برخی از خانه های تاریخی قزوین به محل سکونت افاغنه و حاشیه نشینان مبدل شده است

بیدخام گفت: امروز بسیاری از خانه های تاریخی در قزوین تخریب شده و برخی هم به محل سکونت افراد حاشیه نشین و افاغنه تبدیل شده که مصداق آن در خیابان مولوی، محل زندگی شهید رجایی و غیره است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «مریم بیدخام» در جلسه کارگروه تخصصی  امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده که امروز (یکشنبه ۲۷ مهر) در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: در روزهای گذشته شاهد بودیم متکدی که میلیاردر بود، در قزوین دستگیر شد که این فرد با سوء استفاده از عواطف مردم مبالغ بسیاری را جمع آوری کرده بود.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین ادامه داد: از منزل این فرد مقادیر زیادی طلا و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چک حامل کشف شد و این فرد مثال عینی است که مردم هوشیار باشند و به متکدیان کمک نکنند و همچنین اگر دستگاه های اجرایی همراه باشند، فضا برای تکدی گری ناامن می شود.

 

وی عنوان کرد: اگر مردم می خواهند به افراد نیازمند کمک کنند باید از طریق مراکز خیریه و نهادهای مربوط اقدام کنند تا کمک ها به نتیجه برسد.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در ادامه با اشاره به آثار تاریخی قزوین اضافه کرد: قزوین استانی مملو از آثار تاریخی و میراث فرهنگی است به طوری که رتبه سوم را از نظر آثار تاریخی در کل دنیا دارد و حفاظت از این آثار عزم جدی دستگاه ها را می طلبد.

 

وی با اشاره به اهمیت حفظ خانه های تاریخی افزود: اگر به آثار تاریخی بی توجه باشیم و آنها را رها کنیم، بسیاری از خانه های تاریخی تخریب می شود به طوری که امروز بسیاری از این خانه ها تخریب شده و برخی هم به محل سکونت افراد حاشیه نشین و افاغنه تبدیل شده که مصداق آن در خیابان مولوی، محل زندگی شهید رجایی و غیره است.

 

بیدخام تصریح کرد: از خانه های تاریخی می توان برای راه اندازی مراکز فرهنگی و اجتماعی نظیر بازارچه، نمایشگاه های صنایع دستی، خانه های بوم گردی و غیره استفاده کرد و این امر باعث اشتغالزایی و حفظ این آثار شده و همچنین این خانه ها تبدیل به محل سکونت حاشیه نشینان نمی شود.

 

وی خاطر نشان کرد: قزوین رتبه نخست را به لحاظ تعداد آثار تاریخی در کشور دارد و لازم است سعی کنیم از خانه های تاریخی و سایر فضاها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و در این خصوص می توان طرح های حمایتی و تسهیلاتی را در نظر بگیریم.

 

در ادامه عضو شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: تنوع موزه ها در قزوین پایین است، سه موزه در شهر قزوین داریم و با توجه به ظرفیت شهر قزوین می توان از ظرفیت خانه های تاریخی برای این موضوع استفاده کنیم و می توانیم موزه های سلامت، کوهنوردی، فرش و غیره را در دل خانه های تاریخی داشت.

 

«مهدیه سادات قافله باشی» عنوان کرد: با توجه به میزان درآمد افراد، امروز هتل های ۲ تا سه ستاره بیشتر مورد اقبال مسافران هستند و اقامت های بوم گردی این ظرفیت را دارند برای این امر استفاده شوند و خانه بهروزی تجربه موفقی در استان قزوین است.

 

در ادامه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با اشاره به گزارشی از وضعیت خانه های تاریخی در قزوین و استفاده از فضاها برای ارائه صنایع دستی استان اظهار کرد: ۴۷ خانه تاریخی در قزوین شناسایی شده که ۲۶ مورد ثبت ملی شده است.

 

«سید میثم حصاری» یادآور شد: در قزوین افراد به راحتی ملک ها را در اختیار قرار نمی دهند و اجازه حضور در فضاها را نمی دهند و ما آماده همکاری با افراد هستیم.

 

کد خبر 984221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha