ظاهری حقوق حیوانات را از بین می برد، اسلام را ناقض حقوق حیوانات می دانند، در صورتی که توصیه ها و دستورهای فقه شیعه در زمینه شکار، حقوق حیوانات را بیش از پیش اثبات می کند.

 

پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) درباره رعایت حقوق جانداران، اعم از انسان ها و حیوان ها دستورات و قوانینی مقرر فرموده اند. این قوانین و مقررات که در 1400 سال پیش، وضع شده، نشان دهنده توجه اسلام به حقوق تمام جانداران است بنا بر این وقتی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) به حقوق حیوانات توجه کرده اند، به طور مسلم به حقوق انسان ها نیز توجه داشته اند.

 

برخی شکار را برای رفع نیاز گرسنگی انجام می دهند که از نظر فقهی امری درست است، ولی برخی برای لذت شکار و تفریح دست به سلاح می برند و پرندگان و چهارپایانی را شکار می کنند که گویا حرام است.

 

افراد صاحب نظری هم اعتقاد دارند که  شکار برای تفریح در اسلام حکم حرمت دارد و  اگر مجوز شکار برای کنترل جمعیت و حمایت از محیط زیست باشد مجوز اشکالی ندارد اما صدور مجوز برای گرفتن پول اشتباه است.

 

«حسن اکبری» مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: در فرهنگ ایده آل حفاظت از محیط زیست؛ کشتن حیوانات کار درستی نیست و در آموزه های دینی ما نیز کشتن حیوانات به شیوه غیر اصولی نکوهش شده است.

 

وی با بیان اینکه شکار حیوانات به دلیل لذت بردن حرام است، گفت: در دنیا، شکار یک راه حل اکولوژیکی و بخشی از حفاظت قلمداد می شود، بنابراین موضوع شکار و صورت مسئله شکار قابل حل کردن نیست، اما نکته مهم این هست که ما در حقیقت در چه شرایطی و کجا پروانه شکار را صادر می کنیم که مسئله مهمی است.

 

اکبری با بیان اینکه برای صدور پروانه شکار باید اطلاعات جمعیتی گونه های شکار  و اطلاعات دقیق از این موضوع  در دسترس باشد، گفت: در برخی مواقع پدیده شکار در نهایت می تواند به حفاظت هم کمک هایی را داشته باشد چون کشور با محدودیت منابع مالی مواجه است  و به هیچ وجه نیروی انسانی و امکانات برای حفاظت کافی نیست و تعداد زیادی سلاح به صورت مجاز در اختیار مردم قرار گرفته  و این روند همچنان ادامه دارد.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی  تصریح کرد: در روند صدور مجوز سلاح، هیچ استعلامی و نظر خواهی از سازمان محیط زیست نمی شود و کسانی که مجوز حمل سلاح می گیرند در یک پروسه کاملا منفک از سازمان محیط زیست و از نیروهای مسلح، سلاح خود را تحویل می گیرند و آموزشی در خصوص محیط زیست و تنوع زیستی نمی بینند و این مورد باعث می شود که با توجه به تعداد زیاد سلاح موجود در دست مردم، هر ساله فشنگ هایی در اختیار آنها قرار گیرد و از آنجایی که امکانات و  نیروی سازمان کم است،  لذا شکار غیر مجاز در این شرایط قابل کنترل نیست.

 

اکبری بیان کرد: هر ساله تعدادی زیادی حیوانات و پرنده ها به صورت غیرمجاز شکار می شود و عده معدودی از دارندگان سلاح مجاز که می خواهند از سلاح، به صورت قانونی استفاده کنند؛ با توجه به اینکه صدور پروانه شکار  صادر نمی شود  و از طرفی نظاره گر شکار غیر قانونی هم هستند؛ تحریک می شوند تا به جرگه شکارچیان غیر مجاز بپیوندند.

 

وی با بیان اینکه در تمام دنیا بخش هایی از زیستگاه ها و شکارگاه ها با کمک بخش خصوصی و جوامع محلی حفاظت می شود، گفت: وقتی که جوامع محلی بخواهند  درحفاظت محیط زیست کمک کنند باید درآمد داشته باشند که یا از محل گردشگری و یا از محل شکار باید درآمدی برایشان مهیا می شود، کما اینکه زیرساخت قانونی این کار نیم قرن پیش تحت عنوان قرق های اقتصادی دیده شده است.

 

صدر پروانه شکار به صورت محدود 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان محیط زیست خراسان جنوبی دو سالی است که برای مناطقی که جمعیت حیات وحش به تعداد قابل قبولی رسیده است، صدور پروانه شکار را به تعداد محدودی انجام می دهد، افزود: درآمد ناشی از این پروانه ها به صندوق ملی محیط زیست واریز و تعرفه دولتی پرداخت و مابقی آن در همان منطقه شکار هزینه می شود.

 

اکبری با بیان این مطلب که برای اولین بار درآمد پروانه های شکار به جوامع محلی در قالب های مختلف پرداخت شد، گفت: به عنوان مثال در مناطق حفاظت شده شهرستان های درمیان و سربیشه جمعیت های قوچ و میش به شدت به مزارع زرشک و زعفران خسارت وارد می کنند که اگر هیچ کمکی به کشاوزان نشود، مردم در بلند مدت علیه محیط زیست موضوع گیری خواهند کرد.

 

وی تصریح کرد: وقتی که پروانه ای صادر و مردم از مزایای آن منتفع شوند (ایجاد پنس برای جلوگیری از ورود حیوانات به مزارع کشاورزی) مردم قدردان می شوند و به محیط زیست هم کمک می کنند.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی آسیب به حیات وحش و جمعیت گونه های وحش را بیشتر از اینکه تحت تاثیر خشکسالی بداند،  تحت تاثیر شکار مجاز و غیر مجاز و تخریب زیست گاه ها عنوان کرد و گفت:  اگر شکار کنترل شود،  تاثیر چندانی در روال طبیعی زندگی یک گونه و کاهش جمعیت گونه ها ندارد.

 

هیچ سالی پروانه شکار چهار پایان به تعداد 20 راس صادر نشد

اکبری با بیان اینکه پروانه شکار چهار پایان در خراسان جنوبی  به تعداد شکار 10 راس قوچ و میش دریک  منطقه حفاظت شده صادر می شود، گفت: می توان گفت هیچ سالی پروانه شکار چهار پایان به تعداد 20 راس در استان صادر نشده است، این در صورتی است که سال گذشته، از دو هزار راس قوچ و کله بز و میش علی رغم تمام تلاش همکار حفاظظت، در اثر شکار غیر مجاز  حذف می شوند.

 

وی بیان کرد: از ابتدای امسال نیز بیش از 100 شکارچی غیر مجاز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند، همچنین 110 راس قوچ، میش، جبیز و کله بز کشف شده که قطعا بیش از 20 برابر این عدد شکار غیر مجاز اتفاق می افتد که از چشم ماموران محیط زیست مخفی مانده است، چرا که استان وسیع است؛ لذا پروانه شکار 10 راس میش که منفعتی در حفاظت و درآمد آن به جوامع محلی بر می گردد، در مقابل دو هزار راس قوچ و میش غیر مجاز عددی محسوب نمی شود.

 

قصه متفاوت شکار پرندگان در خراسان جنوبی/ ترسالی جمعیت کبک در خراسان جنوبی

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی  با اشاره به اینکه در مورد پرندگان قصه شکار متفاوت و پروانه های شکار زیاد صادر می شو که کنترل آن سخت است، گفت:  باتوجه به اینکه ما نیز اطلاعات دقیقی از جمعیت پرندگان نداریم و منتقدین شکار بیشتر برای این نوع شکار منتقد هستند، چراکه به جمعیت های حیات وحش آسیب وارد می کند و باید شیوه های جدیدی را برای شکار پرندگان دنبال کنیم.

 

اکبری تصریح کرد:  امسال به دلیل ترسالی جمعیت کبک در استان شکار  گونه های کبک استثنا شده است، با اینکه کبک ها در بسیاری از نقاط، خسارت های زیادی را به مزارع کشاورزی استان وارد می کنند ولی ما برنامه خاصی برای صدور پروانه  شکار پرندگان نداریم.

 

وی با بیان اینکه هنوز در سیاست گذاری کلان سازمان برای شکار تصمیم گیری نشده است، گفت: امسال هیچ تصمیمی برای صدور شکار گرفته نشده و با وجود بیماری کرونا منتظر دستور العمل های سازمانی هستیم؛  ولی این امکان هست که امسال برای شکار پرندگان در استان خراسان جنوبی پروانه ای صادر نشود.

 

دستگیری ۱۷۹ شکارچی غیر مجاز در خراسان جنوبی

«مسعود مستقیم» رئیس اداره یگان حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با همت و تلاش شبانه روزی پرسنل یگان حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی 179 شکارچی غیرمجاز دستگیر شده اند.

 

وی از کشف و ضبط تعداد 69 قبضه انواع سلاح شکاری در این مدت خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تعداد یک هزار و 439 مورد انواع پرندگان زینتی، پستانداران و پرندگان وحشی  کشف و ضبط شده است.

 

 

 

 

کد خبر 983842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha